Flera regulatorer efter varandra?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Flera regulatorer efter varandra?

Inlägg av Stuggi »

Jag tänkte bygga en liten labbsupply med några riktigt feta regulatorer jag har hemma (rateade för 9.5A vid skillnader på 5 VDC). Problemet är ju att om jag vill ha både hög spänning och ström ut så kommer max-strömmen att sjunka snabbt. Så jag funderade som det är tekniskt möjligt att lägga flera stycken efter varanadra och manuellt balancera loaden över regarna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Låt säga att du har 20VDC in.
Först sätter du en regulator som drar ner detta till 12V.
Efter det en som drar ner till 5V.
Sen plockar du ut 5A.
Det kommer således utvecklas ca 40W i första och ca 35W i andra, istället för 75W i bara en. Så det funkar att dela upp lasten på det viset.
Om det nu var det du menade.

I annat fall kan du lätt parallellkoppla en hel hög med effekttransistorer och köra som bypass på bara en regulator...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, eller ha två till tre olika sekundäruttag på trafon som man kopplar mellan
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nja, iden var att använda en stor trafo som ger ut 24VAC och lämpligt med effekt. Sedan skulle jag använda de här maffiga regulatorerna som jag har till att bygga ett nätaggregat.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om inte klass G, som bengt-re föreslog (rail switching), så kan väl klass H passa!? Switcha ner primär/sekundär-spänningen till linjärregulatorns rekommenderade inspänning och njut av både minimala förluster och linjärstabiliserad spänning (och huvudbry med en swichregulator)!
Mindmapper

Re: Flera regulatorer efter varandra?

Inlägg av Mindmapper »

Stuggi skrev:Jag tänkte bygga en liten labbsupply med några riktigt feta regulatorer jag har hemma (rateade för 9.5A vid skillnader på 5 VDC).
Undrar om jag förstått frågan?

"9,5A vid skillnad på 5V" Är det vid 5V skillnad mellan in och ut från regulatorn eller är det utspänningen 5V mellan UT och GND?
Stuggi skrev:Problemet är ju att om jag vill ha både hög spänning och ström ut så kommer max-strömmen att sjunka snabbt.
Vill du ha hög spänning ut så är det inga större problem. Problemen kommer när du vill ha låg spänning ut.
MadModder har visat detta för att få ut 5V, 5A =25W får du förlust på 40W + 35W = 75W i nätdelen. Snacka om taskig verkningsgrad :oops:

Vill du ha ut 5V? Då har $tiff lösningen. Är det något annat du vill så får du beskriva det lite bättre.
Skriv svar