Flera regulatorer efter varandra?
Flera regulatorer efter varandra?
Jag tänkte bygga en liten labbsupply med några riktigt feta regulatorer jag har hemma (rateade för 9.5A vid skillnader på 5 VDC). Problemet är ju att om jag vill ha både hög spänning och ström ut så kommer max-strömmen att sjunka snabbt. Så jag funderade som det är tekniskt möjligt att lägga flera stycken efter varanadra och manuellt balancera loaden över regarna?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Låt säga att du har 20VDC in.
Först sätter du en regulator som drar ner detta till 12V.
Efter det en som drar ner till 5V.
Sen plockar du ut 5A.
Det kommer således utvecklas ca 40W i första och ca 35W i andra, istället för 75W i bara en. Så det funkar att dela upp lasten på det viset.
Om det nu var det du menade.
I annat fall kan du lätt parallellkoppla en hel hög med effekttransistorer och köra som bypass på bara en regulator...
Först sätter du en regulator som drar ner detta till 12V.
Efter det en som drar ner till 5V.
Sen plockar du ut 5A.
Det kommer således utvecklas ca 40W i första och ca 35W i andra, istället för 75W i bara en. Så det funkar att dela upp lasten på det viset.
Om det nu var det du menade.
I annat fall kan du lätt parallellkoppla en hel hög med effekttransistorer och köra som bypass på bara en regulator...
-
Re: Flera regulatorer efter varandra?
Undrar om jag förstått frågan?Stuggi skrev:Jag tänkte bygga en liten labbsupply med några riktigt feta regulatorer jag har hemma (rateade för 9.5A vid skillnader på 5 VDC).
"9,5A vid skillnad på 5V" Är det vid 5V skillnad mellan in och ut från regulatorn eller är det utspänningen 5V mellan UT och GND?
Vill du ha hög spänning ut så är det inga större problem. Problemen kommer när du vill ha låg spänning ut.Stuggi skrev:Problemet är ju att om jag vill ha både hög spänning och ström ut så kommer max-strömmen att sjunka snabbt.
MadModder har visat detta för att få ut 5V, 5A =25W får du förlust på 40W + 35W = 75W i nätdelen. Snacka om taskig verkningsgrad

Vill du ha ut 5V? Då har $tiff lösningen. Är det något annat du vill så får du beskriva det lite bättre.