Projektarbete; Eldriven minimoto. Bilder + Film [KLART]

Berätta om dina pågående projekt.
Polaren
Kontakt:

Projektarbete; Eldriven minimoto. Bilder + Film [KLART]

Inlägg av Polaren »

Hejsan!
Jag håller på med ett projektarbete i skolan och ska då bygga en minimoto fast då driven av en elmotor, mitt problem är då vilken motor jag ska använda mig utav?
Har haft mina funderingar om en startmotor från tex en bil men dom drar så enormt mycket ström så det sket sig! Har läst runt lite här på forumet och sett en person som byggde en trehjuling med en batteridriven gräsklipparmotor och har försökt få tag på en men inte hittat så det sket sig också. Tittade även på han som gjorde drev sin cykel med en permobilmotor, det verkade väldigt intressant, väldigt stark och förhoppningsvis någolunda snabb beroende på utväxling.
Det som jag tänkt mig då är en permobilmotor, tillverka mig en PWM styrning så jag kan få något typ av reglage, 2 stycken 12V MC-batterier som jag då kopplar ihop till 24V.

Jag har kommit halvlångt på projektet för övrigt, måste få tag på motor och sådant för att kunna jobba vidare.
Nu till en fråga. Någon som har en permobilmotor eller kan få tag på en billigt? Har lite problem med att få tag på en.

Ska även göra kåpor för "tank" och sittplats, ska då använda mig av stora frigolitbitar som jag slipar ner till formen jag vill ha sedan lägger på glasfiberväv och penslar på med båtplast.
Då till en annan fråga. Smälter frigolit av båtplast? Annars täntke jag spackla eller liknande så jag behåller min form.

Har tyvärr inga bilder just nu tillgängliga men om ni vill se lite bilder på hur långt jag kommit så kommer det senare isf(har bara en analog kamera).
Finns även ett annat litet problem, arbetet ska redovisas och vara klart om cirka 10 veckor så skulle vara bra om jag fick tag på delar snarast om någon har/vill hjälpa.

Edit: Lite uppdatering av bilder.

Bild
Ramen

Bild
Min modell som gjordes i sommras

Lite så man får tittarsiffror =)
Senast redigerad av Polaren 26 april 2007, 21:17:25, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ang. båtplast, Ja den smälter frigolit. Du kan använda dyvnicell (reserverar mig för stavningen) som används som distans material i bl.a. båtar. Det är ganska dyrt så en snikvariant kan va att använda frigolit och sen klä den med alu folie. Gör du så så glöm inte bort att spraya diskmedel-vatten lösning mellan folie och frigolit. Detta gör att folien suger fast och inte lossnar... (En miss av mig :( )

Lycka till med plastandet.

/anders
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Tack anders, nu slipper jag förstöra och göra om allt på nytt =) Då blir de dags att försöka börja plasta till veckan!
klintan

Inlägg av klintan »

Motorer finns ett antal på Ebay, borstlösamotorer 24 v, finns att köpa styrning å allting om du vill ha de me. kostar inte allt för mkt. bara leta. Finns många personer här på forumet som har erfarenhet av dessa motorer.
Senast redigerad av klintan 29 januari 2007, 19:18:51, redigerad totalt 1 gång.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det var jag som byggde trehjulingen med gräsklipparmotorn, vilken f.ö. var värdelös.. Originalkablarna var alldeles för klena, så jag öppnade motorn och lödde fast rejälare grejer direkt där kolens kopparflätor satt fast. Men den drog ändå så mycket ström att tennet smälte.
Även plast(!)ringen som kolen satt fast i smälte delvis.

Det är nog bättre att skaffa en riktig (och stark!) motor.

Jag har också byggt en eldriven trehjuling med en startmotor från en utombordare, den fungerade mycket bättre. Men startmotorn drog ju fruktansvärt mycket ström, dessutom var den hermetiskt tillsluten och gick att steka ägg på efter att ha körts en stund, så jag borrade hål i ändarna och köpte en billig luftmadrasspump på classe som jag lät blåsa luft genom motorn..

Trehjulingen gjorde 30km/h och accelererade rätt bra, men blyaccen gillade det inte.. Den lever inte längre.. :)

Det klurigaste kan nog bli att koppla motorn till hjulet och få till lagom utväxling..
Om man står ut med att ha motorn på tvären kan man ju dock sätta ett litet kedjedrev på motorn och ett stort på hjulet (stort som på el-flakmopeder ungefär, alltså "väldigt" stort..)

edit: Ett hett tips är annars att sno en snäckväxel från en bensindriven gräsklippare med bakhjulsdrift. Då får man dessutom koppling på köpet. (Vad nu det ska vara bra för, med elmotor... :) )
De är kompakta och bra, har själv samlat på mig några såna, är bra att ha till lite av varje :)
Då kan du sätta motorn åt "rätt håll" (längs med "fordonet"), sen växeln bakom motorn, och kuggdrev på växelns andra axel och på hjulet.. Då slipper du dessutom ha så stort kuggdrev på hjulet.
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Antingen är jag dålig eller så finns det inga bortsmotorer på Ebay för jag hittar tyvärr inga! Du vill inte ge mig en hjälpande hand klintan? =)
Är ju även så att jag läser Elprogrammet så de blir nog bra om jag fixar styrningen själv, då blir min lärare glad. Men blir tacksam för alla förslag som kommer!

Haha, jo tack maxxflow. Jag läste din tråd om den och att du råkade smälta sönder kablarna och sånt men som sagt så försöker jag istället hitta en 24v motor istället sen även en styrning till den så den inte maxar hela tiden =P
Jag köpte mig en minimoto för delars skull som hjul, bromssystem, kedja och drev för det blev genast mycket billigare insåg jag. Och framdrevet finns en axel som är gängad som skruvas fast i "kopplingen" sedan men tänkte då istället gänga axeln från motorn och sätta drevet direkt på. Tror det blir bra men har ju inga grejer ännu så jag vet inte men det återstår att se. Dreven är 6-7kuggar i fram och upp mot 65 i bak så de är en rätt låg utväxling.
Den där snäckväxeln, är den en elmotor? Blev lite förvirrad =P men förstår principen vad du menar! De kan bli ett litet problem om jag ska ha axeln liggandes mot däcket för de är fjädring på den.
Tocke

Ett tips!

Inlägg av Tocke »

Vet inte vad ditt ekipage inkl förare kommer väga, men ett tips är en Elscooter motor.

Jag skrotade en elscooter där bakhjulet tyvärr hade gett upp (grabben sladdade sönder det).

Motorn är det ett bra vrid i och drivs med 2*12V pack (24V drivspänning) och smidigt då det är komplett med laddenhet och hastighetsreglage.

Kuggkrans för rem drift vilket är lätt att konvertera med kugghjul för kedja.

Det torde vara ganska lätt att få tag i skrotade scootrar då kvaliten för övrigt är skit. Du kan ju även köpa en ny för en femhundring.

Lite fakta om ursprungsfordonet:

El-scooter Blå med sadel
Elscooter som är utrustade med handgas(!) och handbroms.

En stadig och rejäl el-scooter som enkelt kan fällas ihop och bäras under armen.

El-motor 100W
Toppfart ca 12-15 km/h
Räckvidd på en laddning är 8-10 km.
Laddningstid 3-5 tim.
Max vikt ca 100 kg.
CE-godkänd

OBS: Batteri 24 volt & 4.5Ah, ej 12 V & 3,5 Ah som på andra e-scooter! Alltså bättre styrka och längre räckvidd!
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Jag vet inte heller exakt vad det kommer att väga men kanske runt 30kg och föraren runt 70kg. Jag tror 100W är lite lite.. eller ja, de funkar nog men vill nog ha en lite kraftigare så de blir lite fart på de hela, runt 300W hade jag tänkt mig. Men annars var de ett bra förslag, letade lite på blocket och tradera men hittade tyvärr inga skrotade =/ Jag ska försöka ta mig till vårdcentralen någon dag och fråga om de har någon skotad motor från en permobil vid serviceavdelningen.

Idag har jag iaf köpt glasfiberväv, polyester och annat smått o gott, bilder kommer senare med plastandet!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Finns permobilmotorer att få tag på, de går nog lite sakta men är grymt starka.

Kan vara värt att kolla på iaf.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jag har annars en elskotermotor hemma...
klintan

Inlägg av klintan »

a ja menade borstlösa motorer och hittade en på 300 w 24v med hastighetsreglering å så

http://cgi.ebay.com/300W-Brushless-DC-M ... dZViewItem

annars är de bara att gå in på ebay och söka på brushless
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har själv tänkt bygga något sådant fast till cyckel, men vad är det nu som lagen säger om sådana här byggen?
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Zeus: Du vet möjligtvis vart man kan få tag på en sådan billigt o snabbt?

Turbosharp: Vad är det för effekt m.m? Kan vara intressant.

Klintan: Borstlösa motorer hittade jag, precis den du visa men borstlösa motorer brinner väl upp ganska fort om de är för stort motstånd?
Min käre far håller på med modellflygplan och en del med borstlösa motorer, han berättade att om han inte släpper modellen när han sätter fart på motorn brinner den upp. Fast de kanske bara gäller just de små motorerna?

Lagen säger annat men det struntar vi i =)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Inhängnat område så är det lugnt.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja du polarn det är alltså en eldriven kickboard som drivs av 12 eller 24 volt mha två seriekopplade batterier.

vet ingenting om den egentligen, men du får väll gemföra med liknande objekt. motorn är väll iaf tjock som en 1.5petflaska och 1-1.5dm lång kanske. drivningen sker via kuggrem, orka köra runt dig gör den ju iaf :)
Skriv svar