Jag håller på med ett projektarbete i skolan och ska då bygga en minimoto fast då driven av en elmotor, mitt problem är då vilken motor jag ska använda mig utav?
Har haft mina funderingar om en startmotor från tex en bil men dom drar så enormt mycket ström så det sket sig! Har läst runt lite här på forumet och sett en person som byggde en trehjuling med en batteridriven gräsklipparmotor och har försökt få tag på en men inte hittat så det sket sig också. Tittade även på han som gjorde drev sin cykel med en permobilmotor, det verkade väldigt intressant, väldigt stark och förhoppningsvis någolunda snabb beroende på utväxling.
Det som jag tänkt mig då är en permobilmotor, tillverka mig en PWM styrning så jag kan få något typ av reglage, 2 stycken 12V MC-batterier som jag då kopplar ihop till 24V.
Jag har kommit halvlångt på projektet för övrigt, måste få tag på motor och sådant för att kunna jobba vidare.
Nu till en fråga. Någon som har en permobilmotor eller kan få tag på en billigt? Har lite problem med att få tag på en.
Ska även göra kåpor för "tank" och sittplats, ska då använda mig av stora frigolitbitar som jag slipar ner till formen jag vill ha sedan lägger på glasfiberväv och penslar på med båtplast.
Då till en annan fråga. Smälter frigolit av båtplast? Annars täntke jag spackla eller liknande så jag behåller min form.
Har tyvärr inga bilder just nu tillgängliga men om ni vill se lite bilder på hur långt jag kommit så kommer det senare isf(har bara en analog kamera).
Finns även ett annat litet problem, arbetet ska redovisas och vara klart om cirka 10 veckor så skulle vara bra om jag fick tag på delar snarast om någon har/vill hjälpa.
Edit: Lite uppdatering av bilder.

Ramen

Min modell som gjordes i sommras
Lite så man får tittarsiffror =)