Jag vill spela upp ljudet från en Bluetooth-ansluten mikrofon i datorhögtalarna. Så länge mikrofonen och högtalarutgången finns på samma "device" är det inga problem - bara att dra upp volymen/un-mute:a mikrofonen i volymkontrollen. Det fungerar tyvärr inte när micken är separat (ansluten till ett annat ljudkort eller som här via Bluetooth). Spela in från micken funkar bra, det går bara inte att samtidigt höra vad som spelas in i högtalarna.
Jag tycker att det måste gå att streama ljud mellan olika devices i nära realtid. Men hur göra? Något särskilt program som fungerar bra?
(Applikationen är som talförstärkning för en som har svårt att prata högt pga handikapp.)
Arvid
Streama ljud, mick -> högtalare
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Funktionen du söker finns inbyggt i flera musikprogram (Cubase m.fl), men det vore kanske lite onödigt att ha ett sådant igång hela tiden. Det borde finnas små fristående mixerprogram som kan fixa det, alternativt att man knappar ihop ett själv om man är "sådan".
Just nu kommer jag inte på något program som gör jobbet, men jag ska gräva lite i programarkivet.

Just nu kommer jag inte på något program som gör jobbet, men jag ska gräva lite i programarkivet.

Nu gissar jag iofs att det handlar om Windows, annars hade Jack (http://jackaudio.org/) nog varit värt att testa.
Det är inte speciellt svårt att skriva sådant. I princip skall man skicka buffrar till drivrutinen i form av en pekare. Det stökigaste är nog att hantera lite olika hastighet på enheterna, men om buffrarna görs små är det bara att kasta en eller stoppa in en blank när det behövs. Blir en liten knäpp i ljudet, men vad gör det i version 1? Blir en liten fördröjning också, ju mindre "slack" ju mindre fördröjning.