Streama ljud, mick -> högtalare

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
arvidb

Streama ljud, mick -> högtalare

Inlägg av arvidb »

Jag vill spela upp ljudet från en Bluetooth-ansluten mikrofon i datorhögtalarna. Så länge mikrofonen och högtalarutgången finns på samma "device" är det inga problem - bara att dra upp volymen/un-mute:a mikrofonen i volymkontrollen. Det fungerar tyvärr inte när micken är separat (ansluten till ett annat ljudkort eller som här via Bluetooth). Spela in från micken funkar bra, det går bara inte att samtidigt höra vad som spelas in i högtalarna.

Jag tycker att det måste gå att streama ljud mellan olika devices i nära realtid. Men hur göra? Något särskilt program som fungerar bra?

(Applikationen är som talförstärkning för en som har svårt att prata högt pga handikapp.)

Arvid
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Funktionen du söker finns inbyggt i flera musikprogram (Cubase m.fl), men det vore kanske lite onödigt att ha ett sådant igång hela tiden. Det borde finnas små fristående mixerprogram som kan fixa det, alternativt att man knappar ihop ett själv om man är "sådan". :)

Just nu kommer jag inte på något program som gör jobbet, men jag ska gräva lite i programarkivet. :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tror inte att det finns resurser för att låta mig skriva ett eget program. Och eventuella mixerprogram bör vara shareware (eller ännu "friare" :)) så att det går att testa innan man köper.

Hittar du nåt tips i programarkivet så blir jag glad! :)

Arvid
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Nu gissar jag iofs att det handlar om Windows, annars hade Jack (http://jackaudio.org/) nog varit värt att testa.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är inte speciellt svårt att skriva sådant. I princip skall man skicka buffrar till drivrutinen i form av en pekare. Det stökigaste är nog att hantera lite olika hastighet på enheterna, men om buffrarna görs små är det bara att kasta en eller stoppa in en blank när det behövs. Blir en liten knäpp i ljudet, men vad gör det i version 1? Blir en liten fördröjning också, ju mindre "slack" ju mindre fördröjning.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag bumpar tråden lite - det är fortfarande intressant att få tips om bra program som fixar detta.

Skriva eget kommer nog att kosta för mycket eftersom jag inte har gjort det förut. Det tar ju alltid tid att lära sig, även om det är enkelt.

Arvid
Skriv svar