Koppla in mobiltelefon på billarm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
decube
Kontakt:

Koppla in mobiltelefon på billarm?

Inlägg av decube »

Jag vill koppla in en gammal nokiamobil på larmet i bilen. Det jag behöver bygga är en krets som sluter "yes" knappen två gånger när larmet gått så att mobilen ringer upp det senast slagna numret (min mobil).

Är det någon som har tips på hur jag ska åstadkomma detta? PIC?
eriikh

Inlägg av eriikh »

gör det något om den trycker på yes-knappen hur många gånger som helst?

Isf en 555:a
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

Om den aldrig slutar trycka på Yes kommer den ju inte sluta ringa mig :) såvida jag inte stänger av kretsen då..
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jo, men kanske att den trycker 5-15ggr, då kan du ju ha en kondensator att driva 555 med typ... eller en trissa + kondensator + motstånd. menade om det gör något att den trycker 3, 4 eller 5 ggr på yes?

Annars får det nog bli en mikrokontroller...
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Finns en färdig larmuppringare för lite över tusenlappen på Clas Olsson, funkar på 12V, två larmingångar. Dessutom kan du aktivera t.ex en motorvärmare från en annan telefon.
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

Ja det spelar ingen roll om den trycker flera gånger sålänge den lägger av till slut.
baltazar: varför köpa en uppringare för över tusen om man kan bygga en nästan gratis? :) det är ju kul att bygga också.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

555->4017->4066 Klart!
555 skickar lite klockpulser, 4017 skickar ut 2 pulser och resetar 555an .
4066 "sluter" yes knappen.
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

Så det jag måste göra är att koppla upp en 555:a i astabilt läge, kanske en frekvens på 0,5hz ? och sen skicka pulser till 4017 kretsen, utgång 1 och 2 på 4017 är kopplade till 4066 och utgång 3 till reset på 555:an ?
Har jag förstått detta rätt?
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

en enklare lösning är att lägga in nummret på "snabbnummer" som man kan låsa till knapparna 0-9. håller man sedan in knappen en stund slås nummret auto-magiskt :)

funkar på alla nokia modeller vad jag vet! (om inte det är en fossil modell) hade själv en inmeckad gammal 5110 i min förra bil som ringde upp mig nätr det blev larm. bara koppla en optokopplare till knapp 2 (ettan vad dedikerad för röstbrevlådan)

dock var det lite nervöst en natt när jag fick larm kl 03 på natten.. tänkte för mig själv, jaha... ska man ta med ett baseballträ nu o gå ner till bilen? eller vad gör man?

som tur var hade larmet gått pga bilens batteri hade laddat ur.. tydligen reagera det larmet på låg spänning.

en kul finnes med denna lösning är att man då "hör" vad som händer i bilen =) så om någon vill rycka ens stereo lär man höra när dom håller på.

/M
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

tack för tipset meckis, det funkar med snabbnummer på min telefon också :)

edit: jag kör nog med en enkel optokopplare bara o paralellkopplar den på sirénen med en strömbegränsande resistor.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

meckis: Det är mycket bättre med en Maglite D3 än ett baseballträ. Skulle du behöva värja dig så blir det en del snack om du gör det med ett baseballträ vilket räknas som "vapen" men om du ist råkade freda dig med en ficklampa så ligger du bättre till... (Inte uppsåt m.m.) *hehe*

//B1N4RY
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Många (alla?) äldre nokia telefoner pratar "F-bus". Det ska inte vara så svårt att få en PIC att skicka ett sms. Iofs bara användbart om man har en GPS-puck.

Har man sparat på en gamal Nokia telefon och har en GPS-puck (billig på Ebay) så finns det ganska avancerade saker man kan göra. Tex att den skickar kan skicka info så att man kan följa en stulen bils färdväg om man sitter med en laptop i en taxi.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

"baltazar: varför köpa en uppringare för över tusen om man kan bygga en nästan gratis? det är ju kul att bygga också."

Nä jag tänkte bara som ett tips, till dej och alla andra som läser tråden. Jag tycker att det är rätt prisvärt om man tänker på vad en lös gsm-modul kostar. Men visst självklart är det ju roligare att bygga själv :)
ANEE

Inlägg av ANEE »

meckis skrev: en kul finnes med denna lösning är att man då "hör" vad som händer i bilen =) så om någon vill rycka ens stereo lär man höra när dom håller på.
Sen sätter du dit en handsfree, klipper av hörsnäckan och bygger en liten förstärkare som du kopplar in till högtalarna. Sen kan du säga några väl valda ord till tjuven.
Skriv svar