Koppla in mobiltelefon på billarm?
Koppla in mobiltelefon på billarm?
Jag vill koppla in en gammal nokiamobil på larmet i bilen. Det jag behöver bygga är en krets som sluter "yes" knappen två gånger när larmet gått så att mobilen ringer upp det senast slagna numret (min mobil).
Är det någon som har tips på hur jag ska åstadkomma detta? PIC?
Är det någon som har tips på hur jag ska åstadkomma detta? PIC?
en enklare lösning är att lägga in nummret på "snabbnummer" som man kan låsa till knapparna 0-9. håller man sedan in knappen en stund slås nummret auto-magiskt 
funkar på alla nokia modeller vad jag vet! (om inte det är en fossil modell) hade själv en inmeckad gammal 5110 i min förra bil som ringde upp mig nätr det blev larm. bara koppla en optokopplare till knapp 2 (ettan vad dedikerad för röstbrevlådan)
dock var det lite nervöst en natt när jag fick larm kl 03 på natten.. tänkte för mig själv, jaha... ska man ta med ett baseballträ nu o gå ner till bilen? eller vad gör man?
som tur var hade larmet gått pga bilens batteri hade laddat ur.. tydligen reagera det larmet på låg spänning.
en kul finnes med denna lösning är att man då "hör" vad som händer i bilen =) så om någon vill rycka ens stereo lär man höra när dom håller på.
/M

funkar på alla nokia modeller vad jag vet! (om inte det är en fossil modell) hade själv en inmeckad gammal 5110 i min förra bil som ringde upp mig nätr det blev larm. bara koppla en optokopplare till knapp 2 (ettan vad dedikerad för röstbrevlådan)
dock var det lite nervöst en natt när jag fick larm kl 03 på natten.. tänkte för mig själv, jaha... ska man ta med ett baseballträ nu o gå ner till bilen? eller vad gör man?
som tur var hade larmet gått pga bilens batteri hade laddat ur.. tydligen reagera det larmet på låg spänning.
en kul finnes med denna lösning är att man då "hör" vad som händer i bilen =) så om någon vill rycka ens stereo lär man höra när dom håller på.
/M
Många (alla?) äldre nokia telefoner pratar "F-bus". Det ska inte vara så svårt att få en PIC att skicka ett sms. Iofs bara användbart om man har en GPS-puck.
Har man sparat på en gamal Nokia telefon och har en GPS-puck (billig på Ebay) så finns det ganska avancerade saker man kan göra. Tex att den skickar kan skicka info så att man kan följa en stulen bils färdväg om man sitter med en laptop i en taxi.
Har man sparat på en gamal Nokia telefon och har en GPS-puck (billig på Ebay) så finns det ganska avancerade saker man kan göra. Tex att den skickar kan skicka info så att man kan följa en stulen bils färdväg om man sitter med en laptop i en taxi.
"baltazar: varför köpa en uppringare för över tusen om man kan bygga en nästan gratis? det är ju kul att bygga också."
Nä jag tänkte bara som ett tips, till dej och alla andra som läser tråden. Jag tycker att det är rätt prisvärt om man tänker på vad en lös gsm-modul kostar. Men visst självklart är det ju roligare att bygga själv
Nä jag tänkte bara som ett tips, till dej och alla andra som läser tråden. Jag tycker att det är rätt prisvärt om man tänker på vad en lös gsm-modul kostar. Men visst självklart är det ju roligare att bygga själv

Sen sätter du dit en handsfree, klipper av hörsnäckan och bygger en liten förstärkare som du kopplar in till högtalarna. Sen kan du säga några väl valda ord till tjuven.meckis skrev: en kul finnes med denna lösning är att man då "hör" vad som händer i bilen =) så om någon vill rycka ens stereo lär man höra när dom håller på.