CAD-program (freeware) sökes desperat! *Hittat!*

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

CAD-program (freeware) sökes desperat! *Hittat!*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller på att få fnatt modell XL Deluxe.

Jag ska göra en DXF-fil på ett CNC-jobb (som någon på forumet ska få äran att fräsa) men jag har inte hittat något vettigt program att jobba i.

Jag gillar InstaCAD's uppbyggnad, men det är så vansinnigt buggigt och avslutas lite då och då. PartMasterCAD dras med problemet att streck fastnar på skärmen när man flyttar saker. De försvinner visserligen när man ritar om skärmen, men det är inget vidare att jobba så. Därefter är det stopp på freeware-fronten. Jag har provat flera andra freeware-program (minns inte namnen) men de har inte hållit måttet. Dessa två har varit de bästa. Anledningen till att jag söker något freeware är för att jag gör max 2-3 enkla CAD-grejjer per år och det är inte riktigt värt att lägga ut massa pengar då.

Resultatet ska hur som helst bli en 4mm plexiplatta med måtten 190x180mm. På den ska det sitta 16st 3mm hål, 16st 9mm hål, 6st 7mm hål osv. Totalt 44st hål. Dessutom ska det finnas lite utfräst text och linjer. Jag har alla mått och placeringar på ett A4-papper framför mig. Men hur ska jag få in det i en DXF-fil?

Här är tråden där allt började.

Hjälp?

edit: Ändrade rubriken. Hittat!
Senast redigerad av JimmyAndersson 27 september 2006, 23:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Provat CadStd? (www.cadstd.com)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nop. Kan det vara så att du räddar Fagge från att få ett handritat A4-papper? :D
Ska installera och prova omedelbums.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jimmy ta ett foto på a4-ritningen så är det väl alltid någon på forumet som kan rita upp det till dig
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

CadStd ser bra ut! Tack för tipset! :)

Men hur gör man om så att övre vänstra hörnet motsvarar 0/0 (X/Y) istället för -13078 och 647 ? Om inte det går så får jag räkna om ett 90-tal mått. Nu hamnar nämligen 0/0 nästan uppe vid övre högra hörnet och det blir nästan spegelvänt mot mina mått.

pcmper:
Det skulle jag iofs kunna göra. Men innan jag snyggar till min mall så vill jag isåfall veta om någon verkligen kan tänka sig att göra det. Men samtidigt så är det lite dumt att vara beroende av att någon orkar göra massa jobb varje gång man ska göra något CNC-relaterat...

edit:
Ähum.. intressant program. Jag lyckades få 0/0 till nedre vänstra hörnet. Gjorden en ruta som var 190x180mm stor och som började vid 0/0. När jag tryckte Enter så ser jag en liten ruta som börjar vid 189/189 och slutar vid 1/1. Vart tog mina mått vägen? :roll:

edit 2:
Gjorde om *exakt* samma sak igen. Då börjar rutan vid 160/233 och slutar vid 40/30. Kul... :wall:

Är det jag som är för dum för programmet eller är det väldigt oanvändarvänligt? :)

Det kliar i hjärnan... :D (Citat från "Monster Garage".)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du har inte testat med Autocad? det ska finnas nån gratisversion som funkar fint där haken är att man får upp någon konstig blaffa varje gång man öppnar ritningarna. & autocad är ju standarden själv ju & funkar bra ihop med t.e.x bobcad-cam som jag använder för att skapa G-koden till fräsen!. + att det finns hur många som helst här på forumet som är skitduktiga på det, så det är ju bara att fråga om det kör ihop sig, till skillnad om man kör nått udda tjosan.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Har för mig att Google Sketchup är fritt.
Per
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det ser ut att bli en roligare dag idag. :)

Sketchup är fritt och jag kan det, men jag trodde inte att det klarade exportera till .DXF, men det gjorde det. Nice! Särskillt eftersom min mall är gjord i det programmet. Så jag behöver egentligen bara göra om allt till rätt mått. (Jag brukar slarva med det. Bara det *ser* bra ut så brukar jag vara nöjd.)

För väldigt många år sedan använde jag AutoCad. Men den här gången har jag inte testat det. Det låter mycket bra att det ska finnas en gratisversion. Ska försöka hitta det.

Det vore mycket bättre att använda något standardprogram. Man inser ganska snabbt varför de bra CAD-programmen kostar pengar: De är pålitliga och gör vad de ska utan massa skumma resultat.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sketchup funkar också, men tänk på att spara filen i R12 format & att radera alla så kallade ytor, så att bara konturerna finns kvar!.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips!

Jag hittade ingen gratisversion av AutoCAD, men däremot en demoversion med enda begränsningen att den bara fungerar i 30 dagar. Men... när jag skulle ladda hem den så kommer det bara upp en sida med texten:

"Thank You For Your AutoCAD 30-Day Trial Download Request
Thank you for your interest in the AutoCAD Trial Download. We will forward your request to the reseller closest to your location, but please keep in mind that we can only guarantee fulfillment of the trial download in the US and Canada."

Request? Det stod faktiskt "Download" på knappen jag klickade på. :?
Och ska de skicka vidare min önskan om att ladda ner en demo till en återförsäljare i Sverige? Det låter lite smått onödigt. Troligen innebär det bara att jag får massa reklam om att köpa produkten. Lyckligtvis fyller jag aldrig i min riktiga adress eller ort när man får svara på en hög med marknadsundersöknings-frågor bara för att få ladda ner ett demo. Jag skrev visserligen min riktiga mailadress, men eventuell reklam får spamfiltret ta hand om. :)

edit:
Äntligen framgång! SketchUp fungerar utmärkt att jobba i. *Pustar ut*
Sökandet efter AutoCad får vänta tills en annan gång, nu klarar jag mig fint med SketchUp istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

SketchUp var riktigt bra att cadda i!

Tyvärr fick jag ändra designen eftersom jag tvingades byta omkopplare (pga Elfa) till några som tog mer plats. Men nu är det i princip klart. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

MilkShape 3D
http://www.swissquake.ch/chumbalum-soft/index.html

Detta är mitt favorit 3D-cad program. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressant. Det ska jag kika närmare på. Tycker det är svårt att hitta bra 3D-program till pc som inte kostar som en större villa...
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Art of Illusion
http://aoi.sourceforge.net/downloads

Är också bra fast på andra sätt. Dock få filformat
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag provat MikShape3D. Ganska logiskt och lättjobbat program, men jag saknar massa funktioner. Främst möjligheten att lägga in ljuskällor och skuggor. I animeringsläget skulle jag vilja ha möjlighet att skapa "splines", dvs banor som objekt och ljuskällor kan åka längs. Men för att bara göra objekt och enklare 3D-grejjer var det helt ok. Mitt betyg blir 3 av 5. :)

Tyvärr kunde jag inte prova Art of Illusion pga att jag inte har JVM installerat. Låter kanske konstigt att jag inte har Java, men det är helt enkelt pga säkerhet och för att snabba upp datorn lite som jag valt att inte ha det. Visserligen har jag det installerat i min musikanpassade version av WinXP, men det är en äldre version som jag moddat lite för att jag ska kunna styra en digitalmixer. Vet inte om AOI skulle funka där..

Java-baserat 3D-program förresten... blir inte det segt?
Det är annars den gemensamma nämnaren för alla 3D-program jag provat till Pc: När man ändrar saker så blir det en fördröjning innan man ser resultatet. Den märks säkert inte om man bara pysslat med 3D på Pc, men jag är van vid Mac och Amiga och där känns det som om allt händer samtidigt som man gör ändringarna.
Skriv svar