Montering av prylar på frontpanel. - Förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Vilken blir bäst?

Omröstningen slutade 12 september 2006, 22:17:21

Alternativ 1)
3
11%
Alternativ 2)
3
11%
Alternativ 3)
1
4%
Alternativ 4)
21
75%

Antal röster: 28
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Montering av prylar på frontpanel. - Förslag?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har fått beslutsångerst. Ska montera knappar, potar, lysdioder och kontakter till detta projekt. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken variant som blir bäst.

Allt kommer att monteras på en plexiglasplatta. I bilderna nedan syns de delar som ska vara på plats från början, men jag vill lämna utrymme för extra-grejjer ifall man bygger till fler grejjer i framtiden.

Några förslag:

1)
Bild

2)
Bild

3)
Bild

4)
Bild
I raderna nere till vänster ser man ingång, switch, vridomkopplare, switch, pot, pot. Det gröna till höger är 3mm lysdioder. Brevid dem sitter in/utgångar.

Först tänkte jag göra som i nr2, men det blir nog lite jobbigt att ha sladdarna från kontakterna vid lysdioderna hängandes ner över potarna.

Vilken tycker ni ser bäst ut nu när det är ganska tomt på resten av frontpanelen? Vilken blir mest "användarvänlig"? Kort sagt: Vilken tycker ni jag ska bygga efter?

Hm, det här är första gången som jag gör en omröstning. :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Öhmm :humm: ....1:an eller 4:an...nja 4:an väljer jag nog ändå..
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Knappar? Varför inte dragkedja. :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, varför inte. Det skulle passa fint till ingångs-jackan. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nummer 1
sedan gillar jag att ha kablar längds ner på sådanna saker, då är dom inte i vägen när man man ändrar på vred och pottar, men det kan man ju inte alltid klara att ha det så
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

1... eller 4... tror jag väljer 1 ändå...
Millox

Inlägg av Millox »

Precis som grym säger tycker jag att du ska försöka väldigt mycket att ha kontakterna längst ner för att sladdarna ska vara ivägen så lite som möjligt när man ska vrida på rattarna. Vi hade grava problem med det i ETAtmp v2 där nått snille satt mätutrustningen under spänningskuberna varpå det blev lika bekymmersamt varje gång när man försökte se vad som stod på displayen, eller vrida lite på skalan eller liknande.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Saknar text på frontpllattan, man kan ju låta fräsa in vad knapparna och kontaktern är för något, för att få ett proffsigt utseende.
Om plattan målas vit på baksidan kan det kanske bli tufft att belysa texten från underkanten med blå lysdioder, eller fräsa in texten spegelvänt och måla text och platta i olika färger.

länk till lite prov om hur jag menar.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... highlight=
Loial

Inlägg av Loial »

Varför inte:
Bild
Om du är högerhänt, eller spegelvänt om du är vänsterhänt?
( mycket -änt där :-) )
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jag röstar på 2an upp och nervänd...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, Grym och Meduza föredrog 1an, men det är bara en röst på den, och den rösten kom nyss. Ångrade ni er? :)
AndLi's röst hamnade tydligen inte på 2an, där har stått en 1a ganska länge nu. Fungerar röstningsfunktionen verkligen?

Loial:
Jag är nog "växelhänt" eller vad det nu heter. Är mest högerhänt, men kan göra saker med båda händerna. T.ex så skriver jag med höger, men spelar trummor, bas, gitarr som en vänsterhänt. I detta fallet kommer plattan sitta aningen till höger på labb-bordet, så jag föredrar nog att ha knappar och rattar på vänstersidan. Ditt förslag var ingen dum idé. Hm, så då röstade du på alternativ fem? :D

pcmper:
Jepp, plattan ska målas vit på baksidan. Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska montera lysdioder eftersom plattan kommer sitta utanpå en annan panel. Några idéer?

Lite nya bilder där jag lagt in panelen som plattan ska sitta på. (Bry er inte om knapparna.. det är ju inte bestämt än hur de ska sitta.)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag rösta först på 4an.. sen läste jag och ändra mig till spegelvänd 2a :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Jimmy

Inlägg av pcmper »

Nu ser jag att plattan sitter utanför en annan skiva, så det går inte att montera kantdioder :(
Men du kanske kan fräsa ut texten spegelvänt på en vitmålad skiva och då låta texten vara genomskinlig, sen sätta "blått" ljus innanför.
Och jag glömde att skriva att det skall ju inte bara vara text utan ramar också, tänker som på ett mixerbord.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag röstar på ett alternativ som inte finns i omrösningen, nämligen "2:an men upp-och-ner"! Jag tror att det blir mest praktiskt så. Alla kablar i nederkant och reglagen i överkant.
MEN, skulle du inte ha en LCD med i detta projekt också?? Isåfall bör den hamna överst och reglagen placeras i mitten, under displayen. (så du inte skymmer den när då du justerar)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul att se så många förslag. :)

pcmper:
"det skall ju inte bara vara text utan ramar också, tänker som på ett mixerbord."

Helt riktigt! :D
Bra idé att låta text och ramar vara genomskinliga med ljuset innanför.

Funderar lite på att låta någon cnc-ägare här fräsa allt. Då slipper jag dessutom borra alla 44 hål för hand. Vilket filformat är det vanligaste om jag ska göra en fräslayout?

edit: Glömde svara på en grejj. :oops:

oJsan:
"MEN, skulle du inte ha en LCD med i detta projekt också??"

Nop, du tänker nog på mitt digitala nätagg. I detta projekt används datorskärmen istället för en LCD.
Skriv svar