Eagle fråga, etsa bort minimalt
Eagle fråga, etsa bort minimalt
Håller på med ett kretskort till ett slutsteg för 70cm (amatörradioband på UHF). I princip består varje kretskort av en Motorolamodul och några kringkomponenter, men när det ändå handlar om så hög frekvens tänkte jag att kortet borde anpassas enligt det. Allt som vet hur jag skall göra för att förbättra egenskaperna är gjort, förutom en sak. På ett HF-kort vill man ju etsa bort bara lite mellan banorna ha resten som jordplan. Hur löser jag detta i eagle?
Jag har routat kortet redan, om det har någon betydelse.
EDIT: Iofs har jag inget emot att routa det igen, det var så lite jobb med det ändå...
Jag har routat kortet redan, om det har någon betydelse.
EDIT: Iofs har jag inget emot att routa det igen, det var så lite jobb med det ändå...
-
Jag tror att alla som är nya Eagleanvändare borde experimentera mycket med Change (skiftnyckeln), jag tycker den beter sig "bakvänt". Det tog tid att förstå hur den fungerar.
(Inte bara Change för den delen, mycket i Eagle beter sig "bakvänt", kräver mycket tid att vänja sig vid. Men det är ett relativt "enkelt" och gratis verktyg som gör ett bra jobb för oss "hobbyister".
)

(Inte bara Change för den delen, mycket i Eagle beter sig "bakvänt", kräver mycket tid att vänja sig vid. Men det är ett relativt "enkelt" och gratis verktyg som gör ett bra jobb för oss "hobbyister".

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vaddå gratis och vaddå bara hobbyister?
Eagle kostar pengar (om det inte är för hobbybruk)
Det finns väldigt många proffsutvecklare som använder EAGLE. Terma vet jag kör helt med EAGLE och de gör ju ändå bara extrema HF-prylar (radar). Så underskatta inte EAGLE, det är ett bra program - inte lika snyggt som CadInt och en del andra stora program, men väl fungerande och nästan buggfritt. Och ritar man HF så duger ändå ingen autorouter, det är designern som måste bestämma geometrin på kortet och detta kan ingen autorouter i världen hjälpa dig med (oki, jag vet att det finns program som försöker kunna köra stripline och störklasser på ledare, men att parametrisera dessa program är mer tidödande än att rita för "hand" ändå....)
Eagle kostar pengar (om det inte är för hobbybruk)
Det finns väldigt många proffsutvecklare som använder EAGLE. Terma vet jag kör helt med EAGLE och de gör ju ändå bara extrema HF-prylar (radar). Så underskatta inte EAGLE, det är ett bra program - inte lika snyggt som CadInt och en del andra stora program, men väl fungerande och nästan buggfritt. Och ritar man HF så duger ändå ingen autorouter, det är designern som måste bestämma geometrin på kortet och detta kan ingen autorouter i världen hjälpa dig med (oki, jag vet att det finns program som försöker kunna köra stripline och störklasser på ledare, men att parametrisera dessa program är mer tidödande än att rita för "hand" ändå....)
-
bengt-re
Syftar du på mitt tidigare inlägg om att "experimentera mycket" för att lära sig Eagle har du totalt missupfattat mig.
Jag påstår ingenstans att alla versioner av Eagle är gratis eller att det bara fins gratisversoner. Jag påstår inte heller att Eagle är bara för hobbyister.
Jag konstaterade bara att det är helt syveränt bra att Eagle får användas gratis av oss hobbyister. Jag är mycket väl medveten om att man kan "köpa upp sig" om man så önskar.
Syftar du på mitt tidigare inlägg om att "experimentera mycket" för att lära sig Eagle har du totalt missupfattat mig.
Jag påstår ingenstans att alla versioner av Eagle är gratis eller att det bara fins gratisversoner. Jag påstår inte heller att Eagle är bara för hobbyister.
Jag konstaterade bara att det är helt syveränt bra att Eagle får användas gratis av oss hobbyister. Jag är mycket väl medveten om att man kan "köpa upp sig" om man så önskar.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:

Inget ont menat, ville bara slå ett slag för att många nog underskattar EAGLE. Visst är det lite 90-tal, lite stökigt och i viss mån ologiskt, men ändå ett väldigt bra program och detta till stor del på grund av att det har så många användare - det händer ju riktigt ofta att man slipper rita sina även halvudda komponenter eftersom många användare är så snälla att de läggar ut sina egenritade komponenter. Använd dock inte nerladdade symbolerna för 20poliga Minifit Jr kontakter.... De är felnummrerade pinnar på den... *suck* tro mig......