Eagle fråga, etsa bort minimalt

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Macce

Eagle fråga, etsa bort minimalt

Inlägg av Macce »

Håller på med ett kretskort till ett slutsteg för 70cm (amatörradioband på UHF). I princip består varje kretskort av en Motorolamodul och några kringkomponenter, men när det ändå handlar om så hög frekvens tänkte jag att kortet borde anpassas enligt det. Allt som vet hur jag skall göra för att förbättra egenskaperna är gjort, förutom en sak. På ett HF-kort vill man ju etsa bort bara lite mellan banorna ha resten som jordplan. Hur löser jag detta i eagle?
Jag har routat kortet redan, om det har någon betydelse.

EDIT: Iofs har jag inget emot att routa det igen, det var så lite jobb med det ändå...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kan svara på min egen fråga att det görs med Polygon (fick svar från irc), men hur ändrar jag avståndet mellan jordplanet och ledarna?
Nu blev också de delar som är kopplade till GND i schemat som vanliga banor. Hur kopplar jag ihop dessa med jordplanet?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Rita en polygon över hela kortet, döp den till GND (eller vad nu din jord heter).

Tryck på ratsnest.

Klart.

edit: mellanpost...

Avståndet ställer du in med change... isolation
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tack för svaret. :)

Under change (antar att du menar skiftnyckeln?) hittar jag isolate, men inget händer oberoende av vad jag ställer in där.
Kan du ta det lite mera detaljerat? :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

change->isolate->klicka på polygonen->rastnet har jag för mig.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Klicka på rastnet för att "rita om" polygonen.

(Knapp med fem vior som en tärning.)

Edit: Björn han före :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tackar, det var skedet med att klicka på polygonen som jag glömt. :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Och att man skall klicka på själva polygonens kant, och inte mitt i copper-pouren, tog mig en stund att komma på en gång när det begav sig :lol:
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag tror att alla som är nya Eagleanvändare borde experimentera mycket med Change (skiftnyckeln), jag tycker den beter sig "bakvänt". Det tog tid att förstå hur den fungerar. :?

(Inte bara Change för den delen, mycket i Eagle beter sig "bakvänt", kräver mycket tid att vänja sig vid. Men det är ett relativt "enkelt" och gratis verktyg som gör ett bra jobb för oss "hobbyister". :D )
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En fråga bara: Vad är skillnaden mellan isolate och spacing? Tycker inte det händer så mycket vad man än ställer spacing till...
Fransson

Inlägg av Fransson »

Är lite osäker. Men en gissning är att om du sätter "Spacing">>"Widt" på en polygon får du konstiga efekter.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Eller så har "Spacing" bara betydelse när polygonen är "rastnet".

Har inte Eagle uppe nu men du kan ju experimentra lite och rappotera här sen. :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vaddå gratis och vaddå bara hobbyister?

Eagle kostar pengar (om det inte är för hobbybruk)

Det finns väldigt många proffsutvecklare som använder EAGLE. Terma vet jag kör helt med EAGLE och de gör ju ändå bara extrema HF-prylar (radar). Så underskatta inte EAGLE, det är ett bra program - inte lika snyggt som CadInt och en del andra stora program, men väl fungerande och nästan buggfritt. Och ritar man HF så duger ändå ingen autorouter, det är designern som måste bestämma geometrin på kortet och detta kan ingen autorouter i världen hjälpa dig med (oki, jag vet att det finns program som försöker kunna köra stripline och störklasser på ledare, men att parametrisera dessa program är mer tidödande än att rita för "hand" ändå....)
Fransson

Inlägg av Fransson »

bengt-re
Syftar du på mitt tidigare inlägg om att "experimentera mycket" för att lära sig Eagle har du totalt missupfattat mig.

Jag påstår ingenstans att alla versioner av Eagle är gratis eller att det bara fins gratisversoner. Jag påstår inte heller att Eagle är bara för hobbyister.

Jag konstaterade bara att det är helt syveränt bra att Eagle får användas gratis av oss hobbyister. Jag är mycket väl medveten om att man kan "köpa upp sig" om man så önskar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Inget ont menat, ville bara slå ett slag för att många nog underskattar EAGLE. Visst är det lite 90-tal, lite stökigt och i viss mån ologiskt, men ändå ett väldigt bra program och detta till stor del på grund av att det har så många användare - det händer ju riktigt ofta att man slipper rita sina även halvudda komponenter eftersom många användare är så snälla att de läggar ut sina egenritade komponenter. Använd dock inte nerladdade symbolerna för 20poliga Minifit Jr kontakter.... De är felnummrerade pinnar på den... *suck* tro mig......
Skriv svar