Ev. jetmotor-projekt

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Ev. jetmotor-projekt

Inlägg av maxxflow »

Någon som vet var man kan få tag på en billig vanlig avgasdriven turbokompressor? Typ av fordon som den suttit på spelar mindre roll...
Vilken prisnivå handlar det om? Hittade några på blocket för mellan 3,5-6,5kkr, det var lite dyrt för ett par fläktar i varsin burk tycker jag... :wink:
Senast redigerad av maxxflow 21 augusti 2006, 00:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Närmaste bilskrot?? eller varför inte http://www.returbilen.se. Plocka ut det själv och betala sedan en mindre summa för den...

Kolla priset på de direkt. De tar 500 kr för att aggregat. Men man får plocka ut det själv.

Men de flesta skrotar ha nån liggandes..

Ska det göras en jetmotor eller??
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

> De tar 500 kr för att aggregat.
Now we're talking :)

> Ska det göras en jetmotor eller??
Japp. Detta läsåret har jag slöjd i skolan, så då har jag tillgång till en massa fina metallbearbetningsverktyg som kan behövas. Sen lär jag väl inte få sämre betyg av det heller :wink:

Nån som har bra idéer vad gäller startutrustning förresten? Helst vill jag ha "inbyggd" startmotor.. Har sett vissa som kör igång den med en "löv-blåsare", men det är varken smidigt eller coolt :wink:

En vanlig startmotor från t.ex. bil kopplad direkt till turbons axel....? Man måste ju få rätt bra fart på den för att kunna starta... Hur snabbt kan man räkna med att den snurrar med en normal startmotor? 5-10kRPM? Jag har inte den blekaste aning egentligen... Men jag har sett flera jetmotorer med elstart, så på något sätt ska det väl funka :)
Tryckluftsstart verkar inte så jättesmidigt, då måste man ju ha en stor trycktank som måste fyllas för varje start, och jag gissar att det går åt en väldig massa luft för att få upp motorn i start-varvtal...

Någon som vet hur vanligt det är med kullagrade turboaggregat som inte kräver "en massa olja"? Enligt vad jag läst verkar det vanligast med oljesmorda glidlager som kräver bra(dyr) olja (helsyntetisk är ett måste), och pump som kan leverera oljan med ett tryck på 3-4bar vid varvtal på drygt 100 000 RPM.

Behöver kullagrade aggregat någon annan form av kylning? I de glidlagrade fungerar ju smörjoljan också som kylning...

Självklart ska jag ha massor av mätare och sensorer, bl.a: EGT (avgastemp), oljetryck och oljetemp om jag använder glidlagrad turbo, lufttryck från kompressorn, "thrust" (vad säger man på svenska?), kanske förbränningskammartemperatur, ev. också bränsleåtgång om jag hittar en flödesgivare för gas med överkomlig prislapp (motorn ska köras på gasol..)
Och naturligtvis RPM-mätare.. Förmodligen genom att måla ett av de synliga fläktbladen i kompressorn vitt, och använda IR-diod + mottagare...


Btw, någon moderator kanske har lust att flytta tråden till Projekt eller nåt sånt? Den passar inte så bra här längre...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Allt det där visste jag redan...
Det skulle dock förvåna mig om han byggt en välfungerande motor som ser ut som på skissen på den sidan, eftersom luften från kompressorn blåses in rakt från sidan och dessutom i fel ände av röret... På det där sättet borde det väl bara bli en massa turbulens åt massa olika håll därinne...
Jag skulle anslutit lufttillförseln längst ner närmast brännaren, och kanske vinklad lite uppåt (mot turbinen) och åt sidan, så att man skapar en lite "tornado-aktig" rörelse, det känns som att det borde stabilisera luftflödet och se till att det kommer in lika mycket luft runtom hela flamröret...
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

maxxflow: Enligt flygmeken som jag pratade med vid JAS-motorn, så snurrade den i ungefär 16k rpm.

För att hålla oljan kvar i de lager som håller i axeln ... så krävdes ett brutalt tryck i oljan OCH i tryckluften som såg till att oljan inte lämnade lagren för den omgivande miljön.

Startar gör man oftast med hjälp av "APU:n" (Auxilary Power Unit), en lite turbin som går (sitter ofast längst bak i stjärten på de vanliga flygplanen).

På JAS så lät man APU:n avgaser gå in i själva fet-motorn (jo den är verkligen stor) , för att sätta lite fart på kompressorn ... och sedemera fläkten... och sen så in med soppa...tända och muUHAHA underbart ljud.

Mina 2 ören =) .

Lycka till, ta många bilder, ta mycket film och spela in ljudet det är ju så vackert med det hissande lätet av turbinmotorer.
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Enligt mitt tycke en mycke intressant sida.


http://www.rcdon.com/html/experimental_projects.html
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har en liten jetmotor som en polare byggt, den har oljecirculation med hjälp av att övertrycket som bildas i motorn pressar olja ut ur en burk och genom lagren och sedan ur ett litet hål i botten av motorn och tillbaka i burken.
För att starta kan man avända en liten (borstlös?) RC-modellmotor och någon form av centrifugalkoppling.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Hur kan den pressa oljan ur och tillbaka i samma burk med övertryck? Det borde inte fungera.

Mvh
Nils
douryd
Inlägg: 106
Blev medlem: 1 mars 2006, 22:56:06
Ort: Växjö

Inlägg av douryd »

Det finns ett par bra tidningar jag kan rekommendera:
Jetpower - www.jetpower-magazin.com
Jet international - www.traplet.com

Traplet har en massa bra böcker i ämnet.

Om du vill finns all styrelektronik att köpa färdig, skall man ha det i ett flygplan kan jag rekommendera det. Säkerhet är alltid prioriterat!

//Douglas
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Att bara måla ett blad är att be om obalans så skall du måla något så skall det vara en så liten yta som möjligt, som tex någonstans på axeln, och lika mycket på den andra sidan så att det inte kan skapas någon obalans pga det.

En startmotor klarar inte av sådana varvtal utan att vara modifierad för det då lindningarna böjer sig pga centrifugalkraften ganska tidigt (testade detta en gång) och någonting annat i rotorn kan också slitas sönder. Sedan måste den kullagras och balanseras för att hålla. Beroende på storlek på turbon så kan det ev räcka med en större typ av BL motor för att orka med luftmotståndet som blir vid högre varvtal. Är det en större turbo så är kanske annars en begagnad modifierad startmotor till moped eller kanske MC tillräcklig för att inte säga billigare, om inte så får det kanske bli en från en bil.

Skall lagren i turbon hålla så är nog syntetisk olja ett krav, för du vill väl att den skall hålla mer än ett test? :) Men tex helsyntetisk 10/30 olja är inte så fasligt dyr och du får ju givetvis räkna med att du kommer att få lägga ner en del pengar på projektet.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

> Att bara måla ett blad är att be om obalans
Tror du färgen väger tillräckligt mycket för att skapa obalans? Att måla på axeln vore väl bättre, men den kommer man oftast inte åt på något lätt sätt...


Verkar svårt att hitta en turbo med rimligt pris inom rimligt avstånd... Hittade ett ställe här i gbg som hade ett par begagnade turboaggregat för 2kkr.. Returbilen.se var ju billigt, men det blir inte lika billigt (eller enkelt) om man räknar med resan till Malmö ;)
Dessutom slösade jag alla mina pengar på ny dator och en massa prylar från Classe och Kjell förra veckan... :roll:

Jag tror nog att jag börjar med att bygga en pulsjet, mycket enklare att fixa delar till den. (Det är inte så många delar öht. :) Bara två dimensioner stålrör, "adapter" mellan dessa, rund plåtbit med hål, och lite fjäderstål till reed-ventilen (backventil för inluft).. Och tändstift och bränslemunstycke..)
Förr eller senare borde jag snubbla på ett tillfälle att få tag på turbo och kanske oljepump och sånt... Jäkla otur att jag skulle få för mig att bygga en jetmotor nu, och inte för en månad sedan, för då hade jag ju kunnat skaffa delar från returbilen.se när vi seglade förbi Malmö i familjens nya segelbåt inköpt i Södertälje... :wall:

Dessutom hittade jag på ett annat projekt idag... Ännu en medlem till min "fordons-flotta" (vad heter land-varianten av flotta? :) ).. Ett "fordon" byggt av delar från bl.a. en bänkpress-ställning och en oljeeldad värmepanna :) Ska drivas av en Briggs&Stratton 3.5hp 4-taktare från en Klippo-gräsklippare.
(Det är visst "inne" att vara miljömedveten nuförtiden... Jag ligger nog bra till, bygger allt av återvunnet skrot :) )
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4843
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag har några defekta agg :(
Kommer säkert bli förvånad om hur mycket axeln brukar glappa i en gammal turbo :D
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Det ska väl vara 1-2mm glapp utan oljetryck... Är det mer i dina gamla skrothögar? :P

På tal om mitt miljömedvetna fordon, såhär hade jag tänkt mig att det skulle se ut ungefär:
Bild Bild
Lådan där bak ska föreställa en motor.. Proportionerna är helt fel på alla sätt, men bilderna visar ungefär hur jag tänkt mig iaf.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Får lite "Scrapheap Challenge"-vibbar av detta. Skrotturbojets, pulsjets och hembyggda fordon. Klart kul projekt, värt att följa utvecklingen på. Pulsjets har ett klart coolt ljud när de är i drift och verkar inte vara allt för svåra att få till (saknar roterande delar)
Skriv svar