> De tar 500 kr för att aggregat.
Now we're talking
> Ska det göras en jetmotor eller??
Japp. Detta läsåret har jag slöjd i skolan, så då har jag tillgång till en massa fina metallbearbetningsverktyg som kan behövas. Sen lär jag väl inte få sämre betyg av det heller
Nån som har bra idéer vad gäller startutrustning förresten? Helst vill jag ha "inbyggd" startmotor.. Har sett vissa som kör igång den med en "löv-blåsare", men det är varken smidigt eller coolt
En vanlig startmotor från t.ex. bil kopplad direkt till turbons axel....? Man måste ju få rätt bra fart på den för att kunna starta... Hur snabbt kan man räkna med att den snurrar med en normal startmotor? 5-10kRPM? Jag har inte den blekaste aning egentligen... Men jag har sett flera jetmotorer med elstart, så på något sätt ska det väl funka
Tryckluftsstart verkar inte så jättesmidigt, då måste man ju ha en stor trycktank som måste fyllas för varje start, och jag gissar att det går åt en väldig massa luft för att få upp motorn i start-varvtal...
Någon som vet hur vanligt det är med kullagrade turboaggregat som inte kräver "en massa olja"? Enligt vad jag läst verkar det vanligast med oljesmorda glidlager som kräver bra(dyr) olja (helsyntetisk är ett måste), och pump som kan leverera oljan med ett tryck på 3-4bar vid varvtal på drygt 100 000 RPM.
Behöver kullagrade aggregat någon annan form av kylning? I de glidlagrade fungerar ju smörjoljan också som kylning...
Självklart ska jag ha massor av mätare och sensorer, bl.a: EGT (avgastemp), oljetryck och oljetemp om jag använder glidlagrad turbo, lufttryck från kompressorn, "thrust" (vad säger man på svenska?), kanske förbränningskammartemperatur, ev. också bränsleåtgång om jag hittar en flödesgivare för gas med överkomlig prislapp (motorn ska köras på gasol..)
Och naturligtvis RPM-mätare.. Förmodligen genom att måla ett av de synliga fläktbladen i kompressorn vitt, och använda IR-diod + mottagare...
Btw, någon moderator kanske har lust att flytta tråden till Projekt eller nåt sånt? Den passar inte så bra här längre...