Jag vill bygga en uC baserad pryl som man kopplar in mellan blandaren och trefasuttaget. Denna pryl skall ha olika program som skall gå att välja.
Sammanfattning: Jag vill styra en kontaktor (heter det väl?) för trefas med en uC. Jag hade tänkt be en vän om hjälp som är elektriker (allmän behörighet, egen firma). Tänkte att han skulle bygga en IP xx (spolsäker stridsvagnsmodell) låda med kontaktor och plats för min uC. Hans installation skall ta en input från min uC (genom transistor samt frihjulsdiod) för att stänga av trefas matningen till förbrukaren. Det är alltså inte tal om att slå på matningen - enbart stänga av. Logiken för detta (alltså skydd mot att uC kan slå på) får min vän bygga i sin konstruktion.
Jag har för avsikt att både använda denna pryl själv och att sälja den genom firman.
Nu undrar jag:
Vilka regelverk gäller? Måste min pryl vara testad av något kontrollorgan, godkänt av arbetarskyddsstyrelsen med mera?
Tack för att ni läst ända hit!

EDIT: Prylen kommer inte att vara fast monterad utan fungera som "skarvsladd" eller "tillfällig förläggning" som jag tror mig minnas att det kallas. Kanske kan denna information ha betydelse i sammanhanget.