Fråga om regler. Utveckla/sälja trefaspryl.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Fråga om regler. Utveckla/sälja trefaspryl.

Inlägg av Greensilver »

Jag håller ju som bekant på med betong. I laboratoriesammanhang är det väldigt viktigt hur länge betongen tillåts gå i blandaren. Samma sak gäller kompakteringen. Det finns alltså behov av att kunna "stänga av" en trefasmatning efter en bestämd tid.

Jag vill bygga en uC baserad pryl som man kopplar in mellan blandaren och trefasuttaget. Denna pryl skall ha olika program som skall gå att välja.

Sammanfattning: Jag vill styra en kontaktor (heter det väl?) för trefas med en uC. Jag hade tänkt be en vän om hjälp som är elektriker (allmän behörighet, egen firma). Tänkte att han skulle bygga en IP xx (spolsäker stridsvagnsmodell) låda med kontaktor och plats för min uC. Hans installation skall ta en input från min uC (genom transistor samt frihjulsdiod) för att stänga av trefas matningen till förbrukaren. Det är alltså inte tal om att slå på matningen - enbart stänga av. Logiken för detta (alltså skydd mot att uC kan slå på) får min vän bygga i sin konstruktion.

Jag har för avsikt att både använda denna pryl själv och att sälja den genom firman.

Nu undrar jag:
Vilka regelverk gäller? Måste min pryl vara testad av något kontrollorgan, godkänt av arbetarskyddsstyrelsen med mera?

Tack för att ni läst ända hit! :)

EDIT: Prylen kommer inte att vara fast monterad utan fungera som "skarvsladd" eller "tillfällig förläggning" som jag tror mig minnas att det kallas. Kanske kan denna information ha betydelse i sammanhanget.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ska den säljas inom EU så är det CE märkning som gäller kort och gott. Man *behöver* inte testa men det kan nog vara på sin plats ändå om man ska ha torrt på fötterna. Ett test med rapport på något testhus brukar kosta 50-100 tusen förutsatt att man klarar sig på första försöket.

Ett bra tips är att köra ett orienterande prov där man kör inte fullt så noga utan kollar det vanligaste. Då får man en känsla om man kommer att klara det fullständiga provet. Ett sådant test kostar i runda slängar 10 tusen.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Det finns alltså behov av att kunna "stänga av"
>en trefasmatning efter en bestämd tid.

Helt standa kontktor och frånslags fördröjt tidrelä

>Jag vill bygga en uC baserad pryl som man
>kopplar in mellan blandaren och trefasuttaget.
>Denna pryl skall ha olika program som skall gå att välja.

Varför uppfinna hjulet på nytt...

Var på studiebsök på en betongfabrik någon gång 1969- 67
Var då helt ny moder helatomatisk blandning.

Rätt konsistens på betongen styrdes med
strömmätning på blandarens drivmotor.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Numera får man CE-märka själv.
Samma kriterier gäller ju dock ändå.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

rehnmaak:
Ok, då går test bort. Jag tror inte att jag kommer att sälja mer än ett par / tre stycken i första läget men eftersom jag ändå utvecklar den för eget bruk så vore det kul att kunna sälja den vidare också. Orienterande prov skulle kunna vara aktuellt om det visar sig att det finns en marknad för prylen men då måste jag ju sälja några först.

GFEF:
Ja, standard kontaktor är jag med på. Dock vill jag kunna ställa frånslagstiden från en uC. Denna pryl skall alltså inte användas i processen på en betongfabrik utan i betonglaboratorium.

PaNiC:
Japp, jag har hört något liknande. Tror det var icecap som skrev något om det för ett tag sedan. Haken var att om man hade klistrat på ett CE märke och det visade sig att prylden i fråga inte uppfyllde kraven så kunde det bli dyrt. Om jag fattade saken rätt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

om du tar en jordfelsbrytare, kopplar själva brytaren till kontaktorns styringång, samt kopplar utlösningsmekanismen (elektromagnet?) till uCn. Då får du en säker koppling som uCn omöjligtvis kan sätta igång, bara stänga av.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Haken var att om man hade klistrat på ett CE märke och det visade sig att prylden i fråga inte uppfyllde kraven så kunde det bli dyrt

Det är fortfarande tillverkaren av prylen som är ansvarig hur man än gör... du är tvungen att skriva ett papper där du intygar att produkten uppfyller alla krav som ställs. Sedan skriver du under med din namnteckning och klistrar dit CE-märket. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Följdfråga då. Är dessa CE-direktiv beskaffade så att man som lekman kan förstå dem och se till så att man följer dem eller är det som i byggbranschen att man måste hyra in tekniker och jurister vad man än skall göra?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej, jurist behöver man inte vara. Däremot så är det ganska krångligt att begripa vad som menas i de olika direktiven. Det är väl det som testhusen lever på att tolka alla dessa standarder. Dessutom så kostar standarderna en slant (ett antal tusen styck). En klar fördel har man om man har gjort några CE märkningar och varit med under proven.

Kortfattat så måste apparaten uppfylla följande:

Emission (RF+kabelburet+nätburet)
Immunitet (RF+kabelburet+nätburet)
ESD (panel och knappar)
LVD (lågspänningsdirektivet)

Men låt dig inte nedslås av detta utan konstruera på och vill någon köpa så skulle jag inte tveka att klistra dit CE märket ändå...

EDIT: En bild av test setup av utstrålad RF mätning senast jag var i EMC-labet. Bild[/url]
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, nästa fråga då måste jag ha CE-märket för att få sälja denna sak?
Jag menar om en elektronikkonsult, vilket jag ju blir i detta fall även om jag hyr in en elektrikerfirma för starkströmsdelen, säljer en lösning till en kund - måste den då bära CE märket?

EDIT:
Tack för alla svar förresten, uppskattas!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du utvecklar åt en kund som i sin tur ska tillverka och sälja enheterna är det tillverkaren som ska se till att enheten är OK. Vilka avtal ni sedan har sinemellan är väl upp till er.

En lösning är att göra som jag har gjort (nåja, det blev så): bli projektanställd. Då utför du ett visst jobb men den du jobbar åt har ansvaret för produktet, detta sätt kan lösa dessa tråkiga problemer: garanti, vad om den fallerar i EMS-test och ska göras om osv.
Skriv svar