Bilel, positionsljusen är alltid på!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bilel, positionsljusen är alltid på!

Inlägg av gvs »

Nu börjas det igen... Upptäckte att positionsljus, bakljus, instrumentbelysning och skyltbelysning var tända på bilen även då den var av och nyckeln ur tagen. Löste det tillfälligt genom att rycka två säkringar á 10A. Hur är det kopplat? Till tändningslåset antar jag eller är det till vänster pinne (där man väljer av, parkering, halvljus)? Oavsett vilken det är så antar jag att den inte kan bryta 2*10A så det borde sitta ett relä eller? Var ska jag börja felsöka...
Det är en Mitsubishi Lancer -92
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31524
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hade ett skumt problem förut på en Opel. Det lyste inte när jag hade bilen igång, och det lyste när jag stängt av den.
Det var reläet för automatiskt halvljus som pajat.

Det ska tydligen kunna bli såna fel också om en diod pajat i generatorn.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Har du dragkrok? Kolla jordfel i släpvagnskontakten....
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

hm.. om det är generatorn som spökar borde ju gå att ta reda på genom att koppla loss huvudsäkringen på 80A mellan generator och batteri.

EDIT: ingen dragkrok.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

På volvobilar är det vanligt att strömställaren i tändningslåset går sönder. Det får de symptom som du beskriver. Testa att jucka lite med nyckeln i tändningslåset och se om det hjälper.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

På volvobilar speciellt 740 fick man det felet om reläsockeln för halvljuset smältsamman pga för mycket 120W lampor i strålkastarna :D
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Brukar det vara så att låset tar lasten från lyset? inget relä?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ett relä borde det allt va... Men om tändningslåset drar igång relät spelar det ju ingen roll.
Satt och fikade med familjen för ett tag sedan, farsans bil (Escort -96) stod på parkeringen en bit utanför fönstret. Helt plötsligt slår den sedan tre dagar orörda bilen på helljuset, och när vi smått förvånade går dit är också radion igång. Spooky :)
Det var glapp i tändningslåset, fixades med 5-56 vilket håller än (men troligen inte i längden). Detta märktes dock genom att tändningslåset inte hade sina fasta lägen utan var 'sladdrigt'.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Men om det är ett relä kan det ha hängt sig....
Sladdrigt tändningslås? - jo tack... får väl börja med en flaska 5-56 då.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter som en bra idé :)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

En liten fundering:
Det ska väl gå att slå på bakljus + positionsljus/parkeringsljus då bilen är av genom att vrida ljusomkopplaren till läge ett, den för parkeringsljus. Om det är så så borde ju felet ligga där och inte i tändningslåset eller? Tändningslåset styr väl bara halvljusautomatiken?

EDIT: givetvis slås dessa ljus på även då halvljusautomatiken verkar, men den är hel eftersom halvljuset är släkt då bilen är av...
Skriv svar