Bilel, positionsljusen är alltid på!
Bilel, positionsljusen är alltid på!
Nu börjas det igen... Upptäckte att positionsljus, bakljus, instrumentbelysning och skyltbelysning var tända på bilen även då den var av och nyckeln ur tagen. Löste det tillfälligt genom att rycka två säkringar á 10A. Hur är det kopplat? Till tändningslåset antar jag eller är det till vänster pinne (där man väljer av, parkering, halvljus)? Oavsett vilken det är så antar jag att den inte kan bryta 2*10A så det borde sitta ett relä eller? Var ska jag börja felsöka...
Det är en Mitsubishi Lancer -92
Det är en Mitsubishi Lancer -92
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Ett relä borde det allt va... Men om tändningslåset drar igång relät spelar det ju ingen roll.
Satt och fikade med familjen för ett tag sedan, farsans bil (Escort -96) stod på parkeringen en bit utanför fönstret. Helt plötsligt slår den sedan tre dagar orörda bilen på helljuset, och när vi smått förvånade går dit är också radion igång. Spooky
Det var glapp i tändningslåset, fixades med 5-56 vilket håller än (men troligen inte i längden). Detta märktes dock genom att tändningslåset inte hade sina fasta lägen utan var 'sladdrigt'.
Satt och fikade med familjen för ett tag sedan, farsans bil (Escort -96) stod på parkeringen en bit utanför fönstret. Helt plötsligt slår den sedan tre dagar orörda bilen på helljuset, och när vi smått förvånade går dit är också radion igång. Spooky

Det var glapp i tändningslåset, fixades med 5-56 vilket håller än (men troligen inte i längden). Detta märktes dock genom att tändningslåset inte hade sina fasta lägen utan var 'sladdrigt'.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
En liten fundering:
Det ska väl gå att slå på bakljus + positionsljus/parkeringsljus då bilen är av genom att vrida ljusomkopplaren till läge ett, den för parkeringsljus. Om det är så så borde ju felet ligga där och inte i tändningslåset eller? Tändningslåset styr väl bara halvljusautomatiken?
EDIT: givetvis slås dessa ljus på även då halvljusautomatiken verkar, men den är hel eftersom halvljuset är släkt då bilen är av...
Det ska väl gå att slå på bakljus + positionsljus/parkeringsljus då bilen är av genom att vrida ljusomkopplaren till läge ett, den för parkeringsljus. Om det är så så borde ju felet ligga där och inte i tändningslåset eller? Tändningslåset styr väl bara halvljusautomatiken?
EDIT: givetvis slås dessa ljus på även då halvljusautomatiken verkar, men den är hel eftersom halvljuset är släkt då bilen är av...