MC Regulator/likriktare
MC Regulator/likriktare
Hej!
Jag håller på att kika på möjligheten att bygga en likriktare / regulator till min VFR 750... Den har en generator på ca 250-300watt och drar ca. 14watt som minst... Min tanke är då att använda en högeffekttransistor, typ MJ5004 eller dylikt som shunt, och styra den via en zenerdiod. Efter lite funderingar har jag dock konstaterat att det sannolikt vore bättre att typ darlingtonkoppla den med en mer lättdriven transistor, för att inte behöva en så hysteriskt stor zener... Har någon några tips/förslag angående detta, eller finns det kanske till och med någon som byggt en liknande krets och kan bistå med ett kretsdiagram eller liknande???
Jag håller på att kika på möjligheten att bygga en likriktare / regulator till min VFR 750... Den har en generator på ca 250-300watt och drar ca. 14watt som minst... Min tanke är då att använda en högeffekttransistor, typ MJ5004 eller dylikt som shunt, och styra den via en zenerdiod. Efter lite funderingar har jag dock konstaterat att det sannolikt vore bättre att typ darlingtonkoppla den med en mer lättdriven transistor, för att inte behöva en så hysteriskt stor zener... Har någon några tips/förslag angående detta, eller finns det kanske till och med någon som byggt en liknande krets och kan bistå med ett kretsdiagram eller liknande???
Tror nog någon har missuppfattat vitsen med regulatorn.
Den är väll bara till för att likrikta & stabilisera/sänka generatorns spännings toppar så att en konstant utspänning kan erhållas.
Så den ända värmen regulatorn alstrar är sänkningen av spänningen.
Låt säga att generatorn spottar ur sig 14V vid 50W belastning, men spänningen ska vara 12V ut, då är det dessa 2V som ska omvandlas till värme.
Alltså 50W/12V=4,1A > 4,1A*2V =8,2W i värme!.
Den är väll bara till för att likrikta & stabilisera/sänka generatorns spännings toppar så att en konstant utspänning kan erhållas.
Så den ända värmen regulatorn alstrar är sänkningen av spänningen.
Låt säga att generatorn spottar ur sig 14V vid 50W belastning, men spänningen ska vara 12V ut, då är det dessa 2V som ska omvandlas till värme.
Alltså 50W/12V=4,1A > 4,1A*2V =8,2W i värme!.
Ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, och ditt inlägg låter rimligt... Vid tomgång ger vardera fas av generatorn (3-fas) 120w vid 12 volt, öch någonstans i trakten 20-30 volt obelastad (voltmeter....).... Dock, för att få ned utspänningen från generatorn till 12v ser det ut som om jag måste belasta varje fas med över 100watt... Någonstans hittade jag en formel för att räkna ut dc efekten hos en 3 fas generator, och den sa mig att det innebär strax över 200watt vid 12 volt... Rätta mig gärna om jag har fel!
Din Honda har väl inga magneter på rotorn utan det är väl den modellen där rotorn är lindad och i så fall så sitter det bara en likriktare på utgången till batteriet. Spänningen som man får på utgången ifrån generatorn styrs av strömmen som skickas till rotorn.
På den modellen som har magneter så tror jag att dom använder en zenerdiod och en tyristor som kortsluter generatorn när spänningen är mer än 14,5-15 V på primärsidan av regulatorn.
EDIT:
Det kanske är kolen som ör slut?
På den modellen som har magneter så tror jag att dom använder en zenerdiod och en tyristor som kortsluter generatorn när spänningen är mer än 14,5-15 V på primärsidan av regulatorn.
EDIT:
Det kanske är kolen som ör slut?
Det är en generator av typen fast lindning roterande magnet, varför det inte går att reglera uteffekten från den annat än genom att variera varvtalet. Den är dessutom kollös, varför de inte är något problem. Generatorn leverar dessutom ström på alla faser, den spränger nästan en H4 lampa (båda trådarna).
Ja, den har en kortslutande regulator/likriktare som kortsluter överbliven ström till jord. Jag var dock inte medveten om att det gick att lösa redan i likriktaren via tyristorer (rookievarning). Ska kolla lite på det, låter som ett klart intressant alternativ. Finns det några tyristorer på elfa till rimligt pris som klarar 10-20A i 12volt?
Ja, den har en kortslutande regulator/likriktare som kortsluter överbliven ström till jord. Jag var dock inte medveten om att det gick att lösa redan i likriktaren via tyristorer (rookievarning). Ska kolla lite på det, låter som ett klart intressant alternativ. Finns det några tyristorer på elfa till rimligt pris som klarar 10-20A i 12volt?
Låter rimligt... Funderar lite dock.. borde det inte vara än fler tyristorer, så att den kan kortsluta på både "plus" och "minus" halvan av sinusvågen, förutom att den kanske bör reglera alla faser? Vart hittade du det här diagramet egentligen, eller kanske mer precis, vad hör det till för något fordon?
Och Ja, gamla motorcykelregulatorer shuntar bort överkapaciteten i generatorn; billigt, men ack så ineffektivt och värmeproducerande...
Och Ja, gamla motorcykelregulatorer shuntar bort överkapaciteten i generatorn; billigt, men ack så ineffektivt och värmeproducerande...
"borde det inte vara än fler tyristorer"
Skriver du lika långsamt som mig eller läser du inte inläggen?
Prova här och se om du kan hitta något men del maunaler har försvunnit ifrån nätet så du får nog leta lite innan du hittar en till din mc.
Användarhandböcker och Servicemanualer
Skriver du lika långsamt som mig eller läser du inte inläggen?

Prova här och se om du kan hitta något men del maunaler har försvunnit ifrån nätet så du får nog leta lite innan du hittar en till din mc.
Användarhandböcker och Servicemanualer
http://www.geocities.com/loudgpz/GPZvRe ... Field.html
http://www.sxelectronics.gr/sx2e.htm ser ut som scyssta 2 parts tillverkare.
Finns massa länkar på nätet.
Placeringen av regualtorn påverkar dess livslängd - så samma regulator sitter ju på massa bågar men får dålig kylning på kanske just vfr.
Normlalt håller dom c:a 10k mil.
Generatorn blir väl mättad om dom är helt kortslutna så du får ju inte en värmeutveckling på 200-300w eller så.
Sen kan du knalla till vilken mc skrot som helst o köpa en regualtor för c:a 600 spänn - du vet tyristorerna o didoerna för dom effekterna är dyra...
Din regulator sitter på massa nadra bågar.
Permanentregulator typen har 3 gula 1 röd en svart - men dom sistnämnda kan vara uppdelade på flera - så det är bara att gå o kolla på skroten o ta första bästa ex - du kan iaf använda transalpens och afrixatwinnens reguloator till din - alla som suttit på bågar me generatoreffekter på minst 300w
http://www.sxelectronics.gr/sx2e.htm ser ut som scyssta 2 parts tillverkare.
Finns massa länkar på nätet.
Placeringen av regualtorn påverkar dess livslängd - så samma regulator sitter ju på massa bågar men får dålig kylning på kanske just vfr.
Normlalt håller dom c:a 10k mil.
Generatorn blir väl mättad om dom är helt kortslutna så du får ju inte en värmeutveckling på 200-300w eller så.
Sen kan du knalla till vilken mc skrot som helst o köpa en regualtor för c:a 600 spänn - du vet tyristorerna o didoerna för dom effekterna är dyra...
Din regulator sitter på massa nadra bågar.
Permanentregulator typen har 3 gula 1 röd en svart - men dom sistnämnda kan vara uppdelade på flera - så det är bara att gå o kolla på skroten o ta första bästa ex - du kan iaf använda transalpens och afrixatwinnens reguloator till din - alla som suttit på bågar me generatoreffekter på minst 300w
Skulle man inte kunna gör en 3-fas aktiv likriktare som fungerar som volt regulator? som AIRR: http://www.irf.com/product-info/auto/au ... wrgen.html
http://www.thetaeng.com/FETBridge.htm
PWM'a FET'arna för voltregleringen?
Jag har för lite elektronikkunskap för att designa en "AIRR", men testade att köra en simulering i Multisim 8 men programmet verkar låsa sig titt som tätt.. Troligtvis HHF
http://www.thetaeng.com/FETBridge.htm
PWM'a FET'arna för voltregleringen?
Jag har för lite elektronikkunskap för att designa en "AIRR", men testade att köra en simulering i Multisim 8 men programmet verkar låsa sig titt som tätt.. Troligtvis HHF