MC Regulator/likriktare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Kurre86
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juli 2006, 07:57:01
Ort: Norrköping

MC Regulator/likriktare

Inlägg av Kurre86 »

Hej!
Jag håller på att kika på möjligheten att bygga en likriktare / regulator till min VFR 750... Den har en generator på ca 250-300watt och drar ca. 14watt som minst... Min tanke är då att använda en högeffekttransistor, typ MJ5004 eller dylikt som shunt, och styra den via en zenerdiod. Efter lite funderingar har jag dock konstaterat att det sannolikt vore bättre att typ darlingtonkoppla den med en mer lättdriven transistor, för att inte behöva en så hysteriskt stor zener... Har någon några tips/förslag angående detta, eller finns det kanske till och med någon som byggt en liknande krets och kan bistå med ett kretsdiagram eller liknande???
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Har du råkat ut för en död regulator på VFR:en?

Det är ju isåfall inte första gången det händer. Det är ett av dom väldigt få vanliga felen på VFR. Jag har sjlv klarat mig men vet andra som fått byta. Däremot vet jag ingen som byggt själv.
Kurre86
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juli 2006, 07:57:01
Ort: Norrköping

Inlägg av Kurre86 »

Jo, tyvärr... Dålig kylning leder tyvärr lätt till sånt... generatorn levererar ca. 200watt på tomgång, och utan lampor drar hojen då 14watt... resten blir till värme i regulatorn... Det blir varmt!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Tror nog någon har missuppfattat vitsen med regulatorn.
Den är väll bara till för att likrikta & stabilisera/sänka generatorns spännings toppar så att en konstant utspänning kan erhållas.
Så den ända värmen regulatorn alstrar är sänkningen av spänningen.
Låt säga att generatorn spottar ur sig 14V vid 50W belastning, men spänningen ska vara 12V ut, då är det dessa 2V som ska omvandlas till värme.
Alltså 50W/12V=4,1A > 4,1A*2V =8,2W i värme!.
Kurre86
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juli 2006, 07:57:01
Ort: Norrköping

Inlägg av Kurre86 »

Ska erkänna att jag inte är någon expert på detta, och ditt inlägg låter rimligt... Vid tomgång ger vardera fas av generatorn (3-fas) 120w vid 12 volt, öch någonstans i trakten 20-30 volt obelastad (voltmeter....).... Dock, för att få ned utspänningen från generatorn till 12v ser det ut som om jag måste belasta varje fas med över 100watt... Någonstans hittade jag en formel för att räkna ut dc efekten hos en 3 fas generator, och den sa mig att det innebär strax över 200watt vid 12 volt... Rätta mig gärna om jag har fel!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Din Honda har väl inga magneter på rotorn utan det är väl den modellen där rotorn är lindad och i så fall så sitter det bara en likriktare på utgången till batteriet. Spänningen som man får på utgången ifrån generatorn styrs av strömmen som skickas till rotorn.

På den modellen som har magneter så tror jag att dom använder en zenerdiod och en tyristor som kortsluter generatorn när spänningen är mer än 14,5-15 V på primärsidan av regulatorn.

EDIT:
Det kanske är kolen som ör slut?
Kurre86
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juli 2006, 07:57:01
Ort: Norrköping

Inlägg av Kurre86 »

Det är en generator av typen fast lindning roterande magnet, varför det inte går att reglera uteffekten från den annat än genom att variera varvtalet. Den är dessutom kollös, varför de inte är något problem. Generatorn leverar dessutom ström på alla faser, den spränger nästan en H4 lampa (båda trådarna).

Ja, den har en kortslutande regulator/likriktare som kortsluter överbliven ström till jord. Jag var dock inte medveten om att det gick att lösa redan i likriktaren via tyristorer (rookievarning). Ska kolla lite på det, låter som ett klart intressant alternativ. Finns det några tyristorer på elfa till rimligt pris som klarar 10-20A i 12volt?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Menar ni allvar att man kortsluter/belastar generatorn så hårt att den kommer ner till önskad spänning?. Har aldrig hört talas om, låter ju hur O-effektivt som helst ju
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Bild
Senast redigerad av BEEP 7 april 2007, 19:54:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det ska nog vara fler tyristorer på schemat för att regulatorn kortsluter på alla faser.
Kurre86
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juli 2006, 07:57:01
Ort: Norrköping

Inlägg av Kurre86 »

Låter rimligt... Funderar lite dock.. borde det inte vara än fler tyristorer, så att den kan kortsluta på både "plus" och "minus" halvan av sinusvågen, förutom att den kanske bör reglera alla faser? Vart hittade du det här diagramet egentligen, eller kanske mer precis, vad hör det till för något fordon?


Och Ja, gamla motorcykelregulatorer shuntar bort överkapaciteten i generatorn; billigt, men ack så ineffektivt och värmeproducerande...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"borde det inte vara än fler tyristorer"
Skriver du lika långsamt som mig eller läser du inte inläggen? :)

Prova här och se om du kan hitta något men del maunaler har försvunnit ifrån nätet så du får nog leta lite innan du hittar en till din mc.
Användarhandböcker och Servicemanualer
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

http://www.geocities.com/loudgpz/GPZvRe ... Field.html
http://www.sxelectronics.gr/sx2e.htm ser ut som scyssta 2 parts tillverkare.

Finns massa länkar på nätet.

Placeringen av regualtorn påverkar dess livslängd - så samma regulator sitter ju på massa bågar men får dålig kylning på kanske just vfr.
Normlalt håller dom c:a 10k mil.


Generatorn blir väl mättad om dom är helt kortslutna så du får ju inte en värmeutveckling på 200-300w eller så.

Sen kan du knalla till vilken mc skrot som helst o köpa en regualtor för c:a 600 spänn - du vet tyristorerna o didoerna för dom effekterna är dyra...

Din regulator sitter på massa nadra bågar.
Permanentregulator typen har 3 gula 1 röd en svart - men dom sistnämnda kan vara uppdelade på flera - så det är bara att gå o kolla på skroten o ta första bästa ex - du kan iaf använda transalpens och afrixatwinnens reguloator till din - alla som suttit på bågar me generatoreffekter på minst 300w
Joe
Inlägg: 1804
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Skulle man inte kunna gör en 3-fas aktiv likriktare som fungerar som volt regulator? som AIRR: http://www.irf.com/product-info/auto/au ... wrgen.html

http://www.thetaeng.com/FETBridge.htm
PWM'a FET'arna för voltregleringen?

Jag har för lite elektronikkunskap för att designa en "AIRR", men testade att köra en simulering i Multisim 8 men programmet verkar låsa sig titt som tätt.. Troligtvis HHF :lol:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den typen av genarator är bäst att reglera genom att kortsluta när spänningen blir för hög. Det var många inlägg i den här tråden som är helt fel. Det är lite tråkigt.
Skriv svar