Sampla Sinus toppvärde ?
Sampla Sinus toppvärde ?
Undrar hur svårt det vore att sampla toppvärdet på en sinus.
Frekvensen går ju ta reda på eller periodtiden.
Efter 1/4 *T så tar man ett sampel och läser av toppvärdet.
Frågan är om det går lösa utan mikroprocessor?
Frekvensen går ju ta reda på eller periodtiden.
Efter 1/4 *T så tar man ett sampel och läser av toppvärdet.
Frågan är om det går lösa utan mikroprocessor?
Re: Sampla Sinus toppvärde ?
Så tänkte jag också först, men blev tveksam när det talas om att "sampla", som kanske betyder att man vill ha med varje topp?
Diod fungerar dåligt vid lägre amplitud. Bra rent allmänt för hf dock. Jag vill sampla toppvärdet eller rms vilket ju också bör inträffa vid en viss tid efter nollgenomgång.
Om det är en "ren" signal så att man inte fångar upp för mycket transienter/brus/skräp och vill göra allt helt analogt:
Spänningsdela/förstärk till lämplig nivå, gör en peak-hold med OP, när signalen blir negativ gör en sample&hold, när signalen blir positiv reset:a sample&hold, återupprepa nästa period
eller lite liknande strategi men integrera varje halvperiod.
Sedan finns det kanske praktiska utmaningar om man vill kunna göra detta över ett stort amplitud- och frekvens-intervall, om det finns en dc-offset så att man måste sätta trigg-punkter vid annat än övergång mellan positiv och negativ signal osv .....
Spänningsdela/förstärk till lämplig nivå, gör en peak-hold med OP, när signalen blir negativ gör en sample&hold, när signalen blir positiv reset:a sample&hold, återupprepa nästa period
eller lite liknande strategi men integrera varje halvperiod.
Sedan finns det kanske praktiska utmaningar om man vill kunna göra detta över ett stort amplitud- och frekvens-intervall, om det finns en dc-offset så att man måste sätta trigg-punkter vid annat än övergång mellan positiv och negativ signal osv .....
Hur ska du detektera när det är dags att sampla toppvärdet ?
Eller kör man en skur med samplingar och mäter det sampel som blev mest volt i?
Jag behöver bara ta reda på toppvärdet efter att ha skruvat på "volympotten" så
ett visarinstrument kan visa inställd amplitud. Inte återskapa någon kurvform
eller liknande.
Eller kör man en skur med samplingar och mäter det sampel som blev mest volt i?
Jag behöver bara ta reda på toppvärdet efter att ha skruvat på "volympotten" så
ett visarinstrument kan visa inställd amplitud. Inte återskapa någon kurvform
eller liknande.
Har du googlat "peak detector"?
(En mera matematisk lösning som ger tidpunkterna för maximum (och minimum) är att derivera signalen med ett lågpassfilter. När utgången från filtret är noll har insignalen sitt maximala (eller minimala) värde. Nollgenomgångar är enklare att detektera. Men i praktiken blir det begränsningar i frekvensomfång med mera.)
(En mera matematisk lösning som ger tidpunkterna för maximum (och minimum) är att derivera signalen med ett lågpassfilter. När utgången från filtret är noll har insignalen sitt maximala (eller minimala) värde. Nollgenomgångar är enklare att detektera. Men i praktiken blir det begränsningar i frekvensomfång med mera.)
I min konceptuella beskrivning är de okritiskt exakt när man samplar. Att sampla och reseta peak hold vid nollgenomgångarna garanterar att du har låtit peak-hold kretsen plocka upp toppvärdet en gång per period.
Man kan tänka sig flera lösningar som inte kräver programmering, jag kastade ur mig ett
Om det är ljud du ska kolla volymen på så är det en komplex signal och att kolla nollgenomgångar fungerar inte lika bra som med en sinus.
Återigen, om det är ljud. Är det inte liknande en standard vu-meter du är ute efter. Finns säkert massor av scheman som flyter runt för det. Eller färdiga panelinstrument. Då vill man väl desutom ha något som är lite medelvädesbildande/lågpassfiltrerande
Man kan tänka sig flera lösningar som inte kräver programmering, jag kastade ur mig ett
Om det är ljud du ska kolla volymen på så är det en komplex signal och att kolla nollgenomgångar fungerar inte lika bra som med en sinus.
Återigen, om det är ljud. Är det inte liknande en standard vu-meter du är ute efter. Finns säkert massor av scheman som flyter runt för det. Eller färdiga panelinstrument. Då vill man väl desutom ha något som är lite medelvädesbildande/lågpassfiltrerande
3400kHz tlll 4000kHz i första läget. Får gärna fungera vid 145MHz också.
-
Någon typ av deriveringskrets som jag kan använda som trigger alltså?
Databladet till LT1016 beskriver en krets som kan sampla hyggligt snabbt.
En bra början eventuellt.
https://www.analog.com/media/en/technic ... lt1016.pdf
En bra början eventuellt.
https://www.analog.com/media/en/technic ... lt1016.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Testade den här varianten
Det kallas adaptiv sensor. Fungerar dåligt vid små amplituder pga diodens framspänningsfall.
Fungerar liknande upp till 1MHz ungefär. Går att få till bättre. Maxim har en komparator som ska ge
bättre resultat. https://www.radiolocman.com/shem/schema ... ?di=655773
Det kallas adaptiv sensor. Fungerar dåligt vid små amplituder pga diodens framspänningsfall.
Fungerar liknande upp till 1MHz ungefär. Går att få till bättre. Maxim har en komparator som ska ge
bättre resultat. https://www.radiolocman.com/shem/schema ... ?di=655773
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.