Elektroniska experiment med katt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Elektroniska experiment med katt

Inlägg av persika »

Jag har lagt en temp.givare i kattens favoritbädd. Har sparat värden 1 gång/minut. Har fått kurva enligt bild.
När temperaturen går upp är katten i bädden, när den går ner är katten någon annanstans.
Man kan se att katten inte har sovit hela natten i ett sträck.
Ibland går inte temperaturen upp så mycket, då tror jag den bara sitter upp och tittar, kanske putsar sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA

Re: Elektroniska experiment med katt

Inlägg av ASEA »

Har katten gett sitt medgivande till dessa "elektroniska experiment"? :mrgreen:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

persika skrev: 15 november 2024, 16:31:50 Jag har lagt en temp.givare i kattens favoritbädd. Har sparat värden 1 gång/minut. Har fått kurva enligt bild.
När temperaturen går upp är katten i bädden, när den går ner är katten någon annanstans.
Man kan se att katten inte har sovit hela natten i ett sträck.
Ibland går inte temperaturen upp så mycket, då tror jag den bara sitter upp och tittar, kanske putsar sig.
Ganska likt vår katt som det ser ut. När den putsar sig gör den det ofta lite vid sidan av bädden. Fast ibland kliver den upp och sätter sig på golvet, går och äter, går på toa, går sedan och lägger sig igen. På dagen är det lite mer sociala aktiviteter. Den här tiden på året sitter den ofta i fönstret och svär över snön. Den går ofta ut på morgonen eller kvällen för att jaga möss höst och vår.

På sommaren är den ute hela dygnet. Sover på sitt favorituteställe nästan hela dagarna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ASEA skrev: 16 november 2024, 00:43:09 Har katten gett sitt medgivande till dessa "elektroniska experiment"? :mrgreen:
Enligt KUL, KattUppgiftsLagen :mrgreen: :mrgreen:
ASEA

Inlägg av ASEA »

Hehe :lol: :tumupp:
Ber om ursäkt till TS, men rubriken inbjuder ju till vissa spekulationer om vad denna stackars katt kan tänkas att utsättas för!? :D

Intressant annars att veta vad ens husdjur har för sej när man inte har koll på dem!
Vad använder du för själva loggningen?
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

MiaM skrev: 16 november 2024, 16:34:46
ASEA skrev: 16 november 2024, 00:43:09 Har katten gett sitt medgivande till dessa "elektroniska experiment"? :mrgreen:
Enligt KUL, KattUppgiftsLagen :mrgreen: :mrgreen:
:lol:
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Det blev lite mätningar till då jag höll på, och så länge katt medgav det...
Här är förnyat diagram, men inte så lätt att se nåt särskilt mönster.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

ASEA skrev: 16 november 2024, 22:50:20 Hehe :lol: :tumupp:
Ber om ursäkt till TS, men rubriken inbjuder ju till vissa spekulationer om vad denna stackars katt kan tänkas att utsättas för!? :D

Intressant annars att veta vad ens husdjur har för sej när man inte har koll på dem!
Vad använder du för själva loggningen?
Tempgivare, MCP9701 i TO-92 kapsel, ger analog AD-omvandlaranpassad utspänning.
Arduino ProMini läser spänningen och sänder data seriellt, 2400 Baud, till PC-dator, sparar till textfil med terminalprogrammet CoolTerm. Tar sedan in texten och gör diagram, manuellt.
svanted

Inlägg av svanted »

alla är vi olika, jag loggar temperaturen i min värmepump, ts loggar temperaturen i kattsängen…
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

persika:
Du får processa om datat från tidsplanet till frekvensplanet och sedan titta efter mönster. Dvs hur långa perioder och hur ofta samt tid mellan viloperioderna.
Katter är inte vanedjur på något som helst sett (annat än att total sömntid per dygn som är tämligen konstant).

Enda gången som det kan tänkas finas korrelation med tidsplanet är om människor skapar det typ mattider, lektider, sitta i soffan och titta på TV/keltider osv.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det här var den närmaste tråd jag hittade.

Katten pratar i sömnen
Ibland när katten sover så ser man att han drömmer. Ibland när han drömmer så "pratar" han i sömnen. Det kommer ljud från honom som han aldrig ger ifrån sig annars.

Jag har försökt spela in några gånger, med luren. Men, när jag kommit i närheten har han antingen tystnat eller öppnat ögonen och tittat frågande på mig.

Men, idag gick det!

Är det någon annan som hört en katt som låter så här? När den "pratar" i sömnen?

ASEA

Inlägg av ASEA »

Är du säker på att du spelat in i rätt ände på katten? :lol:

Tycker att både katter och hundar kan ha för sej en hel del roligt i sömnen, helt klart att de drömmer!
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det närmaste (mest lika) ljud som kommer från honom i vaket tillstånd är nog när han spinner. Men, det låter väldigt annorlunda. Det här låter nästan "som han pratar". Ungefär som en människa som muttrar. Jag hajar till varje gång jag hör det. Det låter IMO inte som en katt.

Nivån är ganska låg. Jag drog upp nivån i Audacity, innan jag gjorde mp3 av ljudet.

ASEA

Inlägg av ASEA »

På youtube och facebook dyker det upp en del klipp ibland på katter där det faktiskt låter som de "pratar".
davidi

Inlägg av davidi »

Vår katt kan låta nästan som att han pratar i sömnen ibland, ofta i kombination med att det rycker i tassarna. Hunden ligger emellanåt och skäller i sömnen, lågmält och väldigt pipigt. Helgulligt!
Skriv svar