Elektroniska experiment med katt
Elektroniska experiment med katt
Jag har lagt en temp.givare i kattens favoritbädd. Har sparat värden 1 gång/minut. Har fått kurva enligt bild.
När temperaturen går upp är katten i bädden, när den går ner är katten någon annanstans.
Man kan se att katten inte har sovit hela natten i ett sträck.
Ibland går inte temperaturen upp så mycket, då tror jag den bara sitter upp och tittar, kanske putsar sig.
När temperaturen går upp är katten i bädden, när den går ner är katten någon annanstans.
Ibland går inte temperaturen upp så mycket, då tror jag den bara sitter upp och tittar, kanske putsar sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elektroniska experiment med katt
Har katten gett sitt medgivande till dessa "elektroniska experiment"? 

-
Ganska likt vår katt som det ser ut. När den putsar sig gör den det ofta lite vid sidan av bädden. Fast ibland kliver den upp och sätter sig på golvet, går och äter, går på toa, går sedan och lägger sig igen. På dagen är det lite mer sociala aktiviteter. Den här tiden på året sitter den ofta i fönstret och svär över snön. Den går ofta ut på morgonen eller kvällen för att jaga möss höst och vår.persika skrev: ↑15 november 2024, 16:31:50 Jag har lagt en temp.givare i kattens favoritbädd. Har sparat värden 1 gång/minut. Har fått kurva enligt bild.
På sommaren är den ute hela dygnet. Sover på sitt favorituteställe nästan hela dagarna.
Hehe
Ber om ursäkt till TS, men rubriken inbjuder ju till vissa spekulationer om vad denna stackars katt kan tänkas att utsättas för!?
Intressant annars att veta vad ens husdjur har för sej när man inte har koll på dem!
Vad använder du för själva loggningen?

Ber om ursäkt till TS, men rubriken inbjuder ju till vissa spekulationer om vad denna stackars katt kan tänkas att utsättas för!?

Intressant annars att veta vad ens husdjur har för sej när man inte har koll på dem!
Vad använder du för själva loggningen?
Det blev lite mätningar till då jag höll på, och så länge katt medgav det...
Här är förnyat diagram, men inte så lätt att se nåt särskilt mönster.
Här är förnyat diagram, men inte så lätt att se nåt särskilt mönster.
Tempgivare, MCP9701 i TO-92 kapsel, ger analog AD-omvandlaranpassad utspänning.
Arduino ProMini läser spänningen och sänder data seriellt, 2400 Baud, till PC-dator, sparar till textfil med terminalprogrammet CoolTerm. Tar sedan in texten och gör diagram, manuellt.
alla är vi olika, jag loggar temperaturen i min värmepump, ts loggar temperaturen i kattsängen…
-
persika:
Du får processa om datat från tidsplanet till frekvensplanet och sedan titta efter mönster. Dvs hur långa perioder och hur ofta samt tid mellan viloperioderna.
Katter är inte vanedjur på något som helst sett (annat än att total sömntid per dygn som är tämligen konstant).
Enda gången som det kan tänkas finas korrelation med tidsplanet är om människor skapar det typ mattider, lektider, sitta i soffan och titta på TV/keltider osv.
Du får processa om datat från tidsplanet till frekvensplanet och sedan titta efter mönster. Dvs hur långa perioder och hur ofta samt tid mellan viloperioderna.
Katter är inte vanedjur på något som helst sett (annat än att total sömntid per dygn som är tämligen konstant).
Enda gången som det kan tänkas finas korrelation med tidsplanet är om människor skapar det typ mattider, lektider, sitta i soffan och titta på TV/keltider osv.
Det här var den närmaste tråd jag hittade.
Katten pratar i sömnen
Ibland när katten sover så ser man att han drömmer. Ibland när han drömmer så "pratar" han i sömnen. Det kommer ljud från honom som han aldrig ger ifrån sig annars.
Jag har försökt spela in några gånger, med luren. Men, när jag kommit i närheten har han antingen tystnat eller öppnat ögonen och tittat frågande på mig.
Men, idag gick det!
Är det någon annan som hört en katt som låter så här? När den "pratar" i sömnen?
/π
Katten pratar i sömnen
Ibland när katten sover så ser man att han drömmer. Ibland när han drömmer så "pratar" han i sömnen. Det kommer ljud från honom som han aldrig ger ifrån sig annars.
Jag har försökt spela in några gånger, med luren. Men, när jag kommit i närheten har han antingen tystnat eller öppnat ögonen och tittat frågande på mig.
Men, idag gick det!
Är det någon annan som hört en katt som låter så här? När den "pratar" i sömnen?
/π
Är du säker på att du spelat in i rätt ände på katten?
Tycker att både katter och hundar kan ha för sej en hel del roligt i sömnen, helt klart att de drömmer!

Tycker att både katter och hundar kan ha för sej en hel del roligt i sömnen, helt klart att de drömmer!
Det närmaste (mest lika) ljud som kommer från honom i vaket tillstånd är nog när han spinner. Men, det låter väldigt annorlunda. Det här låter nästan "som han pratar". Ungefär som en människa som muttrar. Jag hajar till varje gång jag hör det. Det låter IMO inte som en katt.
Nivån är ganska låg. Jag drog upp nivån i Audacity, innan jag gjorde mp3 av ljudet.
/π
Nivån är ganska låg. Jag drog upp nivån i Audacity, innan jag gjorde mp3 av ljudet.
/π
På youtube och facebook dyker det upp en del klipp ibland på katter där det faktiskt låter som de "pratar".
Vår katt kan låta nästan som att han pratar i sömnen ibland, ofta i kombination med att det rycker i tassarna. Hunden ligger emellanåt och skäller i sömnen, lågmält och väldigt pipigt. Helgulligt!