VFD diskussionstråd...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
VFD diskussionstråd...
Detta är en utbrytare tråd från VFD tråden där vi kan lägga alla off topic diskussioner.
Re: VFD diskussionstråd...
Här är en bild på en liknande omformare som jag har stående.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Matar den ut returström till nätet/annan förbrukare sedan som jag förstod, eller tolkade jag din text fel i ditt förra inlägg?
(detta är ju vanligt vid större anläggningar)
(detta är ju vanligt vid större anläggningar)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Intressant, om man skulle jämförde DC motor med tyristorstyrning med en modern VFD 3fas för enstaka gamla maskiner man använder hemma, hur skulle detta ställa sig?
(begagnade DC motorer brukar ju gå att hitta om man letar litet, funderar mest över motorer som är udda och svåra att hitta nya).
(Edit, jag vet att en modern VFD är mer effektiv, men jag var litet nyfiken på hur det ser ut i praktiken jämfört med en billig VFD)
(begagnade DC motorer brukar ju gå att hitta om man letar litet, funderar mest över motorer som är udda och svåra att hitta nya).
(Edit, jag vet att en modern VFD är mer effektiv, men jag var litet nyfiken på hur det ser ut i praktiken jämfört med en billig VFD)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Visst fanns det en period tyristor rör för liknande applikationer, eller minns jag fel här? Det vore kul att se bilder på en sådan anläggning i så fall!
(likriktare vet jag iaf var rör ganska länge, grova som en underarm och vattenkylda...)
(likriktare vet jag iaf var rör ganska länge, grova som en underarm och vattenkylda...)
Re: VFD diskussionstråd...
Jag vill minnas att rör har varit uppe till diskussion tidigare här men minnet har bleknat.
Annars var väl jonventiler det vanliga.
Vi hade en rundslip på jobbet som hade en rörbestyckad DC-drivare för att justera varvtalet på arbetsspindeln.
Det man såg var ett kaktusliknande rör som glödde olika i takt med belastningen på spindeln.
Detta var nog helt utan återkoppling, men så är det väl även på en vanlig VFD?
Annars var väl jonventiler det vanliga.
Vi hade en rundslip på jobbet som hade en rörbestyckad DC-drivare för att justera varvtalet på arbetsspindeln.
Det man såg var ett kaktusliknande rör som glödde olika i takt med belastningen på spindeln.
Detta var nog helt utan återkoppling, men så är det väl även på en vanlig VFD?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Ah, kan ha varit jag som startade den om rörlikriktarna, tror jag har kvar dem, funderar på att göra någonting roligt med dem om jag hittar en gammal svetskub eller liknande som orkar starta dem, dvs... Men jag var litet osäker på om de legat ner för länge så att grafitelektroderna har blivit kvicksilverkontaminerade, men hoppas de funkar...
Jag har sett på bilder att en del jonventiler verkade ha en stor växelriktare i botten, tror det finns en sådan på Tekniska museet också om jag inte minns helt fel...
"Kaktusarna" låter som ASEAs gamla MAR DC maskiner?

Jag har sett på bilder att en del jonventiler verkade ha en stor växelriktare i botten, tror det finns en sådan på Tekniska museet också om jag inte minns helt fel...
"Kaktusarna" låter som ASEAs gamla MAR DC maskiner?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Har för mig att det var någonting i stil med detta på ASEA maskinerna:
(det är ett kvicksilverbad som "tänds" med en pilotbåge så att ångan skapas)
(det är ett kvicksilverbad som "tänds" med en pilotbåge så att ångan skapas)
Re: VFD diskussionstråd...
Det vet jag inte vad det är, men i detta fall var det en amerikansk maskin.
Då kan man nog anta att DC-drivningen också var amerikansk.
Re: VFD diskussionstråd...
Jag är nybörjare på VFD-området. Jag hoppas någon som vet mer korrigerar mig om jag missat något.
Dom flesta VFD-er som styr motorer i vår värld (den där det ofta är ≈400/230/127 volt AC, 50 Hz eller 60 Hz) har AC in och AC ut till motorn.
AC in kan vara enfas eller trefas. AC till motorn är enfas eller trefas, beroende på vad motorn vill ha.
Det blir fyra varianter när det gäller antal faser, 3-3, 1-3, 3-1 och 1-1.
Ungefär så här är en VFD uppbyggd. Grovt förenklat är det (i vår närhet) 50 Hz in, en likriktare och en växelriktare som skapar AC med variabel frekvens, kanske 20-75 Hz. Den här är 3-3. Dom andra varianterna är något enklare.
Att återmata bromseffekt till kondensatorn mellan likriktaren och växelriktaren är relativt enkelt. Om kondensatorn är stor nog för att klara lagringen utan att spänningen blir för hög.
Vill man lagra "mycket inbromsning" som t.ex. i en hiss, kan man ha ett batteri "parallellt" (lite extra elektronik behövs) med kondensatorn, som laddas när hissen går ner.
Vill man däremot mata tillbaka bromseffekten till elnätet så behövs en 50 Hz-inverter (eller 60 Hz, beroende på elnät). Komplexiteten och därmed också kostnaden, ökar.
Det går att "döda" bromseffekten i en förbrukare, t.ex. i ett motstånd, men då "kastar man bort" bromseffekten.
En fråga är när det kan vara lönsamt att ta vara på bromseffekten. I t.ex. elbilar och lok är det säkert lönsamt. I småmotorer eller i motorer som inte bromsas mycket, kanske det är olönsamt?
/π
Dom flesta VFD-er som styr motorer i vår värld (den där det ofta är ≈400/230/127 volt AC, 50 Hz eller 60 Hz) har AC in och AC ut till motorn.
AC in kan vara enfas eller trefas. AC till motorn är enfas eller trefas, beroende på vad motorn vill ha.
Det blir fyra varianter när det gäller antal faser, 3-3, 1-3, 3-1 och 1-1.
Ungefär så här är en VFD uppbyggd. Grovt förenklat är det (i vår närhet) 50 Hz in, en likriktare och en växelriktare som skapar AC med variabel frekvens, kanske 20-75 Hz. Den här är 3-3. Dom andra varianterna är något enklare.
Att återmata bromseffekt till kondensatorn mellan likriktaren och växelriktaren är relativt enkelt. Om kondensatorn är stor nog för att klara lagringen utan att spänningen blir för hög.
Vill man lagra "mycket inbromsning" som t.ex. i en hiss, kan man ha ett batteri "parallellt" (lite extra elektronik behövs) med kondensatorn, som laddas när hissen går ner.
Vill man däremot mata tillbaka bromseffekten till elnätet så behövs en 50 Hz-inverter (eller 60 Hz, beroende på elnät). Komplexiteten och därmed också kostnaden, ökar.
Det går att "döda" bromseffekten i en förbrukare, t.ex. i ett motstånd, men då "kastar man bort" bromseffekten.
En fråga är när det kan vara lönsamt att ta vara på bromseffekten. I t.ex. elbilar och lok är det säkert lönsamt. I småmotorer eller i motorer som inte bromsas mycket, kanske det är olönsamt?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
En fas in finns, men en fas ut tror jag inte går med VFD, förmodligen PWM eller liknande om det är enfas.
Re: VFD diskussionstråd...
3-3 och 1-3 är det vi ser.In general, single-phase motors cannot be run with VFDs. However, it is possible to input a single-phase to a VFD and output variable voltage to a 3-phase induction motor.
Även om 3-1 och 1-1 är teoretiskt möjligt så är det, som jag uppfattar det, riktigt ovanligt och att betrakta som en tveksam lösning.
Jag hittade dock detta.
https://www.hobby-machinist.com/threads ... fd.111018/However, motor speed of an a.c induction motor is determined by the frequency of the driving voltage, whether it be three phase or single phase. There is no reason why an VFD couldn't be made for a single phase motor and in fact, there are multiple commercial units available.
A typical use for higher h.p. single phase VFD's is for fan motors and fans or blowers characteristically require a low low speed torque so there is some concern whether the available single phase VFD's can meet the needs of a mill or lathe. These motors are often split phase or permanent capacitor types.
Another concern is that most single phase induction motors require a start winding to ensure turning in the proper direction. This winding usually disengages once the motor speed reaches some preset rpm. Start windings typically see a fairly high current relative to the size of the winding which is acceptable due to the very short operating time. If the start circuit remains energized for an extended period of time, damage to the motor is a certainty. If using a vfd on such a motor, some means of defeating the the cutout switch would need to be used.
/π
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22206
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: VFD diskussionstråd...
Jag skulle faktiskt behöva varvtalsstyra en gammal enfasmotor utan att den tappar för mycket kraft eller blir onödigt varm på låga varv.
Med PWM misstänker jag att man tappar för mycket kraft på låga varv.
Med PWM misstänker jag att man tappar för mycket kraft på låga varv.