VFD diskussionstråd...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

VFD diskussionstråd...

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta är en utbrytare tråd från VFD tråden där vi kan lägga alla off topic diskussioner.
Användarvisningsbild
säter

Re: VFD diskussionstråd...

Inlägg av säter »

säter skrev: 20 oktober 2024, 06:06:20
rvl skrev: 19 oktober 2024, 17:24:21 Teoretiskt borde det gå, men det krävs ju en egen växelriktare för det i såfall och kan var svårt att försvara ekonomisk om inte förutsättningarna är speciella.
Anledningen till att jag frågar är att jag har en gammal svarv med tyristoromriktare för DC-motor som återmatar.
I den används samma tyristorer för återmatningen som för den vanliga driften.
Här är en bild på en liknande omformare som jag har stående.
006.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Matar den ut returström till nätet/annan förbrukare sedan som jag förstod, eller tolkade jag din text fel i ditt förra inlägg?
(detta är ju vanligt vid större anläggningar)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den matar returström till nätet vad jag kan förstå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, om man skulle jämförde DC motor med tyristorstyrning med en modern VFD 3fas för enstaka gamla maskiner man använder hemma, hur skulle detta ställa sig?
(begagnade DC motorer brukar ju gå att hitta om man letar litet, funderar mest över motorer som är udda och svåra att hitta nya).

(Edit, jag vet att en modern VFD är mer effektiv, men jag var litet nyfiken på hur det ser ut i praktiken jämfört med en billig VFD)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Visst fanns det en period tyristor rör för liknande applikationer, eller minns jag fel här? Det vore kul att se bilder på en sådan anläggning i så fall!
(likriktare vet jag iaf var rör ganska länge, grova som en underarm och vattenkylda...)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att rör har varit uppe till diskussion tidigare här men minnet har bleknat.
Annars var väl jonventiler det vanliga.

Vi hade en rundslip på jobbet som hade en rörbestyckad DC-drivare för att justera varvtalet på arbetsspindeln.
Det man såg var ett kaktusliknande rör som glödde olika i takt med belastningen på spindeln.
Detta var nog helt utan återkoppling, men så är det väl även på en vanlig VFD?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, kan ha varit jag som startade den om rörlikriktarna, tror jag har kvar dem, funderar på att göra någonting roligt med dem om jag hittar en gammal svetskub eller liknande som orkar starta dem, dvs... Men jag var litet osäker på om de legat ner för länge så att grafitelektroderna har blivit kvicksilverkontaminerade, men hoppas de funkar... :)
Jag har sett på bilder att en del jonventiler verkade ha en stor växelriktare i botten, tror det finns en sådan på Tekniska museet också om jag inte minns helt fel...

"Kaktusarna" låter som ASEAs gamla MAR DC maskiner?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har för mig att det var någonting i stil med detta på ASEA maskinerna:
(det är ett kvicksilverbad som "tänds" med en pilotbåge så att ångan skapas)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 21 oktober 2024, 08:23:49 "Kaktusarna" låter som ASEAs gamla MAR DC maskiner?
Det vet jag inte vad det är, men i detta fall var det en amerikansk maskin.
Då kan man nog anta att DC-drivningen också var amerikansk.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag är nybörjare på VFD-området. Jag hoppas någon som vet mer korrigerar mig om jag missat något.

Dom flesta VFD-er som styr motorer i vår värld (den där det ofta är ≈400/230/127 volt AC, 50 Hz eller 60 Hz) har AC in och AC ut till motorn.

AC in kan vara enfas eller trefas. AC till motorn är enfas eller trefas, beroende på vad motorn vill ha.
Det blir fyra varianter när det gäller antal faser, 3-3, 1-3, 3-1 och 1-1.

Ungefär så här är en VFD uppbyggd. Grovt förenklat är det (i vår närhet) 50 Hz in, en likriktare och en växelriktare som skapar AC med variabel frekvens, kanske 20-75 Hz. Den här är 3-3. Dom andra varianterna är något enklare.

VFD-i_princip.jpg

Att återmata bromseffekt till kondensatorn mellan likriktaren och växelriktaren är relativt enkelt. Om kondensatorn är stor nog för att klara lagringen utan att spänningen blir för hög.
Vill man lagra "mycket inbromsning" som t.ex. i en hiss, kan man ha ett batteri "parallellt" (lite extra elektronik behövs) med kondensatorn, som laddas när hissen går ner.
Vill man däremot mata tillbaka bromseffekten till elnätet så behövs en 50 Hz-inverter (eller 60 Hz, beroende på elnät). Komplexiteten och därmed också kostnaden, ökar.

Det går att "döda" bromseffekten i en förbrukare, t.ex. i ett motstånd, men då "kastar man bort" bromseffekten.

En fråga är när det kan vara lönsamt att ta vara på bromseffekten. I t.ex. elbilar och lok är det säkert lönsamt. I småmotorer eller i motorer som inte bromsas mycket, kanske det är olönsamt?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det verkligen VFD med bara en fas ut?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En fas in finns, men en fas ut tror jag inte går med VFD, förmodligen PWM eller liknande om det är enfas.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

In general, single-phase motors cannot be run with VFDs. However, it is possible to input a single-phase to a VFD and output variable voltage to a 3-phase induction motor.
3-3 och 1-3 är det vi ser.

Även om 3-1 och 1-1 är teoretiskt möjligt så är det, som jag uppfattar det, riktigt ovanligt och att betrakta som en tveksam lösning.

Jag hittade dock detta.
However, motor speed of an a.c induction motor is determined by the frequency of the driving voltage, whether it be three phase or single phase. There is no reason why an VFD couldn't be made for a single phase motor and in fact, there are multiple commercial units available.

A typical use for higher h.p. single phase VFD's is for fan motors and fans or blowers characteristically require a low low speed torque so there is some concern whether the available single phase VFD's can meet the needs of a mill or lathe. These motors are often split phase or permanent capacitor types.

Another concern is that most single phase induction motors require a start winding to ensure turning in the proper direction. This winding usually disengages once the motor speed reaches some preset rpm. Start windings typically see a fairly high current relative to the size of the winding which is acceptable due to the very short operating time. If the start circuit remains energized for an extended period of time, damage to the motor is a certainty. If using a vfd on such a motor, some means of defeating the the cutout switch would need to be used.
https://www.hobby-machinist.com/threads ... fd.111018/

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle faktiskt behöva varvtalsstyra en gammal enfasmotor utan att den tappar för mycket kraft eller blir onödigt varm på låga varv.

Med PWM misstänker jag att man tappar för mycket kraft på låga varv.
Skriv svar