Jag köpte två en sådana för labändamål, de finns även med olikfärgade polskruvar. Det blir alltid nätaggregat över från gamla datorer som det är synd att bara kasta.
Ena panelen köptes för att enkelt kunna testa nätaggregat.
Den andra panelen var tänkt som "bra att ha" som tillfällig PSU på labbänken men den hade lite brister. Eftersom bananuttagen saknade hål för att klämma blanktråd införskaffades sådana i ett flertal färger.
När dessa skulle bytas tänkte jag att nej, varför inte borra in dom direkt i PSU-plåten?
Skuvade upp PSU-lådan och klippte bort alla onödiga utgående ledningar och borrade upp en massa ventilationshål. Bra att följa ventilationshålen så blev det raka rader.
Hade lite begagnade AliX-prylar som nu kunde få ett mer permanent hem då det blev riktigt gott om utrymme inuti när kablarna klipptes bort.
Sate dit en 400W spänningsbooster från AliX som tar 12V till 80V och därefter en komplett LCD modul med display spänningsregulator och strömbegränsare minne mm som fälldes in i plåten. Något i denna stilen:
https://vi.aliexpress.com/item/1005007470743184.html
Förutom de fasta spänningarna fanns nu en justerbar spänning med variabel strömbegränsning.
Vid mycket labbande kan det vara bättre att skydda med tillfälligt vald serieresistor, liksom med glödlampa i serie på nätspänning för att förhindra att saker brinner allt för häftigt.
Av den anledningen blev det även två direkta 80V uttag via polskruvar varav det ena är försedd med seriell effektresistor 10kOhm.
Saker typ längre LED-kedjor blir lätta att felsöka via den resistorn utan att något dramatiskt händer när man slinter med probkablarna.
I hastigheten hängdes på ett sådant här USB-uttag:
https://vi.aliexpress.com/item/1005007066366396.html
Har sådana 12V uttag liggandes på hög då det gör det enkelt att få USB-laddning i gamla bilar.
Sista kretskortet som lades till blev en variabel regulator för styrning av datorfläktar.
Potten på länkade PCBt ersattes mot en separat pott som också monterades i PSU-plåten
https://vi.aliexpress.com/item/1005006149348817.html
Fläktarna behövs då jag ofta har det varmt vid labbänken och har därför återvunnit et par datorfläktar som kan ställas på arbetsbänken (med pet-galler på bägge sidor) så att luften fläktar lite men vill ha möjlighet att köra på reducerad fart så att fläktljudet inte stör.
Just av den anledningen, undvika onödigt fläkt-brus, kollade jag det valda dator-aggregatet att dess fläkt inte snurrade i rumstemperatur.
Det hade varit möjligt att stoppa in lite mer saker, bl.a. bättre spänningsfiltrering men detta aggregatet kommer inte driva någon lågnivå ljudförstärkare så nöjde mej med ett par större ferrit-rör i material för lite lägre frekvenser. Mesta spänningsripplet ligger under 10 MHz. Man måste tänka lite extra om annan filtrering ska fungera. Vill det sej illa blir effekten motsatt med stora kondingar som dessutom kan begränsa funktionen på överströmsskydd.
Två sista modifieringarna: Tog ett förpacknings-plastband, sådant som brukar hålla ihop wellpappkartonger, och klämde fast som bärhandtag. Ser kanske billigt ut men ger vad jag vill ha då aggregatet lätt ska kunna bäras runt i handtag som inte gör ovansidan ojämn, ifall saker placeras ovanpå.
I bottenplåten drogs några grova buntband genom ventilationshålen. De blev apparat-fötter men också i avsikt att förhindra blockering av ventilation från undersidan när aggregatet står på slät yta. Kunde säkert hittat något elegantare till fötter men detta bygget fick bara ta någon timme så då tar man det som finns inom räckhåll.
Samma sak med "frontpanelen". Den är en pappersremsa utskriven från Word som i text visar resp spänning på polskruvarna. Fäst med dubbelhäftande tejp.
Nätaggregatet ser lite igelkottsaktigt ut med alla polskruvarna i glada färger samt med jordpolskruv för varje uttag men den har kommit till mycket nytta, om inte annat så för att driva ett par fläktar i sommarvärmen. Jag har flera gånger råkat kortsluta i stort samtliga utgångar utan att det kommit någon rök. Det är när man kortsluter direkt på PSU-spänningarna som den går i skyddsmod och man får starta om aggregatet.
Något som inte kommit till nytta är de bägge PCB-panelerna med polskruvarna utan blanktrådsuttag.
Det har inte funnits behov att felsöka något ATX PSU på nu flera år.
Jo de var till nytta då de fick mej till att ta tag i saken och återvinna ett PSU.
Har en hel del vanliga nätaggregat men dels var det återvinning utan att det kostade nämnvärt i material eller tid och kunde samla flera funktioner som tidigare varit typ tillfälliga lösningar, oordnade tillfälligheter. Har även nätaggregat för 19" rackmontering men den formfaktorn är usel vid labbänken om man även vill ha plats med ett dussin andra instrument.
Som vanligt mycket text, i detta fallet för att berätta att jag inte använt de av TS rekommenderade PSU-uttagen.
Men jag rekommenderar dom ändå för den som har ett överblivet ATX PSU på väg till skroten.
Det är för billigt för att inte ha i sådan panel i beredskap som tillfällig lösning där man inte vill använda sitt dyraste PSU och gör det lätt att kolla om ett ATX-PSU är fungerande.