Smidig Adapter för DIY Labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Smidig Adapter för DIY Labbaggregat

Inlägg av 4kTRB »

Såg den här inte speciellt dyrbara prylen om man vill använda ett PC-nätaggregat
https://www.amazon.se/-/en/XH-M229-Desk ... cs&sr=1-17
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Smidig Adapter för DIY Labbaggregat

Inlägg av grym »

hm, fanns på alix med gratis frakt omman köper för över 100 kr
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fin grej, men för labbande så ser jag ingen större plats för strömförsörjning med mycket krut utan strömbegränsning..

Säkringar i all ära men, nja.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror ju på

dels är det jorden som kan vara ett bekymmer

men att ha en extra nätdel med div spänningar på är bra komplement till ett riktigt labbagg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

rätt bra grej, men olikfärgade bananer för de olika spänningarna hade inte varit dumt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också har man flera labbaggregat.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jag köpte två en sådana för labändamål, de finns även med olikfärgade polskruvar. Det blir alltid nätaggregat över från gamla datorer som det är synd att bara kasta.

Ena panelen köptes för att enkelt kunna testa nätaggregat.
Den andra panelen var tänkt som "bra att ha" som tillfällig PSU på labbänken men den hade lite brister. Eftersom bananuttagen saknade hål för att klämma blanktråd införskaffades sådana i ett flertal färger.
När dessa skulle bytas tänkte jag att nej, varför inte borra in dom direkt i PSU-plåten?
Skuvade upp PSU-lådan och klippte bort alla onödiga utgående ledningar och borrade upp en massa ventilationshål. Bra att följa ventilationshålen så blev det raka rader.

Hade lite begagnade AliX-prylar som nu kunde få ett mer permanent hem då det blev riktigt gott om utrymme inuti när kablarna klipptes bort.
Sate dit en 400W spänningsbooster från AliX som tar 12V till 80V och därefter en komplett LCD modul med display spänningsregulator och strömbegränsare minne mm som fälldes in i plåten. Något i denna stilen: https://vi.aliexpress.com/item/1005007470743184.html
Förutom de fasta spänningarna fanns nu en justerbar spänning med variabel strömbegränsning.

Vid mycket labbande kan det vara bättre att skydda med tillfälligt vald serieresistor, liksom med glödlampa i serie på nätspänning för att förhindra att saker brinner allt för häftigt.
Av den anledningen blev det även två direkta 80V uttag via polskruvar varav det ena är försedd med seriell effektresistor 10kOhm.
Saker typ längre LED-kedjor blir lätta att felsöka via den resistorn utan att något dramatiskt händer när man slinter med probkablarna.

I hastigheten hängdes på ett sådant här USB-uttag:
https://vi.aliexpress.com/item/1005007066366396.html
Har sådana 12V uttag liggandes på hög då det gör det enkelt att få USB-laddning i gamla bilar.

Sista kretskortet som lades till blev en variabel regulator för styrning av datorfläktar.
Potten på länkade PCBt ersattes mot en separat pott som också monterades i PSU-plåten https://vi.aliexpress.com/item/1005006149348817.html
Fläktarna behövs då jag ofta har det varmt vid labbänken och har därför återvunnit et par datorfläktar som kan ställas på arbetsbänken (med pet-galler på bägge sidor) så att luften fläktar lite men vill ha möjlighet att köra på reducerad fart så att fläktljudet inte stör.
Just av den anledningen, undvika onödigt fläkt-brus, kollade jag det valda dator-aggregatet att dess fläkt inte snurrade i rumstemperatur.

Det hade varit möjligt att stoppa in lite mer saker, bl.a. bättre spänningsfiltrering men detta aggregatet kommer inte driva någon lågnivå ljudförstärkare så nöjde mej med ett par större ferrit-rör i material för lite lägre frekvenser. Mesta spänningsripplet ligger under 10 MHz. Man måste tänka lite extra om annan filtrering ska fungera. Vill det sej illa blir effekten motsatt med stora kondingar som dessutom kan begränsa funktionen på överströmsskydd.
Två sista modifieringarna: Tog ett förpacknings-plastband, sådant som brukar hålla ihop wellpappkartonger, och klämde fast som bärhandtag. Ser kanske billigt ut men ger vad jag vill ha då aggregatet lätt ska kunna bäras runt i handtag som inte gör ovansidan ojämn, ifall saker placeras ovanpå.

I bottenplåten drogs några grova buntband genom ventilationshålen. De blev apparat-fötter men också i avsikt att förhindra blockering av ventilation från undersidan när aggregatet står på slät yta. Kunde säkert hittat något elegantare till fötter men detta bygget fick bara ta någon timme så då tar man det som finns inom räckhåll.
Samma sak med "frontpanelen". Den är en pappersremsa utskriven från Word som i text visar resp spänning på polskruvarna. Fäst med dubbelhäftande tejp.

Nätaggregatet ser lite igelkottsaktigt ut med alla polskruvarna i glada färger samt med jordpolskruv för varje uttag men den har kommit till mycket nytta, om inte annat så för att driva ett par fläktar i sommarvärmen. Jag har flera gånger råkat kortsluta i stort samtliga utgångar utan att det kommit någon rök. Det är när man kortsluter direkt på PSU-spänningarna som den går i skyddsmod och man får starta om aggregatet.

Något som inte kommit till nytta är de bägge PCB-panelerna med polskruvarna utan blanktrådsuttag.
Det har inte funnits behov att felsöka något ATX PSU på nu flera år.
Jo de var till nytta då de fick mej till att ta tag i saken och återvinna ett PSU.
Har en hel del vanliga nätaggregat men dels var det återvinning utan att det kostade nämnvärt i material eller tid och kunde samla flera funktioner som tidigare varit typ tillfälliga lösningar, oordnade tillfälligheter. Har även nätaggregat för 19" rackmontering men den formfaktorn är usel vid labbänken om man även vill ha plats med ett dussin andra instrument.

Som vanligt mycket text, i detta fallet för att berätta att jag inte använt de av TS rekommenderade PSU-uttagen.
Men jag rekommenderar dom ändå för den som har ett överblivet ATX PSU på väg till skroten.
Det är för billigt för att inte ha i sådan panel i beredskap som tillfällig lösning där man inte vill använda sitt dyraste PSU och gör det lätt att kolla om ett ATX-PSU är fungerande.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns liknande med justeringsmöjligheter men då kostar de därefter.

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag gjorde en recension på det kortet i första inlägget åt ICStation.com för ett gäng med år sen. Det fick bottenbetyg från mitt håll i alla fall.

Själva kretskortet, lödningar etc. är det väl inget fel på. Men polskruvarna är riktigt sunkiga. De saknar hål i sidan för trådar, har inga hål för 44mm bananer, och ytan mellan muttern och polskruvens kropp är så liten att allt halkar ur.
Strömbrytaren vad dålig från fabrik.
Tre av fyra säkringshållare var så glapp att jag inte ens kunde mäta spänning på utgångarna.
Alla fyra säkringar på mitt ex. var 10A trög. Även där det borde suttit 0,5 eller 1A.

Det är billigt, ja. Men det är så fantatiskt klappkasst att det i princip inte är en användbar pryl.. Det kommer fungera bättre att klippa kablarna på nätagget och tvinna ihop trådar, gärna utan isolering runt.

Kan man tänka sig modifiera med bra polskruvar, bättre omkopplare och sätta dit andra säkringshållare, alternativt bygla bort dom då bra ATX-aggregat ska slå ifrån vid överbelastning så kan det väl möjligen vara en skaplig grej.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jo just polskruvarna var jag lite tveksam till redan från start.
Har någon liknande till något och vet att den är urusel. Går eventuellt
att placera någon typ av taggbricka och få de att fungera bättre, eventuellt borra tvärgående hål i också.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nu kan man inte begära så mycket för en ATX adapter för 20kr levererad i brevlådan, vilket jag gav för mina två adaptrar, totalt 40kr.
Köp lite annat samtidigt på AliX så priset går upp till hundralappen och frakten är gratis.

Polskruvarna, borra och modifiera hjälper inte, de är väldigt plastiga och inte särskilt mekaniskt gedigna.
Den som tillverkar denna produkten har säkert dammsugit kinesiska marknaden efter billigaste polskruvarna för att kunna sälja till detta priset, vilket är rätt lätt att förstå. Ni som har lite prisuppfattning vet att även en fabrikant som tillverkar stora volymer måste betala för tillverkning av PCB. Det är med hanteringskostnader svårt att få ett aldrig så litet PCB tillverkat lokalt i Kina för under 5kr även för kinesiska tillverkare.
Lägg till de olika leden som ska ha någon liten vinst så får man god valuta för pengarna som väl motsvarar den kvalitet man kan förvänta sej. Vill man ha mer påkostat kostar det mer.

Det är mycket effektivare att köpa bättre polskruvar om det är vad man vill ha än att modifiera på olika sätt.
Fullt ok polskruvar kostar inte någon jättesumma.
Oavsett att det är billigt, och oavsett om säkringarna kontakttryck är dåligt är det inga större bekymmer att se över så det duger att testa aggregat. Man får till och med stå ut med att anpassa säkringarna efter det aktuella aggregatet om det nu är ett behov. Gnäll inte över att kvaliteten är måttlig för 20 kr utan utgå från att man får vad man betalar för och det är då väl prisvärt.

Mina polskruvar som jag efterköpte kostade 100kr för 10 st för att jag skulle få önskat utförande. Det är 5 ggr mer än vad hela adapterkortet kostade,
Det nakna PCBt är i sej värt pengarna om man vill ha ett breakoutkort för ATX. Att det sitter saker på kortet är ett plus.

Jag behövde reglerad spänning upp till 80V och 5A i det aggregat jag byggde men klarar man sej med något simplare med analogt justerbar spänning och möjlighet att välja önskade polskruvar separat så blir det inte så brutalt mycket dyrare. I detta exemplet ingår dessutom plexiglas-skydd mot oavsiktlig kortslutning på labbänken och ett flertal USB ladduttag:
https://www.aliexpress.com/item/1005005154597687.html
Kostar 69-75 kr och det är nog kvalitet som motsvara det värdet. Lägg till polskruvar efter krav så får man hem det fraktfritt.

Inköpspriset för komponenter är inte särskilt mycket billigare i Kina än här så det är nog kvalitet som motsvarar det priset, 75kr. Det är också prisvärt om man nu inte tror sej få något som kan mäta sej med mer påkostade ATX breakout kort i frågan om komponentkostnad. Det går inte ens i kina att tillverka och sälja med förlust. Ha det i minnet när ni handlar så slipper ni se det som att ni är lurade på kvaliteten när ni letar varor till absoluta botten-priser.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy skrev: 22 oktober 2024, 20:40:47Alla fyra säkringar på mitt ex. var 10A trög. Även där det borde suttit 0,5 eller 1A.
Med tanke på hur dåliga säkringar som säljs på t.ex. Amazon (se t.ex. Louis Rossmans video där han testar säkringar) så är det kanske rent av en fördel att alla framstår att vara fel värde, än att de är märkta lämpligare värden men inte löser ut vid rätt ström? Dvs kunden köper rätt säkringar på t.ex. Biltema (som trots sitt rykte som budgetbutik sannolikt har överlägsen kvalitet på sånt de skulle förlora förtroende ifall de är inblandade i någon form av elände. Typ Amazon lär inte skadas av att pelle plutt i rakvattnets bil brinner upp, folk som inte kan nåt om el/elektronik/bilar tror att pelle plutt bara skyller ifrån sig, eller så når nyheterna inte ens nån utanför rakvattnet, men om det händer med säkringar från Biltema så kommer nästan samtliga hobby-bilmekar i Sverige tappa förtroende för Biltema).
Skriv svar