Tystare datorer! *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Tystare datorer! *Klart*

Inlägg av JimmyAndersson »

Var väldigt tveksam till om jag skulle lägga denna tråd som ett projekt eller under "Övrigt". Men nu blev det såhär. :)

OBS: Detta är inget projekt där jag kommer köpa massa nya fina fläktar och prylar. Istället kommer jag använda gamla datordelar, fast på ett sätt som ger bättre och tystare luftcirkulation.


Över till projektet:

Två susande datorer vid labbplatsen är lite störande i längden.

Dator 1:
En 266MHz MMX Compaq som används för att tanka PIC-kretsar och diverse mätningar.
Den fick jag betydligt tystare genom att plocka bort alla fläktar förutom den till nätdelen. Isolerade även datorns insida med 5mm svarta skumgummi-liknande mattor. (Som jag fått som pack-material när Fagge skickade en VHS-C-adapter.) :)


Dator 2:
En 450MHz AMD som används som server. (Det är den här datorn som projektet handlar om.)
Den här processorn är känd för att ha stora värmeproblem. För något år sedan fixade jag en "fattigmans-kylning" som fungerade helt perfekt, trots sitt något ..udda utseende:

Bild

Bild
Kaffeburk och papperstallrik! :D

Längst inne i kaffeburken sitter en 90mm-fläkt som blåser in ny luft mot processorn. Denna lösning sänkte processortemperaturen med 55°C ! (Temperaturproben sitter fortfarande kvar på kylflänsen.)


Nu har jag tänkt göra om den här lösningen. Både fläkten vid CPU'n och den i fronten låter lite för mycket. Gillar ändå tanken med en fläktkanal, men den kommer göras om så att man får större luftcirkulation och kan dra ner på fläkthastigheten. Återkommer till detta i nästa uppdatering.



Över till dagens problem: Grafikkortet!
Bild

Den fläkten lät som en hel fläktfabrik. Plockade därför bort den.
Kylflänsen är knappt 40x40mm stor och 5mm hög med "räfflor". Tyvärr sitter det höga komponenter ganska nära den, så jag kan inte byta ut den mot någon större. Men om man monterar en större kylfläns ovanpå kanske?

Hur bra sprider sig värmen i tomrummet mellan "räfflorna" och den större kylflänsen?

Har låtit den stå igång i ca 2 timmar nu och den större kylflänsen blir ungefär lika varm som den mindre. Nu ska den här datorn bara stå som server i 'textläge' så kortet kommer ju inte få jobba så jättehårt direkt.

Tror ni det kommer fungera? (Nu är kylflänsarna ca 45-50°C.)
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 maj 2006, 16:08:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Holy shit vilket gigantiskt chassi :shock: :shock:

Jaja, ha så kul och lycka till! Blir nog bra detta :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Leta upp en 5 mm tjock koppar- eller aluminiumbit och använd som "riser" så att du går fri från komponenterna runtom. Att sätta en fläns ovanpå spetsarna på en annan fläns lär nog inte göra så mycket nytta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Zyxel615: Jo, det är ganska högt. Får plats massor där i. :)

Illuwatar: Bra idé. Så ska jag göra.


Nu har jag monterat en dämpmatta mellan nätdelen och chassit. Det tog faktiskt bort mycket vibrationer. Kan verkligen rekommendera detta. Det gäller bara att se till så att nätdelen och datorchassit har kontakt med varandra med en jordkabel.


Nästa modd blir en temperaturstyrd fläktkontroller till CPU-fläkten.
På chassits framsida ska det sitta 3st 3mm lysdioder (Mini, Medel, Max) som visar hur mycket CPU-fläkten jobbar. På baksidan kommer det sitta en pot och en knapp för att kunna styra den manuellt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Några idéer till temperatur-styrningen:


Fläkt-reglering:
Bild
Lånde lite av schemat från MadModders "Fläktkontroll 1". :oops:


Omvandling för temperatur till spänning:
Bild
(Monterar ett NTC-motstånd i kylflänsen.)
NTC-motståndet jag använde är på 4.7k


Schmitt-trigger för att tända de tre lysdioderna: (Det går åt 3st såna här.)
Bild


Alla motstånd har jag inte beräknat ännu. Poten i det första schemat ska bytas ut mot en optokopplare som styrs från utgången på det andra schemat. Schmitt-trigg-ingångarna (långt ord) kopplas också till utgången på det andra schemat. Hoppas det inte lät allt för rörigt. :)


Har haft lite idéer på att använda en PIC-krets istället, men än så länge känns det inte så nödvändigt eftersom den i princip bara skulle ha hand om lysdioderna..


Om ni kommer på något som skulle kunna göras annorlunda så är det bara att säga till. :)



edit: Jag stör mig lite på att Eagle vänder på + och - för OP-förstärkarna. Försökte vända på dem, men programmet tyckte att "Pin +IN has SwapLevel 0 and therefore can't be swapped!"

edt 2: Vände på D1 i första schemat. :oops:
Senast redigerad av JimmyAndersson 14 maj 2006, 12:50:54, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

OK, nu är detta en stor del av min hobby då 8)

För att ventilera chassit från varm luft.
Stora fläktar är effektivare än små. Här är dom största som finns för vanlig PC: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54187
Med 1000rpm är den både tyst och flyttar mycket luft. Såga upp ett hål i sidan på burken och sätt en eller två där. (foto kommer)
Vill man inte såga men har tre lediga 5,25" platser så är detta ett alternativ: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54162
(Billigt och rymmer 4st hårddiskar)

För att tysta CPU fläkten.
För socket 7 och 370 passar många socket A. Viktigt är att få fjädern att tappa lite i styka då äldre CPU är "tjockare" än socket A.
Bra och billig: http://www.webhallen.com/prod.php?id=53997
Har man hål i moderkortet och är händig så kan man få detta löjligt stora monster att passa: http://www.webhallen.com/prod.php?id=35285
(foto kommer)

För att tysta GPU
Den kyla som sitter på är ofta löjlig. Pilla bort den. Om den sitter som limmad så: Värm vatten till typ 80grader, häll det varma vattnet på fat så att du kan doppa kylflänsen/fläkten, limmet blir nu mjuk och man kan skjuta den åt sidan/bort.
Kolla med komponenter och andra kort i datorn hur stor kyla du har plats för. Såga och slöjda en gamal fläns så att den passar. Limma med silicone. Har man inte tid så kan man ofta montera denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47833
(foto kommer)

Happy modding :D
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Det här låter lite intressant :)

Jag undrar lite saker över det 2:a schemat:
Vart har du hittat OP:n till den hittade inte den på elfa?
Den reglarar alltså fläktens hastighet beronde på temperaturen på NTC motståndet?
Och sista frågan: Kan man koppla in en fläkt direkt på pinne 6 på OP:n

Kanske är lite mycket frågor men skulle vara kul om man fick reda på dom :)

EDIT: Hittade OP:n på Elfa. Men vilken ska man ta av 73-010-21 och 73-268-24
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Netrunner:
Kylning av datorer är även min hobby. :)
Har byggt många tysta och svala datorer tidigare, men då har jag köpt det som behövts. Har även byggt för EMS-kedjans räkning. Men den här gången blir allt "hemma-moddat". Tack för fläktförslagen ändå. :)

Helt riktigt att stora fläktar är effektivare än små. Då kan man ju dra ner hastigheten och få en både effektivare och tystare fläkt än innan.

Många monterar bara större fläktar på CPU och grafikkort, men tänker inte på att det måste in *ny* sval luft i chassit. Lika viktigt är det att luften kan ta sig runt i chassit utan hinder och även åka ut ur chassit.


Platinum: Den OP-förstärkaren (741) är köpt på Elfa. Det är en vanlig komponent som brukar finnas på de flesta ställen som säljer elektronik-komponenter.
Jepp, den reglerar fläktens hastighet. I princip fungerar det såhär: När temperaturen ökar så matar OP'n ut mer spänning. Den får (med hjälp av en optokopplare) regleringen i första schemat att skicka mer spänning till fläkten.

Sista frågan: Det beror på hur strömkrävande fläkten är och vad OP'n klarar. Att jag valde detta sättet är för att jag vill kunna koppla in många fläktar utan att behöva oroa mig för att 741-kretsen blir för varm.



edit: Angående val av OP: Några skillnader är märket, priset, hur mycket spänning de klarar mm. Ladda ner databladen och jämför för fler detaljer. :)
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Ok. Tack så jätte mycket :)

Så det skulle väll fungera att bara sätta en transistor på utgången?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det fungerar det också. :)
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Vad bra :) . Då blir det nog till att stoppa in en sån i plåtlådan :) .
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Jimmyanderson:

Hur har du kopplat den översta dioden i det översta schemat egentligen? Tycker det ser ut som om den kommer att leda ström hela tiden från 12V ner till OUT på lm317...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Frasse:
"Hur har du kopplat den översta dioden i det översta schemat egentligen?"
Svar: Åt fel håll. :oops:

Ska fixa det omedelbums. :)

edit: Fixat.

Kan tillägga att den dioden (D1) är till för att hindra ingången från att bli kortsluten. D2 förhindrar kortslutning på utgången vid urladdning av kondensatorerna. Kondensatorerna begränsar otrevliga transienter och minska spänningsrippel.
Senast redigerad av JimmyAndersson 5 maj 2006, 21:44:59, redigerad totalt 2 gånger.
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

JimmyAndersson: Har 2 frågor till om det 2:a schemat :oops:
NTC motståndet vad ska det ha för värde?
Samt poten vad gör man med den och vad ska den ha för värde?

Jag tror JimmyAndersson börjar tycka att jag är lite jobbig :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nädå, du är inte jobbig. :)

Mitt NTC-motstånd var på 4.7k, men det går att ändra motståndet och poten så man kan köra med ett annat NTC-motstånd.
Poten är på 47k eller 100k (minns inte exakt). Såhär i "labb-stadiet" brukar jag testa med den poten som råkar ligga närmast.. :D
Poten ställer in hur mycket värme som krävs för att få en förändring på utgången.


Jag håller på att göra om det schemat. Märkte att det fungerar lite för mycket som en termostat, dvs av eller på. Särskillt vid högre temperaturer. Jag är ute efter en mer steglös förändring liknande detta:

TEMP -- VOLT
25 -- 0
30 -- 1,7
35 -- 3,4
40 -- 5,1
45 -- 6,8
50 -- 8,5
55 -- 10,2
60 -- 12
65 -- 12
70 -- 12
75 -- 12
80 -- Panik-läge :-)

Volt-talen är bara en ungefärlig indikation på hur jag vill ha det.

Det som är lite jobbigt är att NTC-motstånd har en kurva som är lite logamitrisk, dvs inte är "rak", men jag har en liten idé på hur jag ska lösa det. Återkommer med uppdaterat schema senare.
Skriv svar