OBS: Detta är inget projekt där jag kommer köpa massa nya fina fläktar och prylar. Istället kommer jag använda gamla datordelar, fast på ett sätt som ger bättre och tystare luftcirkulation.
Över till projektet:
Två susande datorer vid labbplatsen är lite störande i längden.
Dator 1:
En 266MHz MMX Compaq som används för att tanka PIC-kretsar och diverse mätningar.
Den fick jag betydligt tystare genom att plocka bort alla fläktar förutom den till nätdelen. Isolerade även datorns insida med 5mm svarta skumgummi-liknande mattor. (Som jag fått som pack-material när Fagge skickade en VHS-C-adapter.)

Dator 2:
En 450MHz AMD som används som server. (Det är den här datorn som projektet handlar om.)
Den här processorn är känd för att ha stora värmeproblem. För något år sedan fixade jag en "fattigmans-kylning" som fungerade helt perfekt, trots sitt något ..udda utseende:

Kaffeburk och papperstallrik!

Längst inne i kaffeburken sitter en 90mm-fläkt som blåser in ny luft mot processorn. Denna lösning sänkte processortemperaturen med 55°C ! (Temperaturproben sitter fortfarande kvar på kylflänsen.)
Nu har jag tänkt göra om den här lösningen. Både fläkten vid CPU'n och den i fronten låter lite för mycket. Gillar ändå tanken med en fläktkanal, men den kommer göras om så att man får större luftcirkulation och kan dra ner på fläkthastigheten. Återkommer till detta i nästa uppdatering.
Över till dagens problem: Grafikkortet!

Den fläkten lät som en hel fläktfabrik. Plockade därför bort den.
Kylflänsen är knappt 40x40mm stor och 5mm hög med "räfflor". Tyvärr sitter det höga komponenter ganska nära den, så jag kan inte byta ut den mot någon större. Men om man monterar en större kylfläns ovanpå kanske?
Hur bra sprider sig värmen i tomrummet mellan "räfflorna" och den större kylflänsen?
Har låtit den stå igång i ca 2 timmar nu och den större kylflänsen blir ungefär lika varm som den mindre. Nu ska den här datorn bara stå som server i 'textläge' så kortet kommer ju inte få jobba så jättehårt direkt.
Tror ni det kommer fungera? (Nu är kylflänsarna ca 45-50°C.)