Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Bilden visar ett kretskort för en Husqvarna tvättmaskin som krånglar. Kondensatorn C1 (gul pil) är av typ X2 på 22nF (275Vac) men mäter bara omkring 12nF.
När min frys krånglade var det just en sådan kondensator som var problemet, så jag tänkte byta den.
Jag har bara en 220nF hemma. Någon som vet vad kondensatorn har för funktion och om det kan vara ok att ersätta den med den större på 220nF?
Kan beställa en 22nF på Elfa, men jag får den först senare i veckan...
Gammal kondensator 22nF: Ny 220nF som jag kan sätta dit:
När min frys krånglade var det just en sådan kondensator som var problemet, så jag tänkte byta den.
Jag har bara en 220nF hemma. Någon som vet vad kondensatorn har för funktion och om det kan vara ok att ersätta den med den större på 220nF?
Kan beställa en 22nF på Elfa, men jag får den först senare i veckan...
Gammal kondensator 22nF: Ny 220nF som jag kan sätta dit:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 897
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Kretskortet innehållen en switchad nätdel. Följ ledningsbanorna från kondensatorn. Hur är den ansluten i förhållande till komponenten IC5 TOP209P ?
Kontrollera dioderna D4, D11 och D12.
Vad är det för komponent på aluminiumkylflänsens högra sida ?
Om jag får gissa troliga felorsaker i % sannolikhet. 60% TOP209P, 20% komponenten på alumiumkylflänsen, 20% någon annan komponent.
Kontrollera dioderna D4, D11 och D12.
Vad är det för komponent på aluminiumkylflänsens högra sida ?
Om jag får gissa troliga felorsaker i % sannolikhet. 60% TOP209P, 20% komponenten på alumiumkylflänsen, 20% någon annan komponent.
Senast redigerad av alexanderson 26 maj 2024, 13:35:37, redigerad totalt 5 gånger.
- Synesthesia
- Inlägg: 599
- Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
- Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Vad gör den? Sitter den parallellt med 230V och bara är till för avstörning gör den ingen skillnad för funktionen och då kommer 220nF att fungera lika bra/dåligt som 22nF eller 12nF, sitter den i serie med 230V som spänningsdelare låter det troligt att 12nF istället för 22nF stör funktionen, i så fall kanske 220nF kan ge för hög spänning/ström någonstans, men svårt att veta då det inte finns något schema.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Skaffa en ny konding med rätt värde. Sätt inte i en som är 10 gånger för stor. Är det en kapacitiv spänningsdelare säger det tjoff, garanterat... I bästa fall brinner bara lite småkrafs, men det kan även bli totalt skrot av kortet. Låt bli att ta den risken.
Troligen är det bara en avkoppling, men utan att vara 100% säker på att ha förstått kretsen och kunskapen finns att bedöma följderna är det alltid fel att byta en komponent mot något annat värde än det ursprungliga, speciellt om det är en stor avvikelse.
De där kondingarna kallas "självläkande". Det innebär att metalliseringen på plastfolien bränns bort i en ring runt skadan när det blir genomslag. Varje gång sjunker kapacitansen en liten bit. Till slut funkar det inte längre.
Har Du kontrollmätt om där är avbrott i något av de ljusblåa motstånden? Det är flamsäkra säkringsmotstånd. Det blir ofta bara en liten svart prick på dem när de brinner av. Något de gör av en anledning som i så fall måste hittas.
De mörkblåa komponenterna med texten VDR på kortet är varistorer. De går sönder hyfsat ofta och blir kortslutna.
Finns där komponenter även på baksidan?
Troligen är det bara en avkoppling, men utan att vara 100% säker på att ha förstått kretsen och kunskapen finns att bedöma följderna är det alltid fel att byta en komponent mot något annat värde än det ursprungliga, speciellt om det är en stor avvikelse.
De där kondingarna kallas "självläkande". Det innebär att metalliseringen på plastfolien bränns bort i en ring runt skadan när det blir genomslag. Varje gång sjunker kapacitansen en liten bit. Till slut funkar det inte längre.
Har Du kontrollmätt om där är avbrott i något av de ljusblåa motstånden? Det är flamsäkra säkringsmotstånd. Det blir ofta bara en liten svart prick på dem när de brinner av. Något de gör av en anledning som i så fall måste hittas.
De mörkblåa komponenterna med texten VDR på kortet är varistorer. De går sönder hyfsat ofta och blir kortslutna.
Finns där komponenter även på baksidan?
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Tack för alla tips. Jag väntade in leverans av rätt kondensator för säkerhets skull, men maskinen krånglar fortfarande.
Problemet yttrar sig genom att det klickar tre gånger i dörrlåset (det stegar igenom tre positioner på ett litet steghjul inuti låset, vilket det annars gör om man försöker starta när luckan är öppen).
Har tvättat kretskortet från koldamm från slitna kolborstar, bytt alla kondensatorer på kortet inklusive 22nF, bytt kolborstarna, putsat kommutatorn, bytt lucklåset och utloppspumpen. Maskinen startar sedan en gång, efter att ha varit strömlös några dagar. Sedan samma fel igen. Tre klick i lucklåset, och sen står den och blinkar.
Någon som vill leka detektiv?
Det där att den startar efter att ha varit strömlös en längre tid borde vara en ledtråd. Den har tidigare krånglat med starten lite då och då, och då räckte det att den var strömlös någon timme. Nu verkar det inte räcka. Får mig att misstänka en kondensator. Men jag har bytt alla på kretskortet. Finns dock en stor kombinerad kondensatorkomponent monterad på chassit. Kanske den?
Ska också kolla komponenterna som @Marta tipsade om och tar en bild av baksidan. Det finns ett par små komponenter där.
Problemet yttrar sig genom att det klickar tre gånger i dörrlåset (det stegar igenom tre positioner på ett litet steghjul inuti låset, vilket det annars gör om man försöker starta när luckan är öppen).
Har tvättat kretskortet från koldamm från slitna kolborstar, bytt alla kondensatorer på kortet inklusive 22nF, bytt kolborstarna, putsat kommutatorn, bytt lucklåset och utloppspumpen. Maskinen startar sedan en gång, efter att ha varit strömlös några dagar. Sedan samma fel igen. Tre klick i lucklåset, och sen står den och blinkar.
Någon som vill leka detektiv?
Det där att den startar efter att ha varit strömlös en längre tid borde vara en ledtråd. Den har tidigare krånglat med starten lite då och då, och då räckte det att den var strömlös någon timme. Nu verkar det inte räcka. Får mig att misstänka en kondensator. Men jag har bytt alla på kretskortet. Finns dock en stor kombinerad kondensatorkomponent monterad på chassit. Kanske den?
Ska också kolla komponenterna som @Marta tipsade om och tar en bild av baksidan. Det finns ett par små komponenter där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Kan vara avbrott eller överledning till jord i elementet.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Kollat elementet, inget avbrott (ca 27 Ohm) och ingen kontakt med jord.
Den stora kondensatorkomponenten har korrekta värden (kan inte mäta induktansen dock).
@Marta inget avbrott i de ljusblå motstånden, ingen kortslutning i varistorerna.
Här är lite mer bilder.
Den stora kondensatorkomponenten har korrekta värden (kan inte mäta induktansen dock).
@Marta inget avbrott i de ljusblå motstånden, ingen kortslutning i varistorerna.
Här är lite mer bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Avfärda icke Dannys förslag på fel, han är nämligen ingen nybörjare på reparation av hushållsapparater.
El-värmeelementet drivs inte med 9 Volt, utan med 230 Volt växelström.
Om man på ett sådant el-värmeelement mäter motståndet fas-jord med en multimeter(du har inte nämnt hur du mätte motståndet till jord) som ofta har ett 9 Volts batteri, då kan man få värdet oändligt motstånd och man drar felaktiga slutsatsen att det inte går någon jordfelsström.
Men vid 230 Volt växelström kan det ledas en jordfelsström. Därför måste man mäta med jordfelsprovare som lägger på ca 500 volt.
El-värmeelementet drivs inte med 9 Volt, utan med 230 Volt växelström.
Om man på ett sådant el-värmeelement mäter motståndet fas-jord med en multimeter(du har inte nämnt hur du mätte motståndet till jord) som ofta har ett 9 Volts batteri, då kan man få värdet oändligt motstånd och man drar felaktiga slutsatsen att det inte går någon jordfelsström.
Men vid 230 Volt växelström kan det ledas en jordfelsström. Därför måste man mäta med jordfelsprovare som lägger på ca 500 volt.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Ok, jag förstår. Ja, jag mätte med multimeter. Men skulle elektroniken känna av detta precis i början av programmet? Och borde inte jordfelsbrytaren i lägenheten ha löst ut?
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Vill man ha hjälp av forumsmedlemmar är det bra att t.ex. visa läsbart foto på maskinskylten, eller åtminstone ange serienumret och typ och modell, och nämna hur gammal apparaten är. Det är bra att ange det redan i 1:a inlägget.
Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?
Hittade felet!
Oj oj, så enkelt det är ibland, och så lätt att missa det enkla.
Det var fjädern i dörrhandtaget som blivit dålig och inte trycker till mekanismen i dörrlåset tillräckligt för att låset ska registrera dörren som stängd. Det räckte med andra ord att trycka till handtaget på luckan (inte bara själva luckan) litegrann, så startar maskinen utan problem.
Jaja, nu har den fått en ordentlig genomgång och går i tio år till.
Kolen var ändå dags att byta, och det hade jag inte upptäckt annars. Och kondensatorn hade väl snart gett upp också.
Tack för alla tips och all hjälp
Oj oj, så enkelt det är ibland, och så lätt att missa det enkla.
Det var fjädern i dörrhandtaget som blivit dålig och inte trycker till mekanismen i dörrlåset tillräckligt för att låset ska registrera dörren som stängd. Det räckte med andra ord att trycka till handtaget på luckan (inte bara själva luckan) litegrann, så startar maskinen utan problem.
Jaja, nu har den fått en ordentlig genomgång och går i tio år till.
Kolen var ändå dags att byta, och det hade jag inte upptäckt annars. Och kondensatorn hade väl snart gett upp också.
Tack för alla tips och all hjälp