Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

Bilden visar ett kretskort för en Husqvarna tvättmaskin som krånglar. Kondensatorn C1 (gul pil) är av typ X2 på 22nF (275Vac) men mäter bara omkring 12nF.

När min frys krånglade var det just en sådan kondensator som var problemet, så jag tänkte byta den.

Jag har bara en 220nF hemma. Någon som vet vad kondensatorn har för funktion och om det kan vara ok att ersätta den med den större på 220nF?

Kan beställa en 22nF på Elfa, men jag får den först senare i veckan...
IMG_0855.jpg
Gammal kondensator 22nF:
IMG_0856.jpg
Ny 220nF som jag kan sätta dit:
IMG_0857.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 897
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av alexanderson »

Kretskortet innehållen en switchad nätdel. Följ ledningsbanorna från kondensatorn. Hur är den ansluten i förhållande till komponenten IC5 TOP209P ?
Kontrollera dioderna D4, D11 och D12.
Vad är det för komponent på aluminiumkylflänsens högra sida ?
Om jag får gissa troliga felorsaker i % sannolikhet. 60% TOP209P, 20% komponenten på alumiumkylflänsen, 20% någon annan komponent.
Senast redigerad av alexanderson 26 maj 2024, 13:35:37, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 599
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av Synesthesia »

Vad gör den? Sitter den parallellt med 230V och bara är till för avstörning gör den ingen skillnad för funktionen och då kommer 220nF att fungera lika bra/dåligt som 22nF eller 12nF, sitter den i serie med 230V som spänningsdelare låter det troligt att 12nF istället för 22nF stör funktionen, i så fall kanske 220nF kan ge för hög spänning/ström någonstans, men svårt att veta då det inte finns något schema.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av Marta »

Skaffa en ny konding med rätt värde. Sätt inte i en som är 10 gånger för stor. Är det en kapacitiv spänningsdelare säger det tjoff, garanterat... I bästa fall brinner bara lite småkrafs, men det kan även bli totalt skrot av kortet. Låt bli att ta den risken.

Troligen är det bara en avkoppling, men utan att vara 100% säker på att ha förstått kretsen och kunskapen finns att bedöma följderna är det alltid fel att byta en komponent mot något annat värde än det ursprungliga, speciellt om det är en stor avvikelse.

De där kondingarna kallas "självläkande". Det innebär att metalliseringen på plastfolien bränns bort i en ring runt skadan när det blir genomslag. Varje gång sjunker kapacitansen en liten bit. Till slut funkar det inte längre.

Har Du kontrollmätt om där är avbrott i något av de ljusblåa motstånden? Det är flamsäkra säkringsmotstånd. Det blir ofta bara en liten svart prick på dem när de brinner av. Något de gör av en anledning som i så fall måste hittas.

De mörkblåa komponenterna med texten VDR på kortet är varistorer. De går sönder hyfsat ofta och blir kortslutna.

Finns där komponenter även på baksidan?
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

Tack för alla tips. Jag väntade in leverans av rätt kondensator för säkerhets skull, men maskinen krånglar fortfarande.

Problemet yttrar sig genom att det klickar tre gånger i dörrlåset (det stegar igenom tre positioner på ett litet steghjul inuti låset, vilket det annars gör om man försöker starta när luckan är öppen).

Har tvättat kretskortet från koldamm från slitna kolborstar, bytt alla kondensatorer på kortet inklusive 22nF, bytt kolborstarna, putsat kommutatorn, bytt lucklåset och utloppspumpen. Maskinen startar sedan en gång, efter att ha varit strömlös några dagar. Sedan samma fel igen. Tre klick i lucklåset, och sen står den och blinkar.

Någon som vill leka detektiv?

Det där att den startar efter att ha varit strömlös en längre tid borde vara en ledtråd. Den har tidigare krånglat med starten lite då och då, och då räckte det att den var strömlös någon timme. Nu verkar det inte räcka. Får mig att misstänka en kondensator. Men jag har bytt alla på kretskortet. Finns dock en stor kombinerad kondensatorkomponent monterad på chassit. Kanske den?

Ska också kolla komponenterna som @Marta tipsade om och tar en bild av baksidan. Det finns ett par små komponenter där.
IMG_0877.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av Danny »

Kan vara avbrott eller överledning till jord i elementet.
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

Kollat elementet, inget avbrott (ca 27 Ohm) och ingen kontakt med jord.
Den stora kondensatorkomponenten har korrekta värden (kan inte mäta induktansen dock).

@Marta inget avbrott i de ljusblå motstånden, ingen kortslutning i varistorerna.

Här är lite mer bilder.
IMG_0880.jpeg
IMG_0884.jpeg
IMG_0881.jpeg
IMG_0882.jpeg
IMG_0883.jpeg
IMG_0885.jpeg
IMG_0886.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2613
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av Haralt »

Avfärda icke Dannys förslag på fel, han är nämligen ingen nybörjare på reparation av hushållsapparater.
El-värmeelementet drivs inte med 9 Volt, utan med 230 Volt växelström.
Om man på ett sådant el-värmeelement mäter motståndet fas-jord med en multimeter(du har inte nämnt hur du mätte motståndet till jord) som ofta har ett 9 Volts batteri, då kan man få värdet oändligt motstånd och man drar felaktiga slutsatsen att det inte går någon jordfelsström.
Men vid 230 Volt växelström kan det ledas en jordfelsström. Därför måste man mäta med jordfelsprovare som lägger på ca 500 volt.
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

Ok, jag förstår. Ja, jag mätte med multimeter. Men skulle elektroniken känna av detta precis i början av programmet? Och borde inte jordfelsbrytaren i lägenheten ha löst ut?
Haralt
Inlägg: 2613
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av Haralt »

Vill man ha hjälp av forumsmedlemmar är det bra att t.ex. visa läsbart foto på maskinskylten, eller åtminstone ange serienumret och typ och modell, och nämna hur gammal apparaten är. Det är bra att ange det redan i 1:a inlägget.
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

Hittade felet!

Oj oj, så enkelt det är ibland, och så lätt att missa det enkla. 🙄

Det var fjädern i dörrhandtaget som blivit dålig och inte trycker till mekanismen i dörrlåset tillräckligt för att låset ska registrera dörren som stängd. Det räckte med andra ord att trycka till handtaget på luckan (inte bara själva luckan) litegrann, så startar maskinen utan problem.

Jaja, nu har den fått en ordentlig genomgång och går i tio år till. 🤣

Kolen var ändå dags att byta, och det hade jag inte upptäckt annars. Och kondensatorn hade väl snart gett upp också.

Tack för alla tips och all hjälp 🙃
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32725
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av säter »

Kul när man hittar felet. :tumupp:
matslew
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 januari 2023, 09:16:01

Re: Kreskort tvättmaskin – ersätta 22nF med 220nF (X2)?

Inlägg av matslew »

👍☺️
Skriv svar