Eftersom killarna på Nintendo är elaka så har de en speciell sorts skruvar som knappt används någon annanstans. Efter lite undersökning på eBay och tradera införskaffades en sådan bit för 80 spänn inklusive frakt, hutlöst dyrt men vad ska man göra. Kan använda den till mitt Nintendo 64 och mitt Gamecube också, de ska ändå byggas om till att ge RGB så det får väl vara värt dom pengarna. Nu när jag fick bitsen bestämde jag mig för att skruva isär konsollen och undersöka den direkt även fast jag inte har allt jag behöver för att göra någon modifikation än.

Förhoppningsvis kan jag börja göra ett kretskort och kolla nogrannare på moderkortet imorgon!

Dagen började med att jag designade ett litet kretskort där kretsen ska sitta. Eftersom det bara är sex sladdar plus ström som ska anslutas och de flesta benen på kretsen skall vara anslutna till jord eller +5V så sparar man rätt mycket jobb genom att ha ett färdigt kretskort för detta. Etsade sedan kortet och lödde fast kretsen med ytlödningsstation, men det går säkerligen utmärkt med en vanlig lödpenna och ett kilo tålamod. Kollade även med en multimeter så att alla lödningarna blev ordentliga. Fick även en optisk kontakt, man kan visserligen köra ljudet koaxialt men det känns som att man vill ha galvanisk avskiljning mot recievern. Eaglefiler finns nedan om någon skulle vara intresserad.

» Gå till databladet för kontakten

» Ladda ner kopplingsschemat (Eagle)

» Ladda ner kretskortslayouten (Eagle)

Då var det äntligen dags att löda ihop allting! Det var extremt pilligt att löda fast kablarna på ljudkretsen märkt S-DSP men med mycket svordomar och hjälp av en vän från ETA gick det vägen. En rejäl klick smältlim fixerar sladdarna så att de inte går upp när man hanterar supernintendot senare. Jag använde mig av virtråd då det var det minsta jag kunde hitta. Sedan var det dags att tänka på kabelgenomförning, jag bestämde mig för att fräsa en slits i kylfläns/EMI-skölden där kablarna ska gå igenom. Sedan borrade jag ett hål och gängade det för att kunna skruva fast kortet. På tredje bilden syns det hur det hela ser ut monterat.

Sedan lödde jag bort RF-modulatorn eftersom jag aldrig någonsin använder den. En perfekt plats för utgångskretsen alltså! Fräste ur ett lagom stort hål för kontakten och satte fast kretskortet. Ström och jord tog jag där RF-modulatorn tidigare fått sin. Sedan lödde jag fast strömkablar till huvudkortet och drog bort de och skruvade fast den stora kylflänsen igen. Nu var det nästan färdigt.

Här har vi lite bilder på hur det ser ut. Låter bilderna tala för sig själv. Den sista bilden visar hur det ser ut från utsidan, kanske inte så snyggt men hur ofta kollar man på baksidan av sitt supernintendo egentligen? Gick inte att sätta den lägre. Nu hade allt fungerat om det inte vore för att sändarmodulen var trasig, jag borde få en ny snart så då blir det en uppdatering. Kretsen ger ut vettiga saker på en oscilloskåpsbild iallafall!
Projektloggen i en något snyggare variant finns på min hemsida, http://noddan.violavita.com . Jag kommer dock att hålla den här lika uppdaterad.