Optiskt ljud till Supernintendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Optiskt ljud till Supernintendo

Inlägg av Noddan »

Att jag gillar att spela TV-Spel är ingen hemlighet, och många vet också att jag är lite deltidsaudiofil och gillar att förbättra saker. Dessutom gör jag ofta saker "bara för att man kan", och det här lilla projektet kombinerar faktiskt alla dessa egenskaper hos mig på ett utomordentligt sätt. Ljudkvalitén ifrån ett supernintendo är det lite si och så med, den duger visserligen men den kan helt klart förbättras. Inuti supernintendot är det dock en annan femma, ljudet som produceras håller ganska hög kvalité innan det samplas ner och skickas ut som vanligt stereo-ljud i ett par RCA-kablar (eller igenom en antennkabel om man använder den). Genom att ansluta rätt krets på rätt ställe kan man snappa upp det högkvalitativa ljudet i supernintendot och skicka ut det optiskt och därmed få mycket bättre ljudkvalité, iallafall i teorin. Detta bestämde jag mig för att testa!Datablad för CS8406 (Klicka på bilderna för att få de större)

Bild Bild Bild

Eftersom killarna på Nintendo är elaka så har de en speciell sorts skruvar som knappt används någon annanstans. Efter lite undersökning på eBay och tradera införskaffades en sådan bit för 80 spänn inklusive frakt, hutlöst dyrt men vad ska man göra. Kan använda den till mitt Nintendo 64 och mitt Gamecube också, de ska ändå byggas om till att ge RGB så det får väl vara värt dom pengarna. Nu när jag fick bitsen bestämde jag mig för att skruva isär konsollen och undersöka den direkt även fast jag inte har allt jag behöver för att göra någon modifikation än.
Bild Bild Bild

Förhoppningsvis kan jag börja göra ett kretskort och kolla nogrannare på moderkortet imorgon!
Bild Bild Bild

Dagen började med att jag designade ett litet kretskort där kretsen ska sitta. Eftersom det bara är sex sladdar plus ström som ska anslutas och de flesta benen på kretsen skall vara anslutna till jord eller +5V så sparar man rätt mycket jobb genom att ha ett färdigt kretskort för detta. Etsade sedan kortet och lödde fast kretsen med ytlödningsstation, men det går säkerligen utmärkt med en vanlig lödpenna och ett kilo tålamod. Kollade även med en multimeter så att alla lödningarna blev ordentliga. Fick även en optisk kontakt, man kan visserligen köra ljudet koaxialt men det känns som att man vill ha galvanisk avskiljning mot recievern. Eaglefiler finns nedan om någon skulle vara intresserad.
Bild Bild
» Gå till databladet för kontakten Bild
» Ladda ner kopplingsschemat (Eagle) Bild
» Ladda ner kretskortslayouten (Eagle) Bild

Bild Bild Bild
Då var det äntligen dags att löda ihop allting! Det var extremt pilligt att löda fast kablarna på ljudkretsen märkt S-DSP men med mycket svordomar och hjälp av en vän från ETA gick det vägen. En rejäl klick smältlim fixerar sladdarna så att de inte går upp när man hanterar supernintendot senare. Jag använde mig av virtråd då det var det minsta jag kunde hitta. Sedan var det dags att tänka på kabelgenomförning, jag bestämde mig för att fräsa en slits i kylfläns/EMI-skölden där kablarna ska gå igenom. Sedan borrade jag ett hål och gängade det för att kunna skruva fast kortet. På tredje bilden syns det hur det hela ser ut monterat.

Bild Bild Bild
Sedan lödde jag bort RF-modulatorn eftersom jag aldrig någonsin använder den. En perfekt plats för utgångskretsen alltså! Fräste ur ett lagom stort hål för kontakten och satte fast kretskortet. Ström och jord tog jag där RF-modulatorn tidigare fått sin. Sedan lödde jag fast strömkablar till huvudkortet och drog bort de och skruvade fast den stora kylflänsen igen. Nu var det nästan färdigt.

Bild Bild Bild
Här har vi lite bilder på hur det ser ut. Låter bilderna tala för sig själv. Den sista bilden visar hur det ser ut från utsidan, kanske inte så snyggt men hur ofta kollar man på baksidan av sitt supernintendo egentligen? Gick inte att sätta den lägre. Nu hade allt fungerat om det inte vore för att sändarmodulen var trasig, jag borde få en ny snart så då blir det en uppdatering. Kretsen ger ut vettiga saker på en oscilloskåpsbild iallafall!

Projektloggen i en något snyggare variant finns på min hemsida, http://noddan.violavita.com . Jag kommer dock att hålla den här lika uppdaterad.
Senast redigerad av Noddan 17 september 2006, 12:51:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt projekt!

Det var dessutom en väldigt snygg projekt-tråd. Lättöverskådligt. :tumupp:
Kul med nedladdnings-bilderna för eagle-filerna. :)

Om fler blir inspirerade så kan jag tipsa om att Farnell har CS8406-kretsen. Den kostar bara 39kr!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Snyggt jobbat.

Jag gillar ditt sätt att disponera tråden på.
Fler sådana projekttrådar!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Coolt!
Vilka år tillverkades Super Nintendo? Tycker elektorniken och allt ser relativt modernt ut jämfört med Nintendo 8bit.. måste vara minst 90-talet (-91 kanske?). 8bit kom väl nångång -82, -83 om jag inte missminner mig. Super mario bros. 1 kom -83 iallafall :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Inte ofta man ser Noddan skriva något på forumet. 8) 8)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Stämmer in i kören:

Coolt projekt, och verkligen snyggt upplagd tråd!
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Oj vad många kommentarer på trådupplägget, får väl försöka fortsätta i samma anda :) Mjo jag har köpt kretsen ifrån farnell faktiskt, om någon annan är sugen så kan jag nog fixa några stycken. Vet att det kan vara svårt att beställa därifrån som privatperson.

Får försöka vara lite mer aktiv här på forumet numer, vart så mycket på chalmers på sistonde. Mängder med labbrapporter, urk. När ska man få göra något som har med el att göra egentligen? :S

Anyway, imorgon ska jag byta till den andra sändaren. Hoppas på att det funkar, ska ta med kameran till ETA så man kan få lite fina oscilloskopsbilder iallafall :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tekko:
Ja, det är ju onödigt att han spammar ner forumet om han ändå inte har något att säga Bättre med kvalitet istället för kvantitet. Den här tråden är ett bra exempel på kvalitet.

Noddan:
Hur visste du hur du skulle koppla allt? Har du haxat fram det själv eller är detta något känt hack man kan göra? Hur mycket skiljer sig orginalljudet mot det nersamplade? Verkar ju onödigt att ha en snabb DSP, men en långsam D/A :(
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Inser just att jag har glömt bort att uppdatera denna projekttråd. Jag har flyttat över alla mina bilder till Gallery vilket gör att de för stunden inte fungerar i tråden. Jag ska försöka få igång mod-rewrite-grejer så att det går att länka till bilderna ifrån forum. Problemet nu är att bilderna inte har någon filändelse.

Projektet är iallafall dödförklarat tills jag orkar ta upp det igen, någonting som borde fungera fungerar inte och jag vet inte riktigt vart jag ska leta efter felet.
Skriv svar