Vilken transistor bör användas till att jorda en tändspol
Vilken transistor bör användas till att jorda en tändspol
Hej! Jag håller på att konstruerar ett övervarvningsskydd till en motorcykel. För att stänga av tändningen när motorn håller ett för högt varvtal tänkte jag jorda tändspolen. Men vad för typ av transistor bör användas för detta? Jag kan tänka mig att den måste vara hyfsat tålig med tanke på vilka spikar som huserar kring en tändspole.
Någon som har några idéer?
Någon som har några idéer?
Du skulle kanske kunna använda en tyristor istället.
De fungerar nästan som en transistor. Skillnaden att de bara opererar som switchar samt att när den väl kortslutit så stannar den kortsluten tills kollektorströmmen slutar gå. Det går alltså inte att stänga av den genom att strypa basströmmen som på en vanlig transistor. Sen heter det väl inte bas och kollektor på dessa, utan styre och nåt annat, men det kvittar väl...
Fördelen med dessa är att de brukar tåla betydligt mer stryk än transistorer.
Sen vet jag inte om det är så lämpligt att kortsluta tändspolen, men det får nån med mer motorkunskap än mig svara på
De fungerar nästan som en transistor. Skillnaden att de bara opererar som switchar samt att när den väl kortslutit så stannar den kortsluten tills kollektorströmmen slutar gå. Det går alltså inte att stänga av den genom att strypa basströmmen som på en vanlig transistor. Sen heter det väl inte bas och kollektor på dessa, utan styre och nåt annat, men det kvittar väl...
Fördelen med dessa är att de brukar tåla betydligt mer stryk än transistorer.
Sen vet jag inte om det är så lämpligt att kortsluta tändspolen, men det får nån med mer motorkunskap än mig svara på

Mnja, jag vill ju gärna kunna avbryta jordningen av spolen oxå. Med en tyristor så skulle ju motorn dö helt tills man slår av/på tändningen. Det går ju inte för sig...
Och visst går det bra att jorda spolen, det är ju det tändningen pysslar med. =)
Den ska endast jordas om varvtalet går över en viss nivå, t.e.x om man missar en växel vid hård acceleration..
Och visst går det bra att jorda spolen, det är ju det tändningen pysslar med. =)
Den ska endast jordas om varvtalet går över en viss nivå, t.e.x om man missar en växel vid hård acceleration..
Exakt hur är tändsystemet uppbyggt på den hojen? Det finns ju åtskilliga olika typer att välja imellan. (Brytarstyrd magnettändning, brytarstyrd batteritändning, elektroniskt styrd batteritändning, CDI och så vidare...) Det finns inga direkt bra svar som gäller för alla typer, så du får hjälpa oss lite på traven först.
Motorn som övervarvningskyddet är tänkt för är en Suzuki GSX-motor. Det är en radfyra som fanns i suzukis gathojar på 80-talet.
Jag skulle gissa på att det är elektriskt styrd batteritändning, men jag är inte helt säker. Tittar man på elschemat på hojen så är tändningen en liten "svart låda" som sitter mellan spolen och jord. Har ej tillgång till själva hojen tyvärr.
Det ser iaf ut som den ska ge ut jordpulser till spolen.. om jag tolkar det rätt.
Att jorda spolen ger en lättare installation. Man behöver inte kapa någon kabel..
PS. Hur sjutsingen lägger man ut en bild som man har på datorn i en tråd!? DS.
Jag skulle gissa på att det är elektriskt styrd batteritändning, men jag är inte helt säker. Tittar man på elschemat på hojen så är tändningen en liten "svart låda" som sitter mellan spolen och jord. Har ej tillgång till själva hojen tyvärr.
Det ser iaf ut som den ska ge ut jordpulser till spolen.. om jag tolkar det rätt.
Att jorda spolen ger en lättare installation. Man behöver inte kapa någon kabel..
PS. Hur sjutsingen lägger man ut en bild som man har på datorn i en tråd!? DS.
Dom övervarvningsskydd som fanns/finns till dom gamla häckarna kortsluter signalen till tändspolen.
Om det är en otrimmad GSX så kan ni strunta i att montera ett övervarvningsskydd utan istället ska ni bygga om kamkedjespännaren då det är den som släpper vid höga varvtal.
Jag har nog hamnat i fel forum
Om det är en otrimmad GSX så kan ni strunta i att montera ett övervarvningsskydd utan istället ska ni bygga om kamkedjespännaren då det är den som släpper vid höga varvtal.
Jag har nog hamnat i fel forum

- 13th.Marine
- EF Sponsor
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nästan vilken tålig effekttrissa som helst fungerar. Överdimentionera både på ström och spänningssidan så håller det. Gjorde en elektronik dödare till en MC-motor en gång och använde en halstöddig vanlig bipolärtrissa. Har för mig att jag hade en BD809 eller iaf något liknande. 80-100V och 10A så håller den - det är för stort, MEN trist som tusan om trissan felar åt båda håller....