Vilken transistor bör användas till att jorda en tändspol

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lindborg
Kontakt:

Vilken transistor bör användas till att jorda en tändspol

Inlägg av Lindborg »

Hej! Jag håller på att konstruerar ett övervarvningsskydd till en motorcykel. För att stänga av tändningen när motorn håller ett för högt varvtal tänkte jag jorda tändspolen. Men vad för typ av transistor bör användas för detta? Jag kan tänka mig att den måste vara hyfsat tålig med tanke på vilka spikar som huserar kring en tändspole.

Någon som har några idéer?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du skulle kanske kunna använda en tyristor istället.
De fungerar nästan som en transistor. Skillnaden att de bara opererar som switchar samt att när den väl kortslutit så stannar den kortsluten tills kollektorströmmen slutar gå. Det går alltså inte att stänga av den genom att strypa basströmmen som på en vanlig transistor. Sen heter det väl inte bas och kollektor på dessa, utan styre och nåt annat, men det kvittar väl...

Fördelen med dessa är att de brukar tåla betydligt mer stryk än transistorer.
Sen vet jag inte om det är så lämpligt att kortsluta tändspolen, men det får nån med mer motorkunskap än mig svara på :)
Lindborg
Kontakt:

Inlägg av Lindborg »

Mnja, jag vill ju gärna kunna avbryta jordningen av spolen oxå. Med en tyristor så skulle ju motorn dö helt tills man slår av/på tändningen. Det går ju inte för sig...

Och visst går det bra att jorda spolen, det är ju det tändningen pysslar med. =)
Den ska endast jordas om varvtalet går över en viss nivå, t.e.x om man missar en växel vid hård acceleration..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är det inte lättare att angripa matningen till tändspole eller något sånt? Att få en halvledare att stå ut med miljön i tändsystemet är nog en liten utmaning.
Lindborg
Kontakt:

Inlägg av Lindborg »

Naturligtvis så är det på primärsidan (12V) som det skall jordas. På sekundärsidan där det är upp till 50kV ger jag mig inte in på. Men det lär ju kunna vara lite spikar och skit även på primärsidan.. Men jag är inte så värst insatt på hur illa det är.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu pratar ni inte om samma sak.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Exakt hur är tändsystemet uppbyggt på den hojen? Det finns ju åtskilliga olika typer att välja imellan. (Brytarstyrd magnettändning, brytarstyrd batteritändning, elektroniskt styrd batteritändning, CDI och så vidare...) Det finns inga direkt bra svar som gäller för alla typer, så du får hjälpa oss lite på traven först.
J10

Inlägg av J10 »

det är tillräckligt otrevliga saker på primären

är det brytarspetsar eller cdi-tändning?
cross/enduro? landsvägshoj?

om det är cdi blir den nog inte så glad om du kortsluter spolen
jag skulle angripit den på triggersidan, altså klippt signalen från givaren som triggar den
Lindborg
Kontakt:

Inlägg av Lindborg »

Motorn som övervarvningskyddet är tänkt för är en Suzuki GSX-motor. Det är en radfyra som fanns i suzukis gathojar på 80-talet.
Jag skulle gissa på att det är elektriskt styrd batteritändning, men jag är inte helt säker. Tittar man på elschemat på hojen så är tändningen en liten "svart låda" som sitter mellan spolen och jord. Har ej tillgång till själva hojen tyvärr.
Det ser iaf ut som den ska ge ut jordpulser till spolen.. om jag tolkar det rätt.

Att jorda spolen ger en lättare installation. Man behöver inte kapa någon kabel..

PS. Hur sjutsingen lägger man ut en bild som man har på datorn i en tråd!? DS.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bilder: FAQ
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Dom övervarvningsskydd som fanns/finns till dom gamla häckarna kortsluter signalen till tändspolen.

Om det är en otrimmad GSX så kan ni strunta i att montera ett övervarvningsskydd utan istället ska ni bygga om kamkedjespännaren då det är den som släpper vid höga varvtal.

Jag har nog hamnat i fel forum :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Övervarvskydd är för mesar :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Veka ventilfjädrar är ett bra övervarvningsskydd... Det börjar fladdra innan kölvastängerna går av.... Om du har tur.... :lol:
Lindborg
Kontakt:

Inlägg av Lindborg »

Klart skiten är trimmad..

Åter till frågan!
Någon som har en aning om vad för transistor som bör användas?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nästan vilken tålig effekttrissa som helst fungerar. Överdimentionera både på ström och spänningssidan så håller det. Gjorde en elektronik dödare till en MC-motor en gång och använde en halstöddig vanlig bipolärtrissa. Har för mig att jag hade en BD809 eller iaf något liknande. 80-100V och 10A så håller den - det är för stort, MEN trist som tusan om trissan felar åt båda håller....
Skriv svar