Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..
Jag tycker att du ska kika på andras kod
http://www.piclist.com/techref/microchip/routines.htm
ta små kodstycken och testa... assembler för pic är ganska enkelt och logiskt, jag antar att du har databladet, där står alla kommandon och hur de fungerar.
/Johan
http://www.piclist.com/techref/microchip/routines.htm
ta små kodstycken och testa... assembler för pic är ganska enkelt och logiskt, jag antar att du har databladet, där står alla kommandon och hur de fungerar.
/Johan
tja igen ja fattar nada av länken åvan.. asså fins det inget mega enkelt att göra med den diod jag nu har? vill ba experimentera men aj hittaqr inte ett jota som e förståbart för mig på goggle eller nån annan stans.. nästa fråga e om jag vill börja lekkea med en el motor va e de hårdvarumessig som jag behöver till skilnad från dioden?
HEHE jo de funkade faktiskt efter ett tidigare inlägg.. men man ska väll itne klanka får hårt heller;)
aja nästa fråga lite intrecerad av att kunna reseta hela modulen eller rättare sagt kunna strta om utan att bryta strömmen.
jag har fått mina"nu 9 dioder" att blinka å skapa mönster dock behöver jag nog lite finslipning på kådandet.. de vart eniormt stort och onödigt.,
High PORTA.0
Delayms 70
Low PORTA.0
High PORTA.1
Delayms 70
Low PORTA.1
High PORTB.1
Delayms 70
Low PORTB.1
High PORTB.2
Delayms 70
Low PORTB.2
High PORTB.3
Delayms 70
Low PORTB.3
ock så vidare. ja fylde gansak snabt minnet på min pic.
ska låna en Hbrygga av min polare i morn å testa första exprimentet med en eller 2 motorer.. ska bli kul.
fast jag är som sagt jäkligt otålig så ja har frenetiskt letat efter nåt som jag skulle kunna använda i stället för h brygga. men ja kan itne allt för mycket.
PS. om jag glömt å tacka nån för ett svar så TUSEN TACK.. super glad för er hjälp.
aja nästa fråga lite intrecerad av att kunna reseta hela modulen eller rättare sagt kunna strta om utan att bryta strömmen.
jag har fått mina"nu 9 dioder" att blinka å skapa mönster dock behöver jag nog lite finslipning på kådandet.. de vart eniormt stort och onödigt.,
High PORTA.0
Delayms 70
Low PORTA.0
High PORTA.1
Delayms 70
Low PORTA.1
High PORTB.1
Delayms 70
Low PORTB.1
High PORTB.2
Delayms 70
Low PORTB.2
High PORTB.3
Delayms 70
Low PORTB.3
ock så vidare. ja fylde gansak snabt minnet på min pic.

fast jag är som sagt jäkligt otålig så ja har frenetiskt letat efter nåt som jag skulle kunna använda i stället för h brygga. men ja kan itne allt för mycket.
PS. om jag glömt å tacka nån för ett svar så TUSEN TACK.. super glad för er hjälp.
PicBasic Pro är de ett eget progrem eller? jag kör nämligen Proton
jag hadde sönder en ganska fin sterio/CDspelare. ja ittade en stegmotor i den. ja har ju inte lekt med vanliga motorer en ska göra de i kväll. men frågan e då e de väldans fel att börja med en stegmotor?
sen s¨å skulle jag vilja ha nåra tips osm meaterial till min robot. den ska ha nån slags av gummi larv fötter. min nuvarande ide är att ta en gummislang från ett bil hjul och sedan skära till å limma lite.
sendan så skulle jag har karossen i nåt material har itne bestämt mig en men jag har förslag på aluminium
jag hadde sönder en ganska fin sterio/CDspelare. ja ittade en stegmotor i den. ja har ju inte lekt med vanliga motorer en ska göra de i kväll. men frågan e då e de väldans fel att börja med en stegmotor?
sen s¨å skulle jag vilja ha nåra tips osm meaterial till min robot. den ska ha nån slags av gummi larv fötter. min nuvarande ide är att ta en gummislang från ett bil hjul och sedan skära till å limma lite.
sendan så skulle jag har karossen i nåt material har itne bestämt mig en men jag har förslag på aluminium