Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
[ALV]

Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..

Inlägg av [ALV] »

Hej jag är en kille som ska göra en robot kontrolerad med nåra olika typer av PIC.

De jag bör säga redan nu är att jag inte kan nåt alls om programering och inget om picar, men jag ser inte de som ett problem mer en att jag är
väldigt otålig och vill lära mig snabbt.
Jag har beställt 12 nya picar och ska ha dom för att styra min robot via ett styrsel schema programerat i C.

Jag hoppas på att få massvis med hjälp om hur jag kan tänkas gå till väga osv.:D

Om roboten:
Jag är inte helt klar med förarbetet men som sagt lite hjälp för att starta projektet vore inte fel.
Och allmän information är alltid välkommen.

Den ska vara i en ganska enkel i konstruktionen.
Till att börja med ska den enbart ha de två band som ska få den att ta sig framåt och sedan med utvecklingen av programering också kunna göra
flera saker, men det kommer senare i projektet.

De beställda PICarna heter mer exakt så här:

3x PIC16F84A-20/P
3x PIC16F84A-04I/P
3x PIC16F84A-04/P
3x PIC16F877A-I/P

Behöver:

En billig brännare till mina PICar.

Nån slags gummi aktigt band med refflor som den ska ha som larv fötter.
ca 5-6 cm breda lägnden har jag en så länge inte klurat ut va den ska ha.

2x elmotorer som styr banden. Tips om dom ska vara starka snabbaosv? Jag vill bara att robboten i sej ska vara stark inte märkvärt snabb.

Jag kommer naturligt vis att bidra med bilder och videoklipp på hur de går under eventuella försök och allmän framgång.
Vill ni ha andra bilder angående projektet så är det bara att fråga.

Som jag nämnde åvan hoppas på att få massvis med hjälp om hur jag kan tänkas gå till väga.

Om jag har utelämnat nån viktig information så säg gärna till så att jag kan göra det så lätt som möjligt för er att hjälpa till lite,9

MVH//Rille
Senast redigerad av [ALV] 24 augusti 2005, 15:32:56, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Dom här modellerna är i stort sett samma

PIC16F84A-20/P Går i max 20Mhz
PIC16F84A-04I/P Går i max 4Mhz Tål högre och lägre temp än den under
PIC16F84A-04/P Går i max 4Mhz För normal temp Runt 0-55 grader Står i databladen
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

Okej då var det som jag trodde:D men det är veäll en ganska bra grejj om man tine kan så mycket?
Om jag lär mig den ena så borde dom andra komma lite på häng liksom.
Sen den som står längs ner av dom är väll en större typ och kräver en annan sorts brännare. har jag helt fel så rätta mig
sprawl

Inlägg av sprawl »

Du har valt en processor som kanske inte är den mest optimala men som det bör finnas väldigt många exempel på hur man använder på nätet. Själv är jag en AVR:are och använder inte PIC.

Som vanligt så bör du börja med att lära dig och förstå hur man blinkar med lysdioder. När du verkligen förstår vad som händer och vilken kod som gör vad så är det dags att gå vidare. Tror det är ett för ambitiöst projekt att direkt gå på att bygga en robot. Bättre att ta små steg i taget.

/a
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror inte att en robot är för ambitiöst, det ska nog gå, bara man börjar med enkla saker, som att slå på och av en motor till exempel.

/Johan
sprawl

Inlägg av sprawl »

Jo det är möjligt. Vad jag menar är att det är bra att få grepp på alla detaljer först i receptet innan man "bygger" ihop en kaka. För att få förståelse för vad mikrokontrollern gör så är blinka med dioder ett bra exempel. För att styra motorn antar jag att man bör ha en H-brygga, beroende på vad för motorer man ska styra, och då är det ju lite mer komplicerat pga fler externa komponenter.

Men man måste ju dit någon gång för att kunna bygga en robot.

/a
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo det är sant, man får ta ett steg i taget och kanske inte ha allt för bråttom, då blir man bara besviken :)

ALV: har du skaffat programmerare osv ?

/Johan
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

strombom: nej ingen programerare.. om du menar en person som ska sköta det så har jag som sagt det itne.. om det är nån hård vara du syftar på så har jag det itne heller. som sagt jag har börjat med c i går och de går otroligt sakta frammåt.. vet inte riktigt vilket program jag ska använda. jag kör med borland c++ builderX enterprise edition just nu men de fins inte för mycket tutorials som jag kan tyda.

Va de gäller med att gå för fort fram så har jag natruligt vis tänkt på de där med diåden men de e ju en soimplare grej att göra om man kan läsa de e ju bara att gå igen forumet så har man ju en tutorial typ:D
men som sagt jag ska börja med dioder motorer a å lite sånt.. men jag tänkte köpa in rätt hördvara hoppas på att kunna få lite tips ang de.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du tänkt köpa en programmerare för PIC så kan jag rekommendera ISP-PRO.

Om du inte redan gjort det, så kan du kika lite på min (och Mullemecks) projektrapport på de robotar vi byggde i gymasiet, länken finns i min signatur. Ganska små saker, men principerna är ju samma även om du ska bygga en större.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

jag har redan spanat in dina projekt.. mycket imponerande.. fast den robot jag gillar mes av alla som jag hittat en så länge rär nBot

en programerare kan nån förklara ite lätt vad det är?`är inte de samma som en bränare som man branner picarna med?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo det är samma sak som man kallar brännare.

/Johan
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

Nej nån brännare/programerare har jag inte.. Någon som har ett tips om en man kan bygga eller köpa?
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

$tiff rekomenderade ju ISP-PRO
Andra har jag sett rekomendera Wisp628

Jag har inte använt nån utav dem, så jag vet inte hur bra/dåliga de är...
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

okej just nu så använder jag PicBasicPlus_2.1.3. en polare som holler på med pic sa att de skulle va en bra grej.. som sagt jag kan inget om programering alls å blir bara glad om jag för nåra svar på vad man kan tänkas använd/göra. på tal om kamera jag köpte en trådlös kamera till mitt bygga. så ja hoppas kulle använda den senare i projektet med.. läste att de va nån som la upp en tråd om kameror till robot.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

PicBasic är ett lätt språk att programmera i och lämpar sig bäst för nybörjare. Stansardprojekten som nybörjare är att koppla en näve lysdioder till mikrokontrollern och få dem att blinka i olika mönster. Det är ett utmärkt och lagom coolt sätt att förstå de mest grundläggande egenskaperna hos mikrokontrollern.

Trådlös kamera är väl inga problem, så länge du låter den agera som ensamstående enhet och inte blandar in mikrokontrollern i signalbehandlingen.
Skriv svar