Första roboten från början till slut. projekt ner lagt..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

har du kondensatorer vid kristallen som går till jord? de ska vara på ca 15-30 pF

/Johan
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

Japp de har jag till båda benen å sedan till gnd .

ja använder en JDM programerare. men som sagt de verkar konstigt för de funkade först sedan så lyser den bara nu.. om jag tar på kristallen så funkar de verkar som att jaqg gjordar på nåt sätt eller ja vet faktiskt inte.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Dra MCLR till Vcc med ett 10k motstånd. Hade samma problem en gång när jag lekte med PIC.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

Tackar..

nu har jag fått min diod att blinka. då e de väll bara att sätta sig å försöka lära sig programera.. basic kompilator har jag men ja kan itne basik är de nån som har nåt förslag på vad jag bör koncentrera mig på att plugga in till att börja med?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tycker att du ska kika på andras kod

http://www.piclist.com/techref/microchip/routines.htm

ta små kodstycken och testa... assembler för pic är ganska enkelt och logiskt, jag antar att du har databladet, där står alla kommandon och hur de fungerar.

/Johan
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

tja igen ja fattar nada av länken åvan.. asså fins det inget mega enkelt att göra med den diod jag nu har? vill ba experimentera men aj hittaqr inte ett jota som e förståbart för mig på goggle eller nån annan stans.. nästa fråga e om jag vill börja lekkea med en el motor va e de hårdvarumessig som jag behöver till skilnad från dioden?
sebbe

Inlägg av sebbe »

[ALV] skrev:hmm asså min diod blinkar ibland varför e de så`? bara jag nuddar kristallen så blinkar den men inte annars..

vad är felet nån som stött på samma problem?
det kanske glappar i exprement kortet

sebbe
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sebbe> Du kanske missade att jag skrev ett inlägg o han svarade tack o att det funka.

MCLR måste hållas hög om den är aktiverad i kontrollern. Den har en liknande funktion som reset på all annan elektronik lr?
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

HEHE jo de funkade faktiskt efter ett tidigare inlägg.. men man ska väll itne klanka får hårt heller;)

aja nästa fråga lite intrecerad av att kunna reseta hela modulen eller rättare sagt kunna strta om utan att bryta strömmen.

jag har fått mina"nu 9 dioder" att blinka å skapa mönster dock behöver jag nog lite finslipning på kådandet.. de vart eniormt stort och onödigt.,

High PORTA.0
Delayms 70
Low PORTA.0

High PORTA.1
Delayms 70
Low PORTA.1

High PORTB.1
Delayms 70
Low PORTB.1

High PORTB.2
Delayms 70
Low PORTB.2

High PORTB.3
Delayms 70
Low PORTB.3

ock så vidare. ja fylde gansak snabt minnet på min pic.:D ska låna en Hbrygga av min polare i morn å testa första exprimentet med en eller 2 motorer.. ska bli kul.

fast jag är som sagt jäkligt otålig så ja har frenetiskt letat efter nåt som jag skulle kunna använda i stället för h brygga. men ja kan itne allt för mycket.

PS. om jag glömt å tacka nån för ett svar så TUSEN TACK.. super glad för er hjälp.
evert2

Inlägg av evert2 »

Går det inte göra nån räknare för att räkna upp vilken pin som skall blinka? :roll:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

[ALV] Reset har du redan provat på, ofrivilligt? :)

Du kopplade MCLR via ett 10k motstånd till Vcc? (eller ngt annat högt motståndsvärde)
För att resetta så jordar du MCLR benet.
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

jaha så då var de därför de inte funka förut de bara resettades helatiden.

hmm nån räknare jag antar att du menar ett program som gör de där jag skrev åt mig.. nja de e utöver min kunskap en så länge.:D
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

räknare: loop i stil med for eller while... du har allt sådant i PICBasicPro Manualen...

Lika bra att kolla i den då det är lite specifikt för PICBasic... samt då det faktum att det är basic ;)

//Rille
[ALV]

Inlägg av [ALV] »

PicBasic Pro är de ett eget progrem eller? jag kör nämligen Proton

jag hadde sönder en ganska fin sterio/CDspelare. ja ittade en stegmotor i den. ja har ju inte lekt med vanliga motorer en ska göra de i kväll. men frågan e då e de väldans fel att börja med en stegmotor?

sen s¨å skulle jag vilja ha nåra tips osm meaterial till min robot. den ska ha nån slags av gummi larv fötter. min nuvarande ide är att ta en gummislang från ett bil hjul och sedan skära till å limma lite.
sendan så skulle jag har karossen i nåt material har itne bestämt mig en men jag har förslag på aluminium
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mitt förslag är att börja med något mindre.
Skriv svar