Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mrfrenzy »

Då får jag delge min anekdot som bevisar hur bra man kan nödbromsa med Saab 900.

Hade köpt en begagnad 900 och precis totalrenoverat bromsarna, gått igenom bromsoken med renoveringssats och putsat upp kolvarna, nya skivor och klossar runt om.
Jag körde i ca 100 km/h på en 2+1-väg utanför Nässjö. Hade kört ca 1km på den 1-filiga delen och från höger kommer då en ny fil som samtidigt är påfart vilket gör vägen 2-filig.
En ung grabb i en sprillans ny Volvo kör från påfarten rätt ut i vänsterfilen framför mig cirka 30 km/h, jag tryckte bromspedalen i botten, däcken skrek men bilen gick precis rakt fram och stannade en meter bakom Volvon.
Den unga föraren blev tämligen skärrad och körde in och parkerade i vägrenen.
Jag var väldigt glad att jag hade renoverat alla bromsarna innan jag började köra bilen.

Min Saab körde enligt gröna strecket. Volvon enligt röda strecket:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När det är skivbromsar bak, används fortfarande tryckreducerare till bakbromsarna?
Lika som när man har trumbromsar bak.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Saaben har inga sådana saker åtminstone, istället har den diagonala bromssystem och bromsoken/klossarna/skivorna är mindre där bak än fram.

Moderna bilar med ABS har ju nån form av justering så de kan indiviuellt justera varje hjul.

En sak kan man säga för saaben här, den hade kort inbromsningssträcka den också.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jaha. I fredags kom förångarkåpan i posten, äntligen! Nu har man spenderat helgen med att installera AC systemet eller? Nä.

En sak jag aldrig märkt är hur botten av förångaren sticker ut längre än resten av den. Nå det fick jag märka då jag försökte installera kåpan...
Bild

Så den passar inte, och jag tänker inte börja skära i en originaldel heller. Så nu blir det ett oigenomtänkt projekt till som drar ut på tiden...

Bild

Bild

Bild

Ja alltså jag provar slänga ihop en kåpa i glasfiber istället. Man kunde göra ett bättre jobb än vad jag gör, men jag tror detta blir acceptabelt efter lite arbete, lite större än originalet men blir säkert bra ändå...

Jag har ingen större erfarenhet av glasfiberarbete nä...
Skriv svar