Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mrfrenzy »

Då får jag delge min anekdot som bevisar hur bra man kan nödbromsa med Saab 900.

Hade köpt en begagnad 900 och precis totalrenoverat bromsarna, gått igenom bromsoken med renoveringssats och putsat upp kolvarna, nya skivor och klossar runt om.
Jag körde i ca 100 km/h på en 2+1-väg utanför Nässjö. Hade kört ca 1km på den 1-filiga delen och från höger kommer då en ny fil som samtidigt är påfart vilket gör vägen 2-filig.
En ung grabb i en sprillans ny Volvo kör från påfarten rätt ut i vänsterfilen framför mig cirka 30 km/h, jag tryckte bromspedalen i botten, däcken skrek men bilen gick precis rakt fram och stannade en meter bakom Volvon.
Den unga föraren blev tämligen skärrad och körde in och parkerade i vägrenen.
Jag var väldigt glad att jag hade renoverat alla bromsarna innan jag började köra bilen.

Min Saab körde enligt gröna strecket. Volvon enligt röda strecket:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När det är skivbromsar bak, används fortfarande tryckreducerare till bakbromsarna?
Lika som när man har trumbromsar bak.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Saaben har inga sådana saker åtminstone, istället har den diagonala bromssystem och bromsoken/klossarna/skivorna är mindre där bak än fram.

Moderna bilar med ABS har ju nån form av justering så de kan indiviuellt justera varje hjul.

En sak kan man säga för saaben här, den hade kort inbromsningssträcka den också.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jaha. I fredags kom förångarkåpan i posten, äntligen! Nu har man spenderat helgen med att installera AC systemet eller? Nä.

En sak jag aldrig märkt är hur botten av förångaren sticker ut längre än resten av den. Nå det fick jag märka då jag försökte installera kåpan...
Bild

Så den passar inte, och jag tänker inte börja skära i en originaldel heller. Så nu blir det ett oigenomtänkt projekt till som drar ut på tiden...

Bild

Bild

Bild

Ja alltså jag provar slänga ihop en kåpa i glasfiber istället. Man kunde göra ett bättre jobb än vad jag gör, men jag tror detta blir acceptabelt efter lite arbete, lite större än originalet men blir säkert bra ändå...

Jag har ingen större erfarenhet av glasfiberarbete nä...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Okej, jag har gjort klart kåpan. Jag bestämde mig för att "täcka" den med CTK Elastic F6 matta som har en aluminium yta, den ska klara 150 grader så det tror jag räcker där den sitter. Sedan tejpade jag alla skarvar med aluminiumtejp. Kåpan borde nu vara ganska bra på att hålla värmen från motorn borta från förångaren.

Bild

Kompressorns baksida också.
Bild

Bild

Kondensorn installerad och ansluten.
Bild

Bild

Kompressorn fick 100ml olja, förångaren 50ml, torkfiltret 50ml och kondensorn 30ml, totalt 230ml PAO68 olja. Det enligt Townsends webbsidan.

Jag fick dock ett par sista minuten överraskningen idag. Till exempel Parker-torkfiltret som jag köpte där för ett tag sen med diverse andra delar.. Kompressorn var ju udda och sen visade det sig att torkfiltret inte passade heller! Ena anslutningen är en hona, medan båda egentligen ska vara hane för att fungera med slangarna jag fick. Jag ville bara inte ta bort skyddspluggarna förrän i sista stund, så jag kontrollerade aldrig passformen i förväg.

Så jag hade verkligen, verkligen tur att Saab900go.com skickade med ett gratis torkfilter tillsammans med mitt slangkitt och de andra AC-tillbehören... Tack för det!

Efter att ha bytt torkfiltret och försökt lista ut hur slangarna skulle dras, så är allt nu på plats och fastspänt. Originalutförandet hade haft alurör den sista biten till kondensorn, men det här kittet använder enbart slangar, så jag fick improvisera. Det här ser okej ut. Hoppas jag. Jag får väl se när jag monterar tillbaka stötfångaren. Jag tror att allt borde få plats utan problem.

Bild

Nu är det äntligen dags att koppla in vakuumpumpen!

Bild

Och slangen från spånsugen bredvid vakuumpumpen är där för att suga bort oljedimman som pumpen avger. Jag vill inte att allt ska täckas av ett tunt lager olja.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

olja från pumpen eller från själva systemet ?
Skriv svar