Sen jag vill bli bättre på att reparera bilar, lära mig mera om motorer och skruvande osv. En äldre bil känns lättare att jobba på, lättare att förstå och lära sig på. Och förstås desto mera man kan göra själv hemma, desto mera pengar sparar man.
Det föll på en Saab för de tillverkades lokalt i stora mängder, har en dedikerad community i Sverige och Finland och resten av världen. Det är en bra bil således då man tänker på tillgång till kunskap och reservdelar. Dom är dessutom speciella bilar med stor körglädje.
Förra sommaren då körde jag hem denna från södra Finland. Jag tog tåget ner och körde upp den. Bilen tillverkades i Finland, Nystad slutet av 1989 rullade den ur fabriken, årsmodell 1990 alltså.
Säljarens bilder:

Lite rost fanns men inte så farligt med tanke på åldern tyckte jag.
Påväg hem:

Ca 400km senare
Fick med ett set med vinterdäck som är nästan nya. Jag kör inte bilen på vintern personligen, detta blir hädanefter en sommarbil. Om vi nånsin slutar salta vägarna kan det ändras. Däcken passar Mazdan dock så jag kommer kränga av dom och sälja fälgarna.

Fick även några högtalare och sånt, inget vidare hög kvalité men jag är ingen audiofil så det duger säkert. Jag har snarare ett väldigt dåligt öra för ljudkvalitét.

Det var då dag 1 som Saabägare.