olof_n skrev:
Du har lösa Atmega8 kretsar och en AVRISP MK II programmerare.
Ja det har jag.
Du har stället massor av frågor kring hur man programmerar lösa kretsar med en ISP-programmerare ändå ska du köpa ett UNO-kort och använde det i kombination med din programmerare?
Japp.
Nu har jag inte köpt detta UNO-kort. Kinesen som jag köpte det av tog inte betalt. Han skickade det bara.
AVR ISP MK II fick jag gratis.
Det har förklarats i tidigare inlägg/trådar att kretsen måste konfigureras och att Arduino IDE:et måste konfigureras för varje "icke standard" krets man använder.
Det har jag noterat. Nu behöver jag bara byta "board" som fungerar med ATmega8.
Du kan få en Atmega8 med extern 16Mhz kristall att fungera OM du väljer rätt alternativ i tools -> Boards.
Det vet jag och det kommer jag göra.
Observera att du inte sen kan montera ut kretsen ur UNO-kortet och köra utan kristall när alla "fuses" är satta för extern kristall. Men det har också förklarats tidigare.
Japp. Jag kommer montera det så här, dock utan dom 3 gula kablarna och den gröna kabeln:
Och jag kommer använda den så här:
ATmega8
ATmega168/328
Allt tjat om bootloader och också besvarats gång på gång.
Men nu är det ju avklarart. Jag behöver ju bara välja "board" beroende om jag väljer ATmega328 eller ATmega8. Har jag ATmega328 så väljer jag UNO. Har jag ATmega8 så väljer jag Arduino NG.
Därför behöver jag inte fundera något på just att ladda ner någon bootloader från nätet.
Nonsens uttalande, inte för att vara taskig men det känns nästan som du driver med oss på det här forumet

En bootloader har väll olika versioner också? Eller finns det bara en bootloader av en version?
Det är så jag tänkte iallafall.