Kan köra en ren/naken arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Kan köra en ren/naken arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Enligt denna manual på tuben så installerar han inte en bootloader i Arduino filerna.
Är det så att om man kör med AVRISP MK II så behöver man inte hålla på med bootloaders hit och dit. Det är bara bränna dit en bootloader utan att ens tänka någon tanke på viket processor man kör? :)

Eller måste jag ändra board från UNO till detta:
Tools -> Board -> Arduino NG /W ATmega8
Trots att jag har en UNO?

I denna manual använder filmaren ATmega328P-PU som processor. Jag tänkte använda en ATmega8-16PU på UNO.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Passar Atmega8 i UNO? Dvs är mega8 och mega 328 pinkompatibla?
Värt ätt tänka på är att vissa PU modellerna inte stöds i Arduino orginalutförande. Det finns dock lösningar på det med.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu när du har en programmerare och har förstått det stora i ISP, varför hålla på att klydda med en bootloader då ?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jonaz skrev:Passar Atmega8 i UNO? Dvs är mega8 och mega 328 pinkompatibla?
Värt ätt tänka på är att vissa PU modellerna inte stöds i Arduino orginalutförande. Det finns dock lösningar på det med.
Japp det är dom.
Hur menar du "inte stöds"?
Glenn skrev:Nu när du har en programmerare och har förstått det stora i ISP, varför hålla på att klydda med en bootloader då ?
Man måste ju ha en bootloader eller hur?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Al_Bundy skrev:Eller är det så att man måste ha en viss bootloader för varje miljö t.ex att Arduino IDE och AVR studio använder sig inte av samma bootloader? Nee, säg inte det. :(
AVR studio använder ingen bootloader alls!! Den använder funktioner som finns i chipet från fabrik..
Vänta sen bara tills du får se någon kunna sätta brytpunkter och singelstepa sin kod, och live kunna se vad som händer. Då kommer du springa och köpa en JTAG programmerare direkt :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tror jag håller mig till Arduino. :)
Nu måste jag invänta till min Arduino UNO kommer på posten.
Senast redigerad av hcb 12 november 2013, 21:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Onödig kommentar borttagen - hcb
olof_n

Inlägg av olof_n »

Du har fått flera sidor med svar på dina frågor i ett flertal inlägg ändå kommer samma frågor tillbaka.

Du har lösa Atmega8 kretsar och en AVRISP MK II programmerare.
Du har stället massor av frågor kring hur man programmerar lösa kretsar med en ISP-programmerare ändå ska du köpa ett UNO-kort och använde det i kombination med din programmerare?

Det har förklarats i tidigare inlägg/trådar att kretsen måste konfigureras och att Arduino IDE:et måste konfigureras för varje "icke standard" krets man använder.
Du kan få en Atmega8 med extern 16Mhz kristall att fungera OM du väljer rätt alternativ i tools -> Boards.
Observera att du inte sen kan montera ut kretsen ur UNO-kortet och köra utan kristall när alla "fuses" är satta för extern kristall. Men det har också förklarats tidigare.
Allt tjat om bootloader och också besvarats gång på gång.
Dom lär ju ha den bästa bootloadern istället för den hemma gjorda bootloadern som finns tillgängligt till Arduino.
Nonsens uttalande, inte för att vara taskig men det känns nästan som du driver med oss på det här forumet :)
Premix

Inlägg av Premix »

Olof_n :tumupp:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

olof_n skrev: Du har lösa Atmega8 kretsar och en AVRISP MK II programmerare.
Ja det har jag.
Du har stället massor av frågor kring hur man programmerar lösa kretsar med en ISP-programmerare ändå ska du köpa ett UNO-kort och använde det i kombination med din programmerare?
Japp.
Nu har jag inte köpt detta UNO-kort. Kinesen som jag köpte det av tog inte betalt. Han skickade det bara.
AVR ISP MK II fick jag gratis.
Det har förklarats i tidigare inlägg/trådar att kretsen måste konfigureras och att Arduino IDE:et måste konfigureras för varje "icke standard" krets man använder.
Det har jag noterat. Nu behöver jag bara byta "board" som fungerar med ATmega8.
Du kan få en Atmega8 med extern 16Mhz kristall att fungera OM du väljer rätt alternativ i tools -> Boards.
Det vet jag och det kommer jag göra.
Observera att du inte sen kan montera ut kretsen ur UNO-kortet och köra utan kristall när alla "fuses" är satta för extern kristall. Men det har också förklarats tidigare.
Japp. Jag kommer montera det så här, dock utan dom 3 gula kablarna och den gröna kabeln:
Bild

Och jag kommer använda den så här:
ATmega8
Bild

ATmega168/328
Bild
Allt tjat om bootloader och också besvarats gång på gång.
Men nu är det ju avklarart. Jag behöver ju bara välja "board" beroende om jag väljer ATmega328 eller ATmega8. Har jag ATmega328 så väljer jag UNO. Har jag ATmega8 så väljer jag Arduino NG.
Därför behöver jag inte fundera något på just att ladda ner någon bootloader från nätet. :)
Nonsens uttalande, inte för att vara taskig men det känns nästan som du driver med oss på det här forumet :)
En bootloader har väll olika versioner också? Eller finns det bara en bootloader av en version?
Det är så jag tänkte iallafall.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Al_Bundy skrev:
Glenn skrev:Nu när du har en programmerare och har förstått det stora i ISP, varför hålla på att klydda med en bootloader då ?

Nej, den behöver du ju bara om du ska köra arduinos puckade "jag måste kunna uppdatera mej själv över USB" guck.. det är iofs möjligt att bootloadern gör nåt mer, men om du programmerar "en lös" MCU utan att blanda in arduino så har du ju ingen bootloader.

Jag är inte så hemma på arduino (även om jag har ett par stycken) men det ska väl i princip gå att kompilera samma program "på riktigt" och sen lägga in hexfilen direkt i din MCU.

Om du ändå har rationaliserat bort resten av arduinokonceptet genom att köpa en riktig programmerare och bygger nåt baserat på en en lös MCU så förstår jag inte varför du ska blanda in bootloadern över huvud taget.. du borde väl till och med kunna använda arduino-IDE'n om man nu skulle vilja det (vilket jag inte förstår varför, jag hatar den)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Al_Bundy skrev: Nu har jag inte köpt detta UNO-kort. Kinesen som jag köpte det av tog inte betalt. Han skickade det bara.
AVR ISP MK II fick jag gratis.
Så du köper en pryl men skiter i att betala. Det brukar kallas snatteri om det är i en vanlig butik. Knappast något att skryta om.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det var inte snatteri. :doh:
I så fall så är du också snattare när folk inte skickar varar till dig dom du har beställt.

Jag hade beställt en Arduino UNO från Kina, där dom tillverkas PÅ RIKTIGT.
Men kinesen skickade inte packetet enligt spårningsnummret. Jag försökte få kontakt med Kinesen men Kinesen sa bara samma sak hela tidne (autosvar) eller sa inget. Så då stängde jag orden av ren surhet.

Men kinesen hade skickat orden ändå. :D
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Glenn skrev:
Al_Bundy skrev:

Nej, den behöver du ju bara om du ska köra arduinos puckade "jag måste kunna uppdatera mej själv över USB" guck.. det är iofs möjligt att bootloadern gör nåt mer, men om du programmerar "en lös" MCU utan att blanda in arduino så har du ju ingen bootloader.

Jag är inte så hemma på arduino (även om jag har ett par stycken) men det ska väl i princip gå att kompilera samma program "på riktigt" och sen lägga in hexfilen direkt i din MCU.

Om du ändå har rationaliserat bort resten av arduinokonceptet genom att köpa en riktig programmerare och bygger nåt baserat på en en lös MCU så förstår jag inte varför du ska blanda in bootloadern över huvud taget.. du borde väl till och med kunna använda arduino-IDE'n om man nu skulle vilja det (vilket jag inte förstår varför, jag hatar den)
Det är väll AVR-ISP MK II som bränner över bootloadern?
Bootloadern väljs beroende på villken "board" man använder. Har jag ATmega8 på en UNO så ska jag använda "Arduino NG /W ATmega8", trots att en ny UNO använder sig av ATmega328. :)

Hade jag inte en AVR-ISP MK II så hade jag fått hållt på med att klistra och klistra texter och koder i Arduino IDE.
Håller med att Arduino IDE är billig och enkelt. Dom borde uppdatera den som göra den mer som code-blocks. Inte ecplise som är ett vidrigt verktyg. Segt!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

*suck*

AVR-ISP bränner inte över bootloadern, den lägger in/bränner in ALLA hexkoder du kan hitta på till den. Och ja, du kan lägga in en bootloader med den - men du kan lika gärna lägga in vad som helst icke-Arduino-program i ATmegan.

Bootloadern är fortfarande ingen magisk funktion, det är bara ett program med en specifik funktion, precis som så många andra program är.

I mina ögon är det något allvarligt fel när man skaffar sig en AVRISP mk. 2 för att lägga in bootloadern till Arduino, jag kunde förstå om det var så att en uppgift enbart kunde lösas under Arduino-systemet men det råder ju koncensus om att Arduino-konceptet är stympad i förhållande till en "rå" ATmega, alltså kan man inget i Arduino som man inte kan med en "rå" ATmega - medan man kan en hel del extra med en "rå" ATmega som man inte kan i en Arduino.

Och förstå mig rätt: DU är ett perfekt exempel på att Arduinos pedagogiska verktyg saknar en hel del.

Jag kan fint acceptera Arduino som "lätt att komma igång med" men sedan? Det verkar definitivt inte vara lättare att fatta hur µC i gemen fungerar och någon fabriksstandard kommer det definitivt inte att bli heller, språket innehåller en massa extrafunktioner som ska göra allting lättare - men kvaliteten kan vara "tveksam" och väldigt många av dom finns även utan att blanda in Arduino.

Och nej, kvaliteten av mycket av den mjukvara man finner på nätet blir inte bättre för att det inte är Arduino - men den blir inte sämre heller av den orsak, grejen är att den faktisk finns och kan portas till det projekt man håller på med om man håller sig till ANSI C.

För varje fråga du kommer med inom µC ser jag vilken fel vinkel du har landat på, du har inget överblick över vad du jobbar/lekar med och det är ledsamt, jag tror att du, med en förståelse för hur det hela faktisk fungerar, kunde bli en av dom med riktigt roliga projekt som har intressanta vinklar som jag lägger på minnet.

Ungefär som Tekko är i mina ögon: ganska egen, saknar lite kunnande som jag ser som naturligt (sannolikt pga. min utbildning och yrkeserfarenhet + eget lekande) - men ändå tar vägar som jag ibland finner mycket intressanta.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Men om man ska använda en så naken arduino som möjligt (borde ju rent tekniskt inte vara en arduino utan bara en microprocessor men skit samma) varför ska man då ha bootloadern? Och varför en extern programmerare. Det går ju som jag förstår det att använda arduinon som ISP?
Trodde hela iden med att bygga en naken microprocessor var att man programmerat ett programmet och testat så det funkar och när man är klar med vad man vill att den ska göra bygga en enhet med bara de komponenter man behöver.

Sen till något helt annat köper man något och sen klagar på att man inte får det kräver pengarna tillbaka och sen får man saken. Är man inte ärlig då och kontaktar säljaren?
Hur gör ni andra min samvete skulle då säga till trotts att jag inte är jätte empatisk.
Skriv svar