Kan köra en ren/naken arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Kan köra en ren/naken arduino?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

När jag kollar på denna bild så är det en ATmega8 som sitter fast på en breadboard med ett motstånd, några kondensatorer och en kristall. Vad gör dessa för nytta? Kan man inte bara köra en arduino helt ren/naken?

Är detta möjligt om processorn hade varit programmerad i AVR-studio?

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Kan köra en ren/naken arduino?

Inlägg av PeterH »

Har du kollat databladet för Atmega8? Antar att kristallen och kondingarna är för klockan till kretsen och att motståndet är för att sätta reset-ingången hög...
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Atmega328 kan köras utan extern oscillator, den inbyggda är dock inte särskilt exakt.

Reset är dragen hög med ett internt pull-up, så det går att skippa det externa med om det är en störfri miljö.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag märker att vissa har mer komponeter på sin barebones arduino.
Det är sånt som gör en förvirrad. Då får man typ tankar att man kan köra arduinon helt naken.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, fast nu är det ju en Atmega8, så då är nog databladet det bästa att konsultera...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför kallar du Atmegan för Arduino?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

PeterH skrev:Har du kollat databladet för Atmega8? Antar att kristallen och kondingarna är för klockan till kretsen och att motståndet är för att sätta reset-ingången hög...
Sånt där borde vara inkluderat in ATmega8.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

säter skrev:Varför kallar du Atmegan för Arduino?
För enligt mig så är Arduinon själva "mjukvaran/operativsystemet" som sitter på ATmegan.
!Innan hela forumet hoppar på mig nu så vill jag bara göra detta klart!

Jag VET att det bara sitter "ettor och nollor" på metallen i processorn och inte C-kod/Arduino-kod.
Jag vet att kalla Arduino för operativsystem är felaktigt. Men när man har programmerat en ATmega med Arduino miljön till exempel Arduino IDE...så blir denna ATmega en ardruino enligt mig.
Jag vet att det ger samma "ettor och nollor" om man använder Arduino IDE eller AVRstudio.
Arduino IDE är bara ett annat sätt att skriva koden, men resultatet blir samma sak.

NU! Kan ni hoppa på mig :)
PeterH skrev:Ja, fast nu är det ju en Atmega8, så då är nog databladet det bästa att konsultera...
Okej! Jag ska ge mig på det och försöka om jag hittar något.
Jag ogillar verkligen när företag har bakat in exakt allt i en PDF fil. Men det är väll bara svälja och acceptera antar jag.

Edit:
ATmega328 verkar också kopplas likt, dock utan motståndet
http://www.instructables.com/id/Burning ... /?ALLSTEPS
Senast redigerad av Al_Bundy 9 november 2013, 22:37:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kondensatorena på kristallen vill man inte inkludera i kislet. Tar massa kiselyta att göra kondensatorer i kislet.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Här är en som skippar kristallen på sin ATmega8:

http://todbot.com/blog/2009/05/26/minim ... h-atmega8/

:humm:
Senast redigerad av Al_Bundy 9 november 2013, 22:50:13, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja det går att skippa kristallen. Det har redan sagts.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Är kondensatorerna också nödvändiga?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Står i databladet. Men beror helt på vad dom är till för. Är det för kristallen så är känns det ju dumt att ha dem där om man kör med den inbyggda.... Men är det avstörning skulle inte jag plockat bort dem. Sedan finns de dom som behöver ha externa kondingar för den interna kristallen om jag inte minns fel? Låter det vara osagt och hänvisar till databladet istället.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

elf98 skrev:Atmega328 kan köras utan extern oscillator, den inbyggda är dock inte särskilt exakt.

Reset är dragen hög med ett internt pull-up, så det går att skippa det externa med om det är en störfri miljö.
Vad menar du med att den inbyggda oscillatoren är inte exakt? Blir det ojämn timing om man kör en delay-funktion eller ATmegan jobbar inte konstant?

Vad menar du med störningsfri miljö? Jag vet vad en störning är.
Menar du att motståndet är där för att riskera så inte Reseten kopplas till Vcc eller det blir kortslutning?
Min Arduino strängar av sig själv om jag råkar koppla GND med VCC, utan motstånd i mellan.

Tror du jag kan skippa kondensatorerna också?
Kan du ge ett exempel på varför dessa är nödvändiga om dessa skyddar mot störningar?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

danielr112 skrev:Står i databladet. Men beror helt på vad dom är till för. Är det för kristallen så är känns det ju dumt att ha dem där om man kör med den inbyggda.... Men är det avstörning skulle inte jag plockat bort dem. Sedan finns de dom som behöver ha externa kondingar för den interna kristallen om jag inte minns fel? Låter det vara osagt och hänvisar till databladet istället.
Jag har tittat i databladet men vet inte vad jag ska titta efter.
Jag ska bygga en "Arduino", som jag kallar det, av en ATmega328 som kan skicka serial data till en ATmega8.

ATmega8 ska bara kontrollera en DS18B20 temperatursensor och ett enkelt tvävägsrelä och skicka serial data till ATmega328 som läser upp text på en 5110 Nokia LCD :)

Annars håller jag bara på med enkla saker så som enkla styrningar. Typ räkna hastighet på en roterad axel och skicka upp datan till en display eller räkna ut hastigheter eller väga saker.

Det är vad jag håller på med :)
Skriv svar