Bil batterin
Jag pratar om underhållsladdning av t ex husvagnsbatteriet under färd, det behövs inte 100 A till det! I min bil är generatorn på 120 A (1,7kW) och som tur är går aldrig all den strömmen till batteriet för då skulle det inte bli långlivat. Inte i något fall går hela generatorns produktion till batteriet. Men en vinterdag när klimatanläggningen, elrutor, elspeglar, elsäte belysning, torkare mm är på så går det ganska stora strömmar men då direkt till förbrukarna inte så mycket till batteriet.
Visst behövs det ström vid underhållsladdning! Strömmen är proportionell till spänningen och bestäms av hur pass urladdat batteriet är (den inre resistansen). Det kan initialt behövas många ampere för att upprätthålla t ex 13,75 Volt över batteriet om det är nere. Mot slutet av laddningen däremot går strömmen ner till nästan noll.
Oerlikon har en liten sida med kurva om batterier som jag tycker klargör mycket: http://www.accuoerlikon.com/pdf/discharge.pdf
Genom att studera denna kan man också förstå att det inte kan vara några större energier som flyttas mellan ett fulladdat startbatteri och en urladdad förbrukarbank vid laddning.
Genom att studera denna kan man också förstå att det inte kan vara några större energier som flyttas mellan ett fulladdat startbatteri och en urladdad förbrukarbank vid laddning.
Det är ett alldeles utmärkt dokument som handlar om stationära batterier vilka inte har riktigt samma karakteristik som andra typer t ex traktionära eller start batterier. Stationära batterier används som backup till diverse datasystem, larm, nödbelysning och annat liknande. De olika batteri typernas inre uppbyggnad medger i vissa fall djupurladdning och i andra fall endast ett stort men kortvarigt strömuttag och har samtidigt olika karakteristik och krav på hur dom bör laddas.