Bil batterin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet inte vad du har för bil. Men jag är med van vid storlekar upp till 70A och det är långt ifrån allt det som går till batteriet. Så att det går 100A till sekundärbatteriet verkar lite väl häftigt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag pratar om underhållsladdning av t ex husvagnsbatteriet under färd, det behövs inte 100 A till det! I min bil är generatorn på 120 A (1,7kW) och som tur är går aldrig all den strömmen till batteriet för då skulle det inte bli långlivat. Inte i något fall går hela generatorns produktion till batteriet. Men en vinterdag när klimatanläggningen, elrutor, elspeglar, elsäte belysning, torkare mm är på så går det ganska stora strömmar men då direkt till förbrukarna inte så mycket till batteriet.
Bonzo

Inlägg av Bonzo »

Vid underhållsladdning behövs nästan ingen ström och därför blir det inget spänningsfall och ingen booster behövs. Problemet är flera stora urladdade batterier som ska laddas upp på rimlig tid. I en båt eller husbil där motorn inte är igång hela tiden som i en bil.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Visst behövs det ström vid underhållsladdning! Strömmen är proportionell till spänningen och bestäms av hur pass urladdat batteriet är (den inre resistansen). Det kan initialt behövas många ampere för att upprätthålla t ex 13,75 Volt över batteriet om det är nere. Mot slutet av laddningen däremot går strömmen ner till nästan noll.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Underhållsladdnig är när man bara laddar för att kompensera för självurladdning. Bonzo har rätt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Underhållsladdning är absolut inte någon statisk process! Underhållsladdning har en spänningsreferens att arbeta efter men naturligtvis också en strömbegränsning. Jag var tydligen lite oklar på den punkten.
Bonzo

Inlägg av Bonzo »

Oerlikon har en liten sida med kurva om batterier som jag tycker klargör mycket: http://www.accuoerlikon.com/pdf/discharge.pdf

Genom att studera denna kan man också förstå att det inte kan vara några större energier som flyttas mellan ett fulladdat startbatteri och en urladdad förbrukarbank vid laddning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I en bil har man kostant spänning inget annat.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är ett alldeles utmärkt dokument som handlar om stationära batterier vilka inte har riktigt samma karakteristik som andra typer t ex traktionära eller start batterier. Stationära batterier används som backup till diverse datasystem, larm, nödbelysning och annat liknande. De olika batteri typernas inre uppbyggnad medger i vissa fall djupurladdning och i andra fall endast ett stort men kortvarigt strömuttag och har samtidigt olika karakteristik och krav på hur dom bör laddas.
Skriv svar