Bil batterin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Bil batterin

Inlägg av Lundsten »

någon som har en bra ide? jag vill ha 2st batterin i bilen men man ska bara kunna ladda ur ett när man står still mn det ska laddas när man kör igen....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En gammal hederlig batteriavskiljare

Bengt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Frågan är som vanligt.

Inlägg av bengt-re »

Varför skall du ha två batterier ? Och vad är det som skall dra ström när bilen står still ?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

Bild

skiljerelän finns i båtshopar..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26638
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag skulle koppla skiljerelät till oljetryckskontakten, då kopplas de inte ihop innan motorn kör. Detta ger att ett totalt tomt sekundär batteri inte stjäl startströmmen innan motorn ruller, jag hade till och med lagt till en fördröjning på kanske 10 sek också, då hinner motorn att komma igång ordentligt.

Men sen är jag rätt petig också, det fungerar nog lika bra med att styra med tändningen om man bara är säker på att sekundärbatteriet aldrig går ner på 0 vilket ju faktisk skadar batteriet allvarligt.....
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Styra reläet över oljetryckskontakten är en idé, jag skulle nog använda generatorns kontroll lampa, då skulle jag vara säker på att batteriet blev inkopplat när laddningen startat.
När man kopplar så här får man inte missa att det bakre batteriet måste stå i ett kapslat utrymme som är väl ventilerat, det bakre batteriet kommer att laddas ganska hårt så mycket gaser kommer från det.
Är det en bil som ska besiktas kan besiktningen ha synpunkter på placering av batteriet och hur det är fastsatt.
Använd kraftiga kablar mellan batterierna och dra även en minuskabel det kan uppstå höga strömmar vid start.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

En vettig lösningen

Inlägg av bengt-re »

Och om du vill batteriet i bakdelen av bilen så satsa på ett optima batteri. Dessa batterier är visserligen ganska dyra, men går att montera på valfritt sätt så det gör det fullt möjliget att bulta batteriet stående emot ryggstödet (om bilen inte har fällbart baksäte). Använd riktiga polskydd om du sätter batteriet så att det finns minsta risk att något kan komma åt det så blir säkerheten bättre och bilprovningen nöjd. Det är hemska krafter om man orsakar en ordentlig kortslutning i ett friskt och starkt batteri. Jag läste ett test där man fick kortslutningsström på ungefär 2kA på en optima red top. det är väldigt mycke och kan ställa till rejäl oreda..
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Inlägg av Lundsten »

ja jag ska ha batteriet till tv och lyse när bilen står still.. men klarar generatorn i bilen att ladda 2st batterin?? och hur stort kan det andra batteriet vara?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan ju använd mer eller mindre inteligenta lösningar. En variant skulle kunna vara att mäta batteri späningen på primärbatteriet. Om den går under 14V eller vad man nu väljer. Så kopplar man ur sekundär batteriet en stund för att få laddning på det ordinarie batteriet. En mar avancerad varian skulle vara någon typ av stepdown. Då kan man ställa maxbelastning på generatorn. Men om du instalerar en volt- och/eller ampere-meter. och möjlighet att bruta laddningen på sekundär batteriet vid behov så räcker det nog. Om ens det behövs.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vet inte vad du har för generator men den kommer och ladda med full effekt så länge det behövs, allt beror på hur länge du tänker köra och hur urdraget bakre batterier är.
Storleken på batteriet har ingen större betydelse förutom att desto större det är lite längre tid att ladda det.
Hade husvagnsbatteriet koppla via ett relä och det fungerade utan problem.

Risken finns att du får två halvladdade batterier om du bara har ett relä som avskiljare vid kortare körning.
Är det en husbil kan du väl ha en lös laddare att koppla in.
Det finns en del lösningar med dioder och reläer som man använder i båtar.
Har du en båtaffär inom räckhåll gå då och prata med dom, det är ett vanligt problem på båtar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man har en husvagn så begränsar antagligen kabelresistansen hur mycket ström husvagns batteriet tar. Det är inte någon bra lösning.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Danei>> Vadför inte då, berätta?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att laddningen begränsas av en kabel resistans?
Du får visserligen inga problem i bilen. Men husvagns batteriet har du inte koll på hur mycket laddning det får. Det laddas helt enkelt inte så effektivt som det borde. Det finns en anledning tilll att det finns laddare som ska höja spänningen till husvagnsbatteriet under körning.
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Inlägg av Lundsten »

men generatorn ska väl inte kunna överbelastas lr?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Där har du rätt, på grund av spänningsfallet i kabeln så kommer det ta längre tid att ladda batteriet i bak men eftersom man laddar med konstant spänning så sjunker strömmen desto mer man uppnår batterispänning, lägre ström innebär mindre spänningsfall.
Detta kan ses som positivt för det är mindre risk att startbatteriet laddas ur.
Nu innebär oftast förflyttning av en husvagn flera timmars körning så att få det fulladdat är inget större problem.
Desto kraftigare kabel man drar från generatorn till husvagnen desto mindre spänningsfall.
Drog själv en sexkvadrats kabel och kunde mäta 0,5 till 2 volts spänningsfall vid 4-10 amperes laddström på husvagnsbatteriet, kopplade sedan in kylskåpet i vagnen vilket drog en hel del ström, hade aldrig problem med urladdat batteri i vagnen.
Skriv svar