MiaM skrev: ↑8 maj 2025, 17:10:30Annat sidospår: Det verkar som att en del nya bilar har elmanövrerad handbroms. Undrar hur det kommer fungera långsiktigt?
Alla nyare Volvo har elektrisk handbroms, osäker på när det infördes men bör varit i mitten av 2010 talet beroende på plattform så det är inte bara några bilar… Torde väl vara så på alla elbilar också
Mekaniken torde fungera rätt väl men jag råkade ut för kabelbrott och gissningsvis var det inte ett ovanligt fel då teknikern på märkesverkstaden tog felet osett. Brukade oftast gå att press-skarva men i mitt fall blev det en ny ksbelmatta till bakhjulet (gick på garanti)
DennisCA skrev: ↑8 maj 2025, 08:23:54Behöver byta handbromswire på höger sida då den kärvar, har försökt motionera den igår men den vill inte bli bättre så dags för en ny. Men det verkar aldrig vara så lätt som man tror.
Undrar om man skulle kunna ha något som ser ut som en korsning mellan en wire och en piprensare fast med stålborstar, som man skulle kunna köra genom omslaget på en handbromswire för att få bort rost eller vad som nu gömmer sig däri. Sen i med ny innerwire.
Problemet med det är väl mest att dom normalt har pressade nipplar i ändarna så du kan inte få isär dom.
Annat sidospår: Det verkar som att en del nya bilar har elmanövrerad handbroms. Undrar hur det kommer fungera långsiktigt?
Min erfarenhet är att elektrisk handbroms har mindre problem än mekanisk, framförallt för att de alltid används och inte rostar fast. Om man sköter om bromsoken och inte låter de börja kärva så verkar motor och mekaniken lätt hålla 30 000 mil. (erfarenhet från PSA och VAG)
Problemet är väl oftast att det läcker in vatten i dom och dom pajar på det sättet, kanske inte är lika vanligt som andra handbromsproblem, men desto dyrare att fixa.