Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
grottan
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av grottan »

MiaM skrev: 8 maj 2025, 17:10:30Annat sidospår: Det verkar som att en del nya bilar har elmanövrerad handbroms. Undrar hur det kommer fungera långsiktigt?
Alla nyare Volvo har elektrisk handbroms, osäker på när det infördes men bör varit i mitten av 2010 talet beroende på plattform så det är inte bara några bilar… Torde väl vara så på alla elbilar också

Mekaniken torde fungera rätt väl men jag råkade ut för kabelbrott och gissningsvis var det inte ett ovanligt fel då teknikern på märkesverkstaden tog felet osett. Brukade oftast gå att press-skarva men i mitt fall blev det en ny ksbelmatta till bakhjulet (gick på garanti)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36309
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 8 maj 2025, 17:10:30
DennisCA skrev: 8 maj 2025, 08:23:54Behöver byta handbromswire på höger sida då den kärvar, har försökt motionera den igår men den vill inte bli bättre så dags för en ny. Men det verkar aldrig vara så lätt som man tror.
Undrar om man skulle kunna ha något som ser ut som en korsning mellan en wire och en piprensare fast med stålborstar, som man skulle kunna köra genom omslaget på en handbromswire för att få bort rost eller vad som nu gömmer sig däri. Sen i med ny innerwire.
Problemet med det är väl mest att dom normalt har pressade nipplar i ändarna så du kan inte få isär dom.
Annat sidospår: Det verkar som att en del nya bilar har elmanövrerad handbroms. Undrar hur det kommer fungera långsiktigt?
Det är redan nu stora problem med dessa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15366
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mrfrenzy »

Min erfarenhet är att elektrisk handbroms har mindre problem än mekanisk, framförallt för att de alltid används och inte rostar fast. Om man sköter om bromsoken och inte låter de börja kärva så verkar motor och mekaniken lätt hålla 30 000 mil. (erfarenhet från PSA och VAG)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36309
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl oftast att det läcker in vatten i dom och dom pajar på det sättet, kanske inte är lika vanligt som andra handbromsproblem, men desto dyrare att fixa.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Man kan väl säga att de här bromsvajrarna räckte i ca 30,000 mil också, bilen har rullat 297,500km just nu.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Idag justerade jag hjulvinklarna på den lokala f.d. Saab verkstaden. Caster justerades på höger sida och sen toe-in. Camber på vänster hjul hade kanske fått ändras litet men det är så jobbigt och felet var inte så jättestort.

Nu går nu bilen spikrakt längs vägen, det var nån konstighet då jag svängde bilen tidigare vid låga hastigheter, som typ en U-sväng på parkeringen så kunde man känna de drog lite. Men nu är det borta och allt känns samma hela vägen genom rattens rotation.

Kollade de aktuella vinklarna från utskriften:
Toe in total: 0.18 grader
Camber: -1.4 vänster, -0.6 höger
Caster: 1.8 vänster, 1.9 höger

Camber är väl det enda som inte riktigt matchar upp korrekt, men om det börjar nöta däcken vet man ju orsaken.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Bytte handbromsvajern idag, nu funkar handbromsen problemfritt igen. Den gamla hade gummihöljet gått av på och den börjat rosta, därför den inte vill röra sig korrekt.

Sen tvättade jag bilen igen, två veckor sen polerade jag med två olika medel och tvättade med biltemas keramiska shampo. Tvättade igen och torkade den, efter ett tag applicerade jag Turtles hybrid ceramic spray coating också.

Bild

Katterna ska va med hela tiden också.
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Inga större saker, men jag installerade en cirkulär, grön led runt nyckelhålet, den lyser upp diffuser-ringen från alla sidor istället bara en punkt. Det har alltid stört mig att ljuset inte var lika starkt åt alla sidor... Den kanske lyser lite väl mycket nu t.om. men det är ett jämt och fint sken.

Jag kopplade in ett 100 ohms motstånd efter lite testande idag och nu är det riktigt bra. Jag gillar såna här små detaljer som förhöjer intrycket.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12540
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Om du verkligen vill lägga ner tid och ork så kan du ju koppla den ungefär som backlight på bilstereo osv, d.v.s. att den blir svagare om instrumentpanelbelysningen är igång, men lyser fullt annars (om nyckeln är "på" eller om dörrarna är eller nyss varit öppna, men inte om man just låst dörrarna, t.ex.). :)
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det är redan kopplat så den slocknar då motorn startar. Men den lyser igen om man öppnar dörren. På den här bilen ändras inte styrkan på instrumentbrädans belysning något beroende på lampor eller annat.

Idag ska bilen besiktas, får se om den går igenom, men tycker allt borde vara i tipptopp skick nu.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 2940
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Detta är mera ett test och inte färdigt, men har saknat ett armstöd i saaben. Jag noterade att armstödet i min 850, där inredningen är i samma sorts tyg men grått, kunde kanske passa in.

Bild

Bild

Det är synd på färgen, men ser ändå bättre ut än läder bland all velour.

Man får också dryckeshållare, fast position måste justeras eller så kommer det i vägen för växelspaken:
Bild

Själva stödet till hållaren är gjort i plywood och jag har provat limma lite gammalt svart läder runt det. Kanske vinyl hade funkat bättre men jag hade gammalt läder liggandes och det borde inte synas så mycket när städet är på.

Bild

Lädret sitter lite dåligt, ska klippas och limmas lite ännu. Tror jag kan klä in insidan med nånting annat så kan man ha grejer där.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12540
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Captain Obvious: Iaf på de nyare C70/S70/V70 så sitter stödet med gångjärn och "foten" är förvaringsutrymme för prylar. Kanske läge att göra din fot så att den också kan användas för att lagra småsaker?

Det verkar vanligt att dryckhållarna går sönder med tiden, men det går att pilla loss delarna och korsbefrukta delar från flera bilar för att få en där båda facken är hela.

Intressant att växelspaken sitter längre bak i Saab. Är den kopplad med mekaniska stag eller med wirear, eller sitter växellådan rent av delvis under spaken? Volvo har ju wirear mellan spak och växellåda.
Skriv svar