
Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Roligt att se att den är igång igen! Du har ju gjort ett superjobb med bilen! Du inspirerar, dels så måste jag, men dels känner jag mer för att mecka igen, tror det är för alla dina uppdateringar på sistone! 

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Tack! Nu är bilen inomhus och här kommer den få stå ett tag. Ska börja ta hand om de små lackskadorna på taket och inredningen ska fixas. Nu ska den också upp på pallbockar så jag får byta däcken.
Håller på och installerar extraljusen igen

Jag använder super seal kopplingar denna gång istället för en helt fast installation.

Och jag har förbättrat fästet, svetsat lite material i hörnen för att styva upp det.


Håller på och installerar extraljusen igen

Jag använder super seal kopplingar denna gång istället för en helt fast installation.

Och jag har förbättrat fästet, svetsat lite material i hörnen för att styva upp det.


Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Men reläet borde sitta på "insidan" skyddat från fukt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Det ser ut så just nu, men jag har tidigare lindat in reläet i en tjock plast och sen knutit åter med buntband, brukar också spreja in lite rostskyddsvax i "påsen" som skapas. Det håller reläet i bra skick, du kan se hur reläet ser ut idag, detta är efter en säsong. Jag kommer linda in det på nytt innan bilen tas i bruk.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Min erfarenhet är att så länge man använder enpoliga kontaktdon, t.ex. kabelskor, så brukar fukt osv inte vara något problem.
Det finns förstås undantag. Jag har kanske dragit denna anekdot förr, men på en Granada som släktingar hade en gång i tiden så fick jag först löda fast anslutningarna till hornen, och senare även till strålkastarna.
Det finns förstås undantag. Jag har kanske dragit denna anekdot förr, men på en Granada som släktingar hade en gång i tiden så fick jag först löda fast anslutningarna till hornen, och senare även till strålkastarna.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ja det är dags att få på extraljusen, blir mycket roligare att köra när det är ljust 
Att linda in reläet är ju inget konstigt, det gjorde jag redan när jag var ung med mottagaren till RC bilarna, då körde vi ballong och sen ett buntband, då kunde man köra när det var blött ute också.

Att linda in reläet är ju inget konstigt, det gjorde jag redan när jag var ung med mottagaren till RC bilarna, då körde vi ballong och sen ett buntband, då kunde man köra när det var blött ute också.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Igår plockade jag av de bakre skivorna för att inspektera handbromsarna. Höger handbroms ser ganska bra ut, ser ut som nån nyligen varit in här och bytt delar t.om. Förra året hade jag problem med att handbromsen ville lämna på, eller ha en massa oljud efter man haft på den.


Vänster sida var värre, de här plåtbitarna som håller skorna på plats var bortrostade där. Men själva skorna hade mycket liv kvar och beläggen var inte lösa heller. Har ingen före bild där dock, bara efter jag monterade dit nya delar.

Inte hundra på vad som orsakat problemen då. Misstänkte att själva beläggningen lossnat från skorna men kanske det var att de här plåtbitarna var sönderrostade så de kunde röra sig för mycket. Vajern på vänster sida är också reparerad då det gått hål i gummiskyddet så det kan vara en orsak också.
Avgasröret var inte så trevligt, kanske jag kan lappa det där med miggen. Vill inte byta i år...

Bussningarna för bakaxeln såg ju annars ut att vara i OK skick, inget ser sönder ut. Jag har två nya men vet inte om jag vill byta då de nuvarande ser ut att va helt fungerande:



Plockade bort innerskärmarna också där bak och det ser bra ut där under, jag sprejade lite linolja dit för säkerhets skull.



Vänster sida var värre, de här plåtbitarna som håller skorna på plats var bortrostade där. Men själva skorna hade mycket liv kvar och beläggen var inte lösa heller. Har ingen före bild där dock, bara efter jag monterade dit nya delar.

Inte hundra på vad som orsakat problemen då. Misstänkte att själva beläggningen lossnat från skorna men kanske det var att de här plåtbitarna var sönderrostade så de kunde röra sig för mycket. Vajern på vänster sida är också reparerad då det gått hål i gummiskyddet så det kan vara en orsak också.
Avgasröret var inte så trevligt, kanske jag kan lappa det där med miggen. Vill inte byta i år...

Bussningarna för bakaxeln såg ju annars ut att vara i OK skick, inget ser sönder ut. Jag har två nya men vet inte om jag vill byta då de nuvarande ser ut att va helt fungerande:



Plockade bort innerskärmarna också där bak och det ser bra ut där under, jag sprejade lite linolja dit för säkerhets skull.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag kanske minns helt fel, men jag tror att Haynes-boken för C70/S70/V70, eller kanske något Volvodoument, säger något om att proceduren för att justera handbromsen har ändrats.
Minns inte vad skillnaden skulle vara osv dock.
Allmänt så problem att handbromsen ligger på kan bero på bromswiren. Om nån klant har bytt ut fästen mot t.ex. buntband som skaver så kan fukt komma in i wiren, och den är gjord av material som rostar, och Volvo vill ha en tusenlapp per sida för wire + lite monteringsdetaljer, så det blev begagnad wire från en 850-reservdelsbil till den sida som strulade på min S70 för ett par år sen. Jag hade inte rätt fästen, så jag använde några lager slang till cykelhjul som mellanlägg mellan wire och buntband, och dubbla buntband där vinkeln annars hade blivit fel. OBS också att genomföringarna för handbromswirearna är ett ställe det kan läcka in fukt in i kupén. Det ligger nån slags undermatta under golvmattan, och usch vad sunkigt allt blir där om det kommer in fukt. Misstänker att det kan vara en källa för dålig lukt i kupén också.
Apropå justering så finns det justering både vid handbromsspaken och direkt vid bromsarna. Vet inte hur dessa bäst bör "synkroniseras" så att säga.
Minns inte vad skillnaden skulle vara osv dock.
Allmänt så problem att handbromsen ligger på kan bero på bromswiren. Om nån klant har bytt ut fästen mot t.ex. buntband som skaver så kan fukt komma in i wiren, och den är gjord av material som rostar, och Volvo vill ha en tusenlapp per sida för wire + lite monteringsdetaljer, så det blev begagnad wire från en 850-reservdelsbil till den sida som strulade på min S70 för ett par år sen. Jag hade inte rätt fästen, så jag använde några lager slang till cykelhjul som mellanlägg mellan wire och buntband, och dubbla buntband där vinkeln annars hade blivit fel. OBS också att genomföringarna för handbromswirearna är ett ställe det kan läcka in fukt in i kupén. Det ligger nån slags undermatta under golvmattan, och usch vad sunkigt allt blir där om det kommer in fukt. Misstänker att det kan vara en källa för dålig lukt i kupén också.
Apropå justering så finns det justering både vid handbromsspaken och direkt vid bromsarna. Vet inte hur dessa bäst bör "synkroniseras" så att säga.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
En wire är 19.90€ på motonet hos mig så det kör jag på. Volvo låter som de tar multum för sina delar.
Buntband har använts här också för fästena är sönder men det har inte skavt.
Enligt vad jag läst gällande hur man ska justera bromsarna är man ska justera ut dom på den interna justeraren tills det tar stopp. Sen ska man backa 3-4 hack. Efteråt kan man justera inne i bilen tills det tar en passlig mängd hack innan bromsen tar.
Buntband har använts här också för fästena är sönder men det har inte skavt.
Enligt vad jag läst gällande hur man ska justera bromsarna är man ska justera ut dom på den interna justeraren tills det tar stopp. Sen ska man backa 3-4 hack. Efteråt kan man justera inne i bilen tills det tar en passlig mängd hack innan bromsen tar.